Snyggt! Blev idag klar med mitt med. Tyckte det finns lite inspiration på just inramning av träd så delar med mig min lösning :D.
Justerade passningen något när trallen var på plats

• Trätrall med inramat träd, verktyg och byggmaterial utspridda på trallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träd inramat med trätrall och belyst av markbelysning vid skymning.
    Skapa konto
  • Gilla
miafors och 4 till
  • Laddar…
Snyggt! Blev förskräckt först när jag såg bilden på förstasidan (där virket inte var kapat):D

Snyggt jobbat. Är det tryck träslag eller?

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Vad gör du när trädet blir törstigt, lyfter bort altanen?
Rötterna på ett såpass stort träd går så långt och djupt att altanen knappast är ett problem.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Rötterna på ett såpass stort träd går så långt och djupt att altanen knappast är ett problem.
Har aldrig ens reflekterat över att trädet skulle få för lite vatten på grund av däcket. Dels så rinner vatten ner mellan brädorna och dessutom stod tidigare ett växthus där som verkligen inte släppte ner vatten. Räknar med att rötterna är vana att ta upp tillräckligt med vatten ut den leriga marken. Trädet planterades på 30-talet och är väl på nedgång men få stå tills det riskerar att välta.

• Gilla
miafors och 1 till
  • Laddar…
Subir Subir skrev:
Snyggt jobbat. Är det tryck träslag eller?
Helt vanligt tryckt furu, från Bauhaus den här gången. De hade fördelen att ha alla virkeslängder på hemsidan så det blev lätt att planera.

• Gilla
Subir
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Jag gillar träd, så du får en extra tumme upp för att ni sparde trädet fast ni knappt får plats
Trädet har väldigt lite grenar på "baksidan" men i hörnet framför kommer det inte gå att vara, övervägde att inte göra altan där men tyckte det var roligare att bygga in trädet. Det kommer få plats en rejäl hörnsoffa i alla fall:)

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Hörnet framför går väl utmärkt att använda? En strandmadrass och en bok så kan man ligga och sola, eller läsa i skuggan under grenarna, beroende på tid på dagen. Eller så sätter man sig bara på kanten med sin kaffekopp när man tar arbetspaus och inte vill skita ner möblerna.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
Har börjat med spaljén som ska vara mot häcken. Hittade stolpfötter av plast på Bauhaus, ska enligt utsago vara hållbarare än metall... Jag tycker de känns lite vingliga men det kan lika gärna vara den otroligt leriga marken. Egentligen borde jag grävt och satt plintar men de måste vara så väldigt djupa för att hålla i leran att jag är testar att fuska. Eftersom spaljén blir i vinkel borde det de lite stadga.

Plaststolpfot monterad i lerig mark som håller en trästolpe för spaljébygge.
Skapa konto

https://www.bauhaus.se/stolpspjut-nsh-eco-71x71x750mm

• Gilla
nilspelle
  • Laddar…
Följer utvecklingen med spänning. Har lite planer på att slänga ihop något liknande lite snabbt innan jag påbörjar ett större altanbygge.

Jag funderar på om jag ska köra med några plintar på den sidan som insyns-/vindskyddet ska vara, men om det funkar med spjut så känns ju det som en enklare lösning.

B Bonzo2000 skrev:
Följer utvecklingen med spänning. Har lite planer på att slänga ihop något liknande lite snabbt innan jag påbörjar ett större altanbygge.

Jag funderar på om jag ska köra med några plintar på den sidan som insyns-/vindskyddet ska vara, men om det funkar med spjut så känns ju det som en enklare lösning.
Vi får nog ge det ett par höststormar innan det får godkännt. :)

• Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Nu har spaljén börjat ta form. Det blir löstagbara paneler av liggande 28x45 ribbor med 45mm luft mellan. Löstagbara så att det går att komma åt att klippa häcken bakom.

Har inte bestämt höjden ännu men det blir nog ett par ribbor till.

Nybyggd trädäcksplats med en ofärdig spaljé av horisontella träribbor och utemöbler.
Skapa konto

• Gilla
nilspelle och 2 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Vad gör du när trädet blir törstigt, lyfter bort altanen?
haha kul fråga, tror du den är vattentät eller?

Nybyggd träaltan med soffa och dekorativa lampor i en blommande trädgård.
Skapa konto

Nu börjar det närma sig färdigt!

Återstående är värmelampor, belysning och mer kuddar till soffan

• Gilla
Urban R och 3 till
  • Laddar…
Nu är det klart!

Det blir 4 st 600w värmelampor monterade på konsoler på stolparna och färgglada lampor som tänds med husets utebelysning monterade på snören mellan spaljén och äppelträdet

Uteplats med värmelampor på stolpar, färgglada lampor på snören och en soffgrupp, bredvid ett blommande äppelträd.
Skapa konto

• Gilla
SueSue och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.