12 611 läst ·
30 svar
13k läst
30 svar
Formgjuta i polyester ?
För att skydda originalet kan du täcka den med tunn tejp, exempelvis vanlig brun packtejp. På den stryker du ditt släppmedel. Ett annat tips är att ha tillgång till tryckluft när formen ska lossas, det brukar göra underverk när det inte riktigt vill släppa, bättre än att försöka bända loss formen.
Tog en titt på den där vingen du ska kopiera. Som jag ser det är problemet inte att göra en form utan hur du sen ska göra själva kopian i formen. Har du två formhalvor får ju gjuttekniken bli något i stil med att börja plasta i ena formhalvan, fylla upp med väv och liiiite för mycket polyester, lägga på den andra formhalvan och sen tvinga ihop halvorna och därigenom klämma ut överflödig polyester i skarven? Tror det blir jäkligt svårt att balansera uppbyggnaden av väv och mängden polyester för att fylla upp den andra formhalvan någorlunda optimalt. För att få maximal styrka i den färdiga vingen ska du i princip ha så mycket glasfiber som möjligt och så lite polyester som möjligt då polyestern i sig är skör om den inte armeras med väv. Framförallt ska ju yttre lagret vara polyesterdränkt väv och inte ett lager oarmerad polyester. Just den detaljen kan bli svår att få till med den tekniken.
Hade jag gjort detta hade jag lagt lämpligt lager väv och polyester i ena formhalvan. Därefter lagt i ett distansmaterial/kärna i form av vingen fast naturligtvis nerskalad. På den lagt ytterligare väv och polyester och sen klämt ihop alltihop. Jag hade också räknat med att få göra detta några gånger innan jag fått till rätt mängd väv och polyester.
Nästa frågetecken: Kommer vingen bli tillräckligt stark? Är polyesterplast rätt material? Vingen är 15mm tjock skriver du, den bör väl vara någon halvmeter bred eller så va? Jag är ärligt talat lite tveksam till att den konstruktionen i glasfiber kommer hålla för vad jag antar är hyfsat stora påfrestningar. Men det är bara en gissning baserad på min lilla erfarenhet av båtplastning.... Kolfiber, är det ett alternativ? Där är jag helt nollställd....
Lycka till!
ToRy
Tog en titt på den där vingen du ska kopiera. Som jag ser det är problemet inte att göra en form utan hur du sen ska göra själva kopian i formen. Har du två formhalvor får ju gjuttekniken bli något i stil med att börja plasta i ena formhalvan, fylla upp med väv och liiiite för mycket polyester, lägga på den andra formhalvan och sen tvinga ihop halvorna och därigenom klämma ut överflödig polyester i skarven? Tror det blir jäkligt svårt att balansera uppbyggnaden av väv och mängden polyester för att fylla upp den andra formhalvan någorlunda optimalt. För att få maximal styrka i den färdiga vingen ska du i princip ha så mycket glasfiber som möjligt och så lite polyester som möjligt då polyestern i sig är skör om den inte armeras med väv. Framförallt ska ju yttre lagret vara polyesterdränkt väv och inte ett lager oarmerad polyester. Just den detaljen kan bli svår att få till med den tekniken.
Hade jag gjort detta hade jag lagt lämpligt lager väv och polyester i ena formhalvan. Därefter lagt i ett distansmaterial/kärna i form av vingen fast naturligtvis nerskalad. På den lagt ytterligare väv och polyester och sen klämt ihop alltihop. Jag hade också räknat med att få göra detta några gånger innan jag fått till rätt mängd väv och polyester.
Nästa frågetecken: Kommer vingen bli tillräckligt stark? Är polyesterplast rätt material? Vingen är 15mm tjock skriver du, den bör väl vara någon halvmeter bred eller så va? Jag är ärligt talat lite tveksam till att den konstruktionen i glasfiber kommer hålla för vad jag antar är hyfsat stora påfrestningar. Men det är bara en gissning baserad på min lilla erfarenhet av båtplastning.... Kolfiber, är det ett alternativ? Där är jag helt nollställd....
Lycka till!
