11 436 läst ·
30 svar
11k läst
30 svar
Förmiddagsfikaaltanen - en projekttråd
Snyggt! Blev idag klar med mitt med. Tyckte det finns lite inspiration på just inramning av träd så delar med mig min lösning
.
Justerade passningen något när trallen var på plats
Justerade passningen något när trallen var på plats
Har aldrig ens reflekterat över att trädet skulle få för lite vatten på grund av däcket. Dels så rinner vatten ner mellan brädorna och dessutom stod tidigare ett växthus där som verkligen inte släppte ner vatten. Räknar med att rötterna är vana att ta upp tillräckligt med vatten ut den leriga marken. Trädet planterades på 30-talet och är väl på nedgång men få stå tills det riskerar att välta.Anna_H skrev:
Trädet har väldigt lite grenar på "baksidan" men i hörnet framför kommer det inte gå att vara, övervägde att inte göra altan där men tyckte det var roligare att bygga in trädet. Det kommer få plats en rejäl hörnsoffa i alla fallTokslut skrev:
Hörnet framför går väl utmärkt att använda? En strandmadrass och en bok så kan man ligga och sola, eller läsa i skuggan under grenarna, beroende på tid på dagen. Eller så sätter man sig bara på kanten med sin kaffekopp när man tar arbetspaus och inte vill skita ner möblerna.
Har börjat med spaljén som ska vara mot häcken. Hittade stolpfötter av plast på Bauhaus, ska enligt utsago vara hållbarare än metall... Jag tycker de känns lite vingliga men det kan lika gärna vara den otroligt leriga marken. Egentligen borde jag grävt och satt plintar men de måste vara så väldigt djupa för att hålla i leran att jag är testar att fuska. Eftersom spaljén blir i vinkel borde det de lite stadga.
https://www.bauhaus.se/stolpspjut-nsh-eco-71x71x750mm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.bauhaus.se/stolpspjut-nsh-eco-71x71x750mm
Följer utvecklingen med spänning. Har lite planer på att slänga ihop något liknande lite snabbt innan jag påbörjar ett större altanbygge.
Jag funderar på om jag ska köra med några plintar på den sidan som insyns-/vindskyddet ska vara, men om det funkar med spjut så känns ju det som en enklare lösning.
Jag funderar på om jag ska köra med några plintar på den sidan som insyns-/vindskyddet ska vara, men om det funkar med spjut så känns ju det som en enklare lösning.
Vi får nog ge det ett par höststormar innan det får godkännt.B Bonzo2000 skrev:Följer utvecklingen med spänning. Har lite planer på att slänga ihop något liknande lite snabbt innan jag påbörjar ett större altanbygge.
Nu har spaljén börjat ta form. Det blir löstagbara paneler av liggande 28x45 ribbor med 45mm luft mellan. Löstagbara så att det går att komma åt att klippa häcken bakom.
Har inte bestämt höjden ännu men det blir nog ett par ribbor till.
Har inte bestämt höjden ännu men det blir nog ett par ribbor till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder