Röker du?
Om inte så ska du inte vara orolig för nån cancer.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nja är fd storrökare dock för många år sedan. Senaste 2 åren har dock frugan fått med mig ut och ta 1 till 2 st på kvällarna. Har länge tänkt sluta med det otyget för vill egentligen inte. Igår sa jag faktiskt stopp till det pga detta som hände. En bra anledning att sluta upp med det.
Vi bor dessutom i hus med lite radon så rökning är oerhört dumt på alla sätt och vis.

En sådan här exponering ökar den livslånga risken för lungcancer och mesolitism, och exponeringen är gjord och kan inte göras ogjord. Det finns en tråd om den vetenskapliga farligheten hos asbest här på byggahus, och baserat på den info som finns kan man räkna ut ungefär hur farligt det du utsatt dig för är. Utan att ha kollat tråden skulle jag gissa på att det kan jämföras med att röka några dussin limpor cigaretter. Jag skulle också vädra huset ordentligt och våttorka alla ytor.

De här sjukdomarna tar 20-40 år att utveckla, och jag är rätt säker på att läkarna kommer att renovera dina lungor om 15-20 år. Läkarvetenskapen går fort framåt, och det finns många patienter med sönderrökta lungor som skulle behöva en sån behandling.

• Gilla
Susanna Kaas von Mentzer
  • Laddar…
Pippirull skrev:
Helt 100 kan jag såklart inte vara men ser klart ut som vit asbest det jag sett. Det jag rev va som en gasbinda med nåt vitt.
Tittat nu senare på ändar av isoleringen, ser ganska tydligt en vit kaka, typ som gips.
Huset är ju byggt 1957 så mesta talar för asbest.
Då är det mycket möjligt att det är glasull och inte asbest, lämna på analys! Har du tur så får du lugnande besked.

Grannen har jobbat med asbest och aldrig rökt en pinne, nu går han med lungcancer.

Thomas_Blekinge skrev:
Grannen har jobbat med asbest och aldrig rökt en pinne, nu går han med lungcancer.
Precis, jobbat med asbest.
Man bör vara mer nojjig över continuerlig rökning än ha utsatts för asbest när man renoverat en gång.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
pelpet skrev:
En sådan här exponering ökar den livslånga risken för lungcancer och mesolitism, och exponeringen är gjord och kan inte göras ogjord. Det finns en tråd om den vetenskapliga farligheten hos asbest här på byggahus, och baserat på den info som finns kan man räkna ut ungefär hur farligt det du utsatt dig för är. Utan att ha kollat tråden skulle jag gissa på att det kan jämföras med att röka några dussin limpor cigaretter. Jag skulle också vädra huset ordentligt och våttorka alla ytor.

De här sjukdomarna tar 20-40 år att utveckla, och jag är rätt säker på att läkarna kommer att renovera dina lungor om 15-20 år. Läkarvetenskapen går fort framåt, och det finns många patienter med sönderrökta lungor som skulle behöva en sån behandling.
Vet du vilken tråd det är? Vilken forumdel ska jag leta i?

Thomas_Blekinge skrev:
Han har ju iofs jobbat med det så han löper klart större risk råka ut för något. Inte förvånad alls faktiskt.

mlkjhr skrev:
Då är det mycket möjligt att det är glasull och inte asbest, lämna på analys! Har du tur så får du lugnande besked.
Njae tror allt att det är glasull som isolering men i ändarna och krökarna är det som en vit kaka, vilket jag tolkar som vit asbest. Men kanske ska skicka prov och få besked ändå.
Tips på firma att skicka till?

Mikael_L
Ja du Pippirull, nu har du ställt till det. Detta tilltag betyder ju att du kommer dö ...

... någon dag ...

;)

Men skämt åsido då.
Först och främst så har du efterfrågad länk här:
https://www.byggahus.se/forum/miljo-halsa/249301-asbest-fakta-om-verkliga-risker.html

Sen är det så att de flesta som är oroade för asbest är ofta oresonligt oroliga, inte i paritet med den verkliga risken.
Det är lite som med flygrädsla, spindelfobier osv. Rädslan motsvarar inte den verkliga risken. Och rädslan i sig kan skada ens livskvalitet.
Är det så pass illa bör man nog försöka bearbeta rädslan i sig och/eller söka hjälp.

I ett forum likt detta kan man näppeligen lyckas få hjälp, då förnuftsargument och vetenskapliga argument som regel faller rätt platt till marken.

Men läs du bifogad länk.
Fundera på det där med hur många asbestfiber du andas in varje dag då du rör dig i en vanlig storstad, jämfört med den engångsexponering du nu ev råkat ut för.

