7 982 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Förluster i kulvert
Sida 1 av 2
Hej!
Är det någon som har koll på hur stora förlusterna är i en kulvert med följande förutsättningar.
Shuntat vatten 35-40 gr. 5 meter isolerat garage + 3 m nedgrävt till huset + 5m i torpargrund.
Jag är inte ute efter exakta värden utan mer om de är en försummbar förlust eller en förlust att ta hänsyn till i samband med en ny installation.
Är det mer fördelaktigt att shunta 35-40gr hela tiden än att sätta en slavtank och schunta mera sällan, då med en högre temp.Det blir ju en förlust av all värme i det stillastående vattnet mellan shuntningarna + att det första vattnet som kommer in i toppen på slavtanken är kallt.
Vill ha ett enkelt system
Villrådig / Peter
Är det någon som har koll på hur stora förlusterna är i en kulvert med följande förutsättningar.
Shuntat vatten 35-40 gr. 5 meter isolerat garage + 3 m nedgrävt till huset + 5m i torpargrund.
Jag är inte ute efter exakta värden utan mer om de är en försummbar förlust eller en förlust att ta hänsyn till i samband med en ny installation.
Är det mer fördelaktigt att shunta 35-40gr hela tiden än att sätta en slavtank och schunta mera sällan, då med en högre temp.Det blir ju en förlust av all värme i det stillastående vattnet mellan shuntningarna + att det första vattnet som kommer in i toppen på slavtanken är kallt.
Vill ha ett enkelt system
Villrådig / Peter
Känns som om en slavtank bara krånglar till saker, shunta garageslingan i kåken och skippa slavtanken.
Nu kan jag inget om just kulvert men en sak har jag lärt mig under dessa år som vedeldare.
Lyssna inte så mycket på rörkrökare när det gäller olika lösningar