ToRy
Med de tjocklekar du pratar om (2 mm) så kommer inte polyester och glasfiber att hålla. Du måste använda epoxi och kolfiber istället.
Nu vet jag inte exakt hur stora delarna är men de ser inte så hiskeligt stora ut så jag är ganska säker på att man har använd just epoxi/kolfiber och som man med hjälp av en form och s.k vacuminfusion sen har byggt sin vinge.
Här är ett exempel på detta och som du ser är det inte så speciellt svårt och kan göras med ganska enkla grejor. Detta är ett vanligt sätt att göra saker i bil och båtindusti.
https://www.youtube.com/watch?v=VodfQcrXpxc
Lite om tekniken av att göra en mer avancerad form
https://www.youtube.com/watch?v=keBwRhkfuOQ
https://www.youtube.com/watch?v=cQ1Q4XmItN0
Nu vet jag inte exakt hur stora delarna är men de ser inte så hiskeligt stora ut så jag är ganska säker på att man har använd just epoxi/kolfiber och som man med hjälp av en form och s.k vacuminfusion sen har byggt sin vinge.
Här är ett exempel på detta och som du ser är det inte så speciellt svårt och kan göras med ganska enkla grejor. Detta är ett vanligt sätt att göra saker i bil och båtindusti.
https://www.youtube.com/watch?v=VodfQcrXpxc
Lite om tekniken av att göra en mer avancerad form
https://www.youtube.com/watch?v=keBwRhkfuOQ
https://www.youtube.com/watch?v=cQ1Q4XmItN0
Redigerat:
Ahh, förstod nog inte Johannes tips fullt ut i tidigare inlägg. Pu skum känns ju lättarbetat. Tacksam om någon kan länka var man kan köpa pu skum som funkar o som tål Polyester, ev Epoxysinuslinus skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Det finns något som heter Divinycell, som är ett PVC skum, funkar bra (biltema har 20x600x1000). Eller Balsa trä, ta det du hittar.
Båtaffärer brukar ha bra sortiment.
Båtaffärer brukar ha bra sortiment.
3-7000 kr kommer du se som rätt prisvärt efter att du plöjt ner pengar och tid i att försöka göra gjutformar i betong eller annat krafs för att komma fram till ett i slutändan genomuselt slutresultat.pelleprognos skrev:
Att gjuta grejer i glas-/kolfiber kräver väldigt mycket handlag, verktyg och rätt material som kräver träning för att få bra.
Att helt utan tidigare erfarenhet ge sig på att försöka kopiera en gjuten pryl som finns att köpa färdig, bara för man tycker den är dyr, kommer väääldigt sällan ge något vidare slutresultat.
Däremot är det en helt annan grej att ge sig på det för att man tycker tillverkningstekniken är spännande och kul, men då handlar det inte längre om att göra billiga kopior, för billigt kommer det inte bli.
Been there, done that.
Men det är klart, vi har ju alla olika uppfattning om vad som är tillräckligt bra.
Precis som föregående skribent skriver så är det Divinycell du ska använda om du ska ha en kärna att plasta på.
Men ditt problem blir att du kan inte komma ner till 2 mm med metoden att bygga över en kärna, dvs en typ av sandwichkonstruktion, för du ska ha epoxi/polyester och väv på båda sidor med kärnan i mitten och det blir långt mer än 2 mm. Och att använda polyester och glasfiberväv enbart i dessa tunna skikt kommer med största säkerhet inte att hålla utan då måste du som jag skrev tidigare börja använda kolfiber.
Men för att få fyllnad av epoxi i kolfiberväven krävs att du sen vacumsuger det hela dvs "vacuum bagging"
Men ditt problem blir att du kan inte komma ner till 2 mm med metoden att bygga över en kärna, dvs en typ av sandwichkonstruktion, för du ska ha epoxi/polyester och väv på båda sidor med kärnan i mitten och det blir långt mer än 2 mm. Och att använda polyester och glasfiberväv enbart i dessa tunna skikt kommer med största säkerhet inte att hålla utan då måste du som jag skrev tidigare börja använda kolfiber.
Men för att få fyllnad av epoxi i kolfiberväven krävs att du sen vacumsuger det hela dvs "vacuum bagging"
Redigerat:
Ha ha, tack för alla svar. Det verkar som att dom flesta är tveksamma till att polyester kommer att hålla och att det är epoxi o kolfiber som isf ska användas.
Eftersom jag är okunnig inom detta men samtidigt nyfiken på att försöka lösa saker o problem som dyker upp, så är det ju jättebra med forum som detta, då man kan fråga er som kan, vet och har erfarenheten. Jag har hittills inte lagt ut en krona, utan försökt skapa mig en uppfattning om det överhuvudtaget är genomförbart för mig, tid o kostnad innan jag gör något. Ska jag göra det ordentligt och använda kolfiber, Epoxi o vacum, krävs nog både mycket tid, kostnad o erfarenhet. Erfarenheten saknar jag o risken är att jag därmed förlorar både mycket tid o pengar på ett slutresultat som inte blir bra. Kanske att jag försöker mig på att göra en polyesterplastning på en kärna vilket inte kostar så mycket och inte är någon katastrof om det misslyckas. Tack för alla svar
Eftersom jag är okunnig inom detta men samtidigt nyfiken på att försöka lösa saker o problem som dyker upp, så är det ju jättebra med forum som detta, då man kan fråga er som kan, vet och har erfarenheten. Jag har hittills inte lagt ut en krona, utan försökt skapa mig en uppfattning om det överhuvudtaget är genomförbart för mig, tid o kostnad innan jag gör något. Ska jag göra det ordentligt och använda kolfiber, Epoxi o vacum, krävs nog både mycket tid, kostnad o erfarenhet. Erfarenheten saknar jag o risken är att jag därmed förlorar både mycket tid o pengar på ett slutresultat som inte blir bra. Kanske att jag försöker mig på att göra en polyesterplastning på en kärna vilket inte kostar så mycket och inte är någon katastrof om det misslyckas. Tack för alla svar
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Färdigimpregnerad kolfiber (prepreg) är nog smartast om det är prestanda man är ute efter, sen kan man fundera på vilken kärna man ska ha. Det hela blir lätt ganska avancerat :/
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
KnockOnWood skrev:
Nja, rätt i att det är en typ av fena på vilken man kan plana, men det hela kan man ju se mer som en "plan" på ett hobbyprojekt än ett I-landsproblem
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En väldig tur att vi ännu inte har en planekonomi då.pelleprognos skrev:Nja, rätt i att det är en typ av fena på vilken man kan plana, men det hela kan man ju se mer som en "plan" på ett hobbyprojekt än ett I-landsproblemHar påbörjat mitt lilla projekt nu och om det blir något användningsbart av det så återkommer jag kanske med bild. Man kanske blir en fena på detta, vem vet
![]()
Under sådana brukar det ju inte skapas något fenomenalt
Kan man inte fräsa ut en profil i divinycell eller balsa och sedan klä med polyester och glasfiberväv? Spackla, slipa, lackera för fin yta.
Borde väl få alla egenskaper som är intressanta?
Alternativt 3d-printa om man har tillräckligt stor 3d-printer (en morot för att bygga en kanske?)?
Borde väl få alla egenskaper som är intressanta?
Alternativt 3d-printa om man har tillräckligt stor 3d-printer (en morot för att bygga en kanske?)?
Jag skulle nog vilja svar nej på frågan.....schmakita skrev:
Om du tittar i något av de första inläggen från TS så är det en väldigt tunn vingprofil som TS vill göra och som TS skriver är ca 2 mm i ytterkanterna.
Divinycell kärnan skulle bli så tunn att den inte ens kommer att hålla ihop och att sen lägga på väv och plast på båda sidor skulle ge en mycket tjockare konstruktion och som inte är tillräcklig hållbar.
Nu har jag lekt lite med träkärna, glasfiber o polyester. Resultatet blev såklart inte perfekt, men ändå betydligt bättre än vad jag vågade hoppas på och jag tror nog faktiskt det kan funka. Fick till kontur, profil bra, välvningen blev ca 5mm mer än originalet men det är nog ok. Bifogar lite bilder 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto