1 239 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Förra husägaren dröjer med ersättning av värmepump
Hej forumet! Jag flyttade in i ett hus i början på januari 2023. Den förra ägaren meddelade att luftvärmepumpen gått sönder innan de flyttade ut (den fungerade då affärens papper skrevs klart). Ägaren meddelade att hon påbörjat ett reklammationsärende hos elgiganten för att få pumpen reparerad eller utbytt då det fortfarande var garanti kvar. Månader gick och under våren kom äntligen 2 reparatörer för att laga pumpen. De konstaterade dock att det inte gick och att det krävdes någon reservdel. Tiden gick vidare och efter ytterligare flera månader fick jag höra från den fd. ägaren att elgiganten beslutat att istället installera en ny pump. Ett par månader senare levererades den, och nu har den nya pumpen stått i vardagsrummet i obruten förpackning i ca 2 månader. Jag har fortfarande inte hört något från den fd. ägaren om installationsdatum. Jag hör av mig till henne då och då för att ligga på lite, men det enda svaret jag får är att det är elgiganten som jobbar långsamt.
Mitt tålamod börjar ta slut, för att vara ärlig. Det har gått 10 månader och jag har varit utan fungerande luftvärmepump. Jag tycker att det är oacceptabelt. Vad har jag för val? Helst av allt skulle jag vilja kontakta en installatör själv och skicka fakturan till den fd. ägaren. Tar tacksamt emot råd.
Mitt tålamod börjar ta slut, för att vara ärlig. Det har gått 10 månader och jag har varit utan fungerande luftvärmepump. Jag tycker att det är oacceptabelt. Vad har jag för val? Helst av allt skulle jag vilja kontakta en installatör själv och skicka fakturan till den fd. ägaren. Tar tacksamt emot råd.
Be att få kontaktuppgifterna till Elgiganten och ta över ärendet.D Dandelius skrev:Hej forumet! Jag flyttade in i ett hus i början på januari 2023. Den förra ägaren meddelade att luftvärmepumpen gått sönder innan de flyttade ut (den fungerade då affärens papper skrevs klart). Ägaren meddelade att hon påbörjat ett reklammationsärende hos elgiganten för att få pumpen reparerad eller utbytt då det fortfarande var garanti kvar. Månader gick och under våren kom äntligen 2 reparatörer för att laga pumpen. De konstaterade dock att det inte gick och att det krävdes någon reservdel. Tiden gick vidare och efter ytterligare flera månader fick jag höra från den fd. ägaren att elgiganten beslutat att istället installera en ny pump. Ett par månader senare levererades den, och nu har den nya pumpen stått i vardagsrummet i obruten förpackning i ca 2 månader. Jag har fortfarande inte hört något från den fd. ägaren om installationsdatum. Jag hör av mig till henne då och då för att ligga på lite, men det enda svaret jag får är att det är elgiganten som jobbar långsamt.
Ja, det är ju det uppenbara sättet. Jag var dock ute mer efter vilka juridiska rättigheter jag har gentemot den förra ägaren att kunna kräva att det blir löst snart. Om jag får välja skulle jag helst slippa ha någon kontakt med elgiganten. Det är ett företag jag starkt ogillar och har dålig erfarenhet av, och gärna fortsätter bojkotta livet ut. Jag fick dock höra idag att det kan bli installation nästa vecka, så förhoppningsvis löser det sig snart utan att jag tvingas till juridiska beslut.Jonatan79 skrev:
Spelar väl ingen roll. Bara att ta över ärendet och ringa själv. Svårare än så är det inte.D Dandelius skrev:Ja, det är ju det uppenbara sättet. Jag var dock ute mer efter vilka juridiska rättigheter jag har gentemot den förra ägaren att kunna kräva att det blir löst snart. Om jag får välja skulle jag helst slippa ha någon kontakt med elgiganten. Det är ett företag jag starkt ogillar och har dålig erfarenhet av, och gärna fortsätter bojkotta livet ut. Jag fick dock höra idag att det kan bli installation nästa vecka, så förhoppningsvis löser det sig snart utan att jag tvingas till juridiska beslut.
Klicka här för att svara