Prova att göra en lång lista med olika risker, t.ex. bilkörning, din rökning, att du blir misshandlad utanför krogen, att du får mag eller tarmcancer av dina matvanor, att du får hjärtinfarkt eller stroke av din övriga livsstil, att du blir mördad, att något fastnar i halsen och du kvävs osv osv.
Jobba sen med att försöka hitta statistik osv som gör att du kan plita ner en siffra på procentuell risk för de olika sakerna, så kommer du nog inse att många saker du inte alls oroar dig för egentligen är väldigt troliga jämfört med annat du är oroad över.

Detta kan vara en väg till självhjälp och förståelse, eller så blir det inget resultat.

• Gilla
mrerik och 4 till
  • Laddar…
Pippirull skrev:
Så kan det vara, men en klen tröst för de 200-300 som dör varje år i cancer relaterat till asbest :/
lika många beräknas dö av passiv rökning varje år.

Mikael_L
Alla ska vi dö en dag.
Men alla andra dagar ska vi det inte.

:)

• Gilla
Lars H-mark
  • Laddar…
Rent statistiskt så bör man oroa sig för hjärt- och kärlsjukdomar, alkohol, olyckor, psykisk hälsa och cancer. Här är det värt att göra seriösa åtgärder för att minska risken att drabbas. Övriga risker är väldigt ovanliga.

http://www.stat.fi/ajk/tiedotteet/v2006/tiedote_065_2006-10-31_sv.html

Mina livstips är att röra sig och hålla vikten, supa måttligt, inte röka, köra försiktigt och använda skyddsutrustning, undvika idiotgrejor som t.ex tung narkotika och en kriminell livsstil och i övrigt inte oroa sig så mycket.

Lever du fortfarande?

20160424_104201-COLLAGE.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jadå jag lever 😁
Haft fullt upp med denna trevliga syssla som på bilden, koka 25 liter öl.
Har ävem läst tråden i länken här uppe och visst är lugnande att se man andas asbest varje dag, samtidigt lite skrämmande på nåt sätt att vi kommer få leva med det materialet i luften i all evighet pga byggnadsmaterial från förr. Nu är det som det är och inget man kan göra.
Sen såg jag att arbetet jag gjorde tog nånstans 15-25 minuter, och enligt länken har jag då fått i mig nånstans rimligtvis 60-140 miljoner fibrer av att riva ett par asbestbitar isolering. En hel livstids exponering i övre skiktet, även om risken man ska få nåt elakt är liten så har man ju trots allt fått i sig en rejäl dos fibrer.
Men samma där, det har skett och inget man kan göra. Jag kommer inte gå runt och vara rädd, men däremot kommer jag hyra bra dammsugare och försöka sanera mera. Har ju redan våttorkat golv och rör osv, men dammsuga övrigt känns bra att göra. Ev hyra luftrenare som får rena bort övrigt. Då har man gjort det man kan för att minimera exponeringen för övriga familjen.

• Gilla
Beifeldtarn92 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle tro att de siffrorna innebär att man utfört arbetet utan skyddsmask. Du har ju använt mask, även om du borde ha haft en annan. Jag tror att din exponering är betydligt mycket lägre.

Här är några intressanta saker som forskas på just nu. Så snart kanske man kan röka som en skorsten, bryta mängder av asbest utan skydd, lägga in sig på lungrenovering i en vecka och sen komma ut med en 20-årings lungor igen.

CELLULAR PLASTICITY IN LUNG DEVELOPMENT AND DISEASE

Normal lung development is controlled in a tight spatio-temporal fashion by several soluble factors, as well as cell types required for proper organ development [1]. It is likely that the capability of the lung to initiate repair and regeneration following any insult is altered over the life span of an organism. If and how the human adult lung regenerates are two of the most exciting questions that remain to be answered.

CIRCULATING AND RESIDENT PROGENITOR CELLS

The bone marrow represents a potent source for several progenitor cell populations, such as haematopoietic stem cells, mesenchymal stem cells or fibrocytes. Many of these cell types have recently been reported to modify chronic lung disease;

REGENERATIVE SIGNALLING MECHANISMS

Recently, signalling pathways essential for organ development, such as Notch, Sonic Hedgehog, or Wnt signalling, have been demonstrated to be aberrantly altered in several chronic lung diseases.

TISSUE ENGINEERING AND LUNG TRANSPLANTATION

Another promising approach for lung regeneration is based on tissue engineering. Here, the community has witnessed major breakthroughs in recent years

Det är väl snarare i böjarna som asbest finns enligt saneringsfirman som fixade vårt badrum.

Själv tejpade jag skarvarna, stängde alla dörrar, HEPA -filter i grovdammsugaren, P3 filter i andningsmasken, tät engångsdräkt och såga försiktigt endast på raka rör.

• Gilla
jsiei97
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.