3 177 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Formalia kring "fackmässig" elinstallati
Jag inreder ett badrum och funderar på att anlita en elektriker (golvvärme, belysning, uttag). Vilka papper kräver myndigheter, stadsbyggnadskontor och försäkringsbolag på att jobbet är fackmässigt gjort o dyl?
(Jag föreställer mig t ex att försäkringsbolaget skulle kunna bråka om det börjar brinna och det inte finns några papper, eller att stadsbyggnadskontoret har krav).
Räcker kvitto ???
(Jag föreställer mig t ex att försäkringsbolaget skulle kunna bråka om det börjar brinna och det inte finns några papper, eller att stadsbyggnadskontoret har krav).
Räcker kvitto ???
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Du bör ha mätprotokoll från golvvärmen för garantins skull. Den skall mätas efter utläggning, efter flytspackling efter klinkersättning och helst även efter att WC har monterats (och andra ev borrhål i golvet). Det bör fälja med en protokollsblakett från leveantören där mättillfällena definierats.
Då skall man dels mäta up resistansen i kabeln, dels isolationsprova kabeln.
Då skall man dels mäta up resistansen i kabeln, dels isolationsprova kabeln.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
I och för sig kan man göra en del av mätningarna själv med en billig multimeter (typ 90:- på JULA). Men isolationsmätningen skall göras med högspänning, 500V och sådana instrument är dyra. Om du pratar snällt med elektrikern så kanske du kan få låna instrument, så kanske han bara behöver göra slutmätningen, och ändå vågar sätta sitt namn på protokollet.
Sedan har jag förstått att det inte är helt ovanligt att även elektriker hoppar över det där med isolationsprovaren. Vilket är dumt, för det man hittar just med högspänningen är isolationsskador som annars inte visar sig förrän det kommer fukt på kabeln.
Sedan har jag förstått att det inte är helt ovanligt att även elektriker hoppar över det där med isolationsprovaren. Vilket är dumt, för det man hittar just med högspänningen är isolationsskador som annars inte visar sig förrän det kommer fukt på kabeln.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden