Hej;
Jag är relativt ny på det här med trädgårdsskötsel och vi köpte nyligen ett hus med 3 äppelträd (visar den största på bild). Vi har upptäckt att träden är dock förpestade med någon typ av parasit som äter sej igenom äpplen innan de mognat färdigt. Jag tror att det är försent för att göra något nu, men det skulle vara fint om vi kunde få friska äpplen nästa år
. Kan någon hjälpa mej att identifiera krypen och kanske ge lösningsförslag?. Min fru tog några äpplen och vi lät dem ligga i en balja med vatten med vinäger och det bara kröp ur dem.
Tack på förhand.
Mvh
Freddy
Jag är relativt ny på det här med trädgårdsskötsel och vi köpte nyligen ett hus med 3 äppelträd (visar den största på bild). Vi har upptäckt att träden är dock förpestade med någon typ av parasit som äter sej igenom äpplen innan de mognat färdigt. Jag tror att det är försent för att göra något nu, men det skulle vara fint om vi kunde få friska äpplen nästa år
Tack på förhand.
Mvh
Freddy
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inte vad jag vet - vi har 2 äppelträd på framsidan, ganska symmetrisk mot ingången och runt om är det bara gräsmatta, staket och häck och det tredje trädet är på baksidan, men det ligger också helt själv.J jonaserik skrev:
Kanske äppelvecklare som hittat trädet.
Vilken insekt frossar på våra äpplen? - Odla med P1 | Sveriges Radio
Vilken insekt frossar på våra äpplen? - Odla med P1 | Sveriges Radio
Läste lite, kanske bra att räfsa hårt under träden där ev, larver kan bosätta sig, i bland grävs det upp runt stammen ca 1,5- 2 meter ut. Så det bara finns jord och krafsa runt med krattan hårt på hösten för att ev riva upp odjuren i himlen och då dör dom troligtvis.
Bästa svaret
Vi har grävt runt träden och gjort en typ av sockel för blommor, men visst, vi ska gräva mer och rensa runt trädenJ jonaserik skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden