73 496 läst ·
76 svar
73k läst
76 svar
Förmodligen lyckats andas in asbest
Det är väldigt enkelt, det tar tid för mesoteliom att utvecklas vilket betyder att de som exponerades under 70-talet har utvecklat cancer de senaste 10-15 åren. Eftersom det förbjöds för ca 40 år sedan kommer fallen börja minska inom kort.stebe skrev:
Därmed inte sagt att vi inte "uppfunnit" något annat som kan ge liknande effekter, kolnanorör har många egenskaper som liknar asbest, så vi kanske får en ny våg av mesoteliom i framtiden, beroende på dessa....
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 211 inlägg
Njae, det är inget konstigt i det. Asbest är som alla andra riskfaktorer just en risk-faktor. Dvs alla som blir exponerade blir inte sjuka. Pss som alla som blir exponerade av förkylningsvirus inte blir förkylda. Så då kan man strunta i att tvätta händerna i förkylningstider då? Nej, av de som tvättar händerna så blir färre sjuka. Man minskar sin risk. Om din poäng är att det är svårt att veta i vilken grupp man kommer att hamna, så är det så. Det går inte att säga i förväg.Jehu skrev:
Och Steve McQueen är ett dåligt exempel på någon som fått mesoteliom utan asbestexponering eftersom just Steve McQueen exponerades under lång tid för stora mängder asbest. Först i handelsflottan, sedan i marinkåren (han fick bla ta bort asbestisolering på skepp utan skyddsutrustning som straff för förseelser) och sedan från skyddskläder och mask han bar vid biltävlingar. Innan dessa uteslutande isolerades med Nomex så innehöll de asbest.
Så vill du hitta exempel på mesoteliom utan asbestexponering så finns det många bättre fall att ta till än Steve McQueen...
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Det vita du ser är troligen gips som asbesten är blandad med...
Ta lite av det vita materialet och lägg i handflatan - mal materialet med pekfingret så att det vita löser upp sig... får du kvar en lite grå klump i handflatan så är det asbest. Dra isär klumpen så ser du fibrerna!
Ta lite av det vita materialet och lägg i handflatan - mal materialet med pekfingret så att det vita löser upp sig... får du kvar en lite grå klump i handflatan så är det asbest. Dra isär klumpen så ser du fibrerna!
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Produkter som diskuteras: "klaffventiler"
Klaffventil aluminium 150 x 150 mm Bårebo
Justerbar via 4 snäppen
505 kr inkl moms
Läs mer
För att sammanfatta det vissa redan har nämnt:
1. Asbest är inget ämne, det är en beteckning på en viss typ av fiber. Väldigt små fiber som pga sin storlek kan ta sig väldigt långt ut i bronkträdet/långt in i lungan. Och fastna där. Detta leder retning av vävnaden, inflammation och ärrbildning.
2. Asbest och cancer har en koppling. Det är dock en viss typ av lungcancer, mesotheliom.
3. Som flera redan har sagt nämnt är det människor som jobbat med asbest hela livet, ofta utan något som helst skydd, som löper ökad risk. Ett av skälen till att man inte hade skydd, var för att man på den tiden inte visste att det var farligt.
4. En sak som inte har nämnts i tråden, vad jag kan se, är att det är kombinationen av asbest och samtidig rökning som är särskilt farlig. Tesen man har haft, är att arbetare som stod och rökte samtidigt som de hanterade asbest, "impregnerade" asbestfibrerna med carcinogena ämnen ifrån cigaretterna. När dessa fiber sen fastnar i lungorna, utsattes lungorna för carcinogena ämnen under väldigt lång tid.
Så, enligt mig kan du vara lugn!
1. Du har inte exponerats kontinuerligt under ditt arbete
2. Du har inte rökt samtidigt och därmed inte fört ner massa giftiga ämnen tillsammans med fibrerna
Bra att Du är noggrann med ansiktsskydd och så, men det här med att sanera hela källaren låter overkill. Vädra ett par dagar om du vill, sen är det bra med det.
En annan sak, Du har rökt och har slutat. Det är skitbra! Varje rökfritt år, minskar risken att insjukna i bl a lungcancer. Efter rätt många år är din livstidsrisk inte nämnvärt högre än en vad den är för någon som aldrig rökt.
Hälsningar
Nästan färdig läkare (vad det nu är värt)
1. Asbest är inget ämne, det är en beteckning på en viss typ av fiber. Väldigt små fiber som pga sin storlek kan ta sig väldigt långt ut i bronkträdet/långt in i lungan. Och fastna där. Detta leder retning av vävnaden, inflammation och ärrbildning.
2. Asbest och cancer har en koppling. Det är dock en viss typ av lungcancer, mesotheliom.
3. Som flera redan har sagt nämnt är det människor som jobbat med asbest hela livet, ofta utan något som helst skydd, som löper ökad risk. Ett av skälen till att man inte hade skydd, var för att man på den tiden inte visste att det var farligt.
4. En sak som inte har nämnts i tråden, vad jag kan se, är att det är kombinationen av asbest och samtidig rökning som är särskilt farlig. Tesen man har haft, är att arbetare som stod och rökte samtidigt som de hanterade asbest, "impregnerade" asbestfibrerna med carcinogena ämnen ifrån cigaretterna. När dessa fiber sen fastnar i lungorna, utsattes lungorna för carcinogena ämnen under väldigt lång tid.
Så, enligt mig kan du vara lugn!
1. Du har inte exponerats kontinuerligt under ditt arbete
2. Du har inte rökt samtidigt och därmed inte fört ner massa giftiga ämnen tillsammans med fibrerna
Bra att Du är noggrann med ansiktsskydd och så, men det här med att sanera hela källaren låter overkill. Vädra ett par dagar om du vill, sen är det bra med det.
En annan sak, Du har rökt och har slutat. Det är skitbra! Varje rökfritt år, minskar risken att insjukna i bl a lungcancer. Efter rätt många år är din livstidsrisk inte nämnvärt högre än en vad den är för någon som aldrig rökt.
Hälsningar
Nästan färdig läkare (vad det nu är värt)
För Dig som blivande läkare kan det vara intressant att veta hur sorglöst asbest hanterades även i skolor fram till 70-talet. Asbest i olika former i allehanda laborationer, därefter gick alla ut till rökrutan - fanns även i grundskolan...
Vidare förekom asbest i en stor mängd konsumentprodukter.
Den absoluta majoriteten av alla över 50 har nog exponerats för avsevärt större mängder asbest i kombination med tobaksrök.
Även på 70-talet ansågs det dock lite oartigt att blåsa rök i ansiktet på folk. Exempelvis på banken fanns därför skyltar över kassan, där kunderna ombads att vänligen inte blåsa rök i ansiktet på kassörskan!
Vidare förekom asbest i en stor mängd konsumentprodukter.
Den absoluta majoriteten av alla över 50 har nog exponerats för avsevärt större mängder asbest i kombination med tobaksrök.
Även på 70-talet ansågs det dock lite oartigt att blåsa rök i ansiktet på folk. Exempelvis på banken fanns därför skyltar över kassan, där kunderna ombads att vänligen inte blåsa rök i ansiktet på kassörskan!
mickeymus skrev:
Många andra av de frågor som förekommer i den här tråden tas, för att vara en myndighet, hos AMV upp på ett både, formellt korrekt, som begripligt, vis.
En enkel sökning på "asbest" på startsidan generar de flesta träffar man behöver i fråga om risker, regler, förhållningssätt, etc.
Det jag uppskattar med forum som detta är just de många personliga, ofta yrkesrelaterade eller på annat sätt genom praktiskt kunnande gjorda, erfarenheter som är svåra att finna på andra ställen, vilket gör t.ex. den här tråden till ett bra komplement - även om det ibland kan förekomma sakfel som det ovan refererade.
Har man redan sökt på myndighetssidor (baserade på evidensbaserad forskning) som t.ex. den refererade är det ju lätt att rätta till - eller om så vore fallet - komplettera med annan evidensbaserad forskning.
Även Wikipedia har en bra artikel om asbest, vad det är för något, var det finns som mineral såväl som byggnadsmaterial, risker, etc.
På Arbetsmiljöverket, som är den myndighet som främst hanterar både privatpersons- och företagsrelaterade frågor kring asbest, kan man bland mycket annat i deras inledningstext om asbest läsa:
Asbest, i de många olika förekomster som det existerar i, är alltså ett antal mineraler med liknande egenskaper, d.v.s. ämnen - även om inget av dessa i sig bär namnet "asbest". De, förekommer alltså i naturen, men då i oprocessad form. Vid varje form av process förändras förhållandet, olika mycket utifrån typ av mineral och process. Det kan vara bara att veta när vi funderar på vilken påverkan dessa mineral har på levande organismer i alla de former de finns i, och på vilket sätt vi kommer i kontakt med dem.Asbest är ett samlingsnamn på flera mineraler som finns i naturen. Den dominerande asbestsorten är krysotil (vit asbest). Asbest har använts sedan en lång tid tillbaka på grund av materialets värdefulla tekniska egenskaper. Asbest har hög mekanisk hållfasthet och smidighet, hög termisk beständighet, som innebär att det tål höga temperaturer, god ljud- och värmeisolerande förmåga samt hög kemisk beständighet, som innebär att det har hög tålighet mot kemikalier.
Många andra av de frågor som förekommer i den här tråden tas, för att vara en myndighet, hos AMV upp på ett både, formellt korrekt, som begripligt, vis.
En enkel sökning på "asbest" på startsidan generar de flesta träffar man behöver i fråga om risker, regler, förhållningssätt, etc.
Det jag uppskattar med forum som detta är just de många personliga, ofta yrkesrelaterade eller på annat sätt genom praktiskt kunnande gjorda, erfarenheter som är svåra att finna på andra ställen, vilket gör t.ex. den här tråden till ett bra komplement - även om det ibland kan förekomma sakfel som det ovan refererade.
Har man redan sökt på myndighetssidor (baserade på evidensbaserad forskning) som t.ex. den refererade är det ju lätt att rätta till - eller om så vore fallet - komplettera med annan evidensbaserad forskning.
Även Wikipedia har en bra artikel om asbest, vad det är för något, var det finns som mineral såväl som byggnadsmaterial, risker, etc.
Redigerat:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 inlägg
Dagens Arbete har skrivit under året om att trenden går åt fel håll med asbestrelaterad sjukdom.KristinaRT skrev:Det är väldigt enkelt, det tar tid för mesoteliom att utvecklas vilket betyder att de som exponerades under 70-talet har utvecklat cancer de senaste 10-15 åren. Eftersom det förbjöds för ca 40 år sedan kommer fallen börja minska inom kort.
Därmed inte sagt att vi inte "uppfunnit" något annat som kan ge liknande effekter, kolnanorör har många egenskaper som liknar asbest, så vi kanske får en ny våg av mesoteliom i framtiden, beroende på dessa....
Teorierna är att det nu rivs och borras i gamla fastigheter med asbesthaltiga material och den unga, nya generationens hantverkare blir exponerade på grund av okunskap.
Sen så ska det göras miljö- och materialinventering innan byggstart tillsammans med annan riskanalys. Här slarvas det säkert mycket dock.
De finns i huvudsak tre saker som vi i västvärlden ska oroas oss för kopplat till vår hälsa. Något som alltså gör oss sjuka eller dör i förtid:
1. Rökning. 2. Fel och för mycket mat. 3. Brist på motion.
Även om det finns individuella undantag är alla andra riskfaktorer nästan försumbara.
Man slutar aldrig förvånas över hur många rökande och överviktiga personer som är oroliga för sin hälsa - av helt andra orsaker än sin rökning och övervikt...
1. Rökning. 2. Fel och för mycket mat. 3. Brist på motion.
Även om det finns individuella undantag är alla andra riskfaktorer nästan försumbara.
Man slutar aldrig förvånas över hur många rökande och överviktiga personer som är oroliga för sin hälsa - av helt andra orsaker än sin rökning och övervikt...
Intressant! Då vet man vad man ska passa sig för. mvh
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 inlägg
http://da.se/2015/06/sa-glomdes-faran-bort/
http://da.se/2015/06/asbest-dodar-igen/
http://da.se/2015/06/asbest-dodar-igen/
Oj här var det aktivitet. Haft fullt upp ett par dagar men lever gör man än 😂
Nä men det är lugnt, har smält det hela och inser att det är säkert ingen big deal, det har skett och ska se till att det inte sker igen. Man exponeras uppenbarligen dagligen för asbest i små mängder så ett enstaka tillfälle med ev hög exponering borde inte göra varken från eller till.
Angående rökningen, ja jag har varit storrökare för 10-15 år sedan, sen slutade jag tvärt. Sen har det krupit på lite försiktigt att man följt med frugan ut på 1-2 cigg per kväll. Dock är jag så lyckligt lottad så jag kan bara sluta, vilket jag gjorde i lördags. Knäckte skiten och sa nej och nu har jag inte rört dom äckliga pinnarna 😁
Tackar så mycket för alla svar. Intressant det med forskningen på lungsjukdomar och att knäcka koden för att få lungorna reparera sig själva. Många som kommer få glädje av det!
Nu ska man bara ta beslut om man ska ta in firma för att ta bort resterande isolering, eller om jag gör själv dock med mer kunskap i ryggen. Tror det lutar åt att spreja öppen isolering med tectyl eller nåt kletigt, blöta upp så gott det går sen vira plastfolie runt allt och kapa rören sen bära ut dom som de är.
Nä men det är lugnt, har smält det hela och inser att det är säkert ingen big deal, det har skett och ska se till att det inte sker igen. Man exponeras uppenbarligen dagligen för asbest i små mängder så ett enstaka tillfälle med ev hög exponering borde inte göra varken från eller till.
Angående rökningen, ja jag har varit storrökare för 10-15 år sedan, sen slutade jag tvärt. Sen har det krupit på lite försiktigt att man följt med frugan ut på 1-2 cigg per kväll. Dock är jag så lyckligt lottad så jag kan bara sluta, vilket jag gjorde i lördags. Knäckte skiten och sa nej och nu har jag inte rört dom äckliga pinnarna 😁
Tackar så mycket för alla svar. Intressant det med forskningen på lungsjukdomar och att knäcka koden för att få lungorna reparera sig själva. Många som kommer få glädje av det!
Nu ska man bara ta beslut om man ska ta in firma för att ta bort resterande isolering, eller om jag gör själv dock med mer kunskap i ryggen. Tror det lutar åt att spreja öppen isolering med tectyl eller nåt kletigt, blöta upp så gott det går sen vira plastfolie runt allt och kapa rören sen bära ut dom som de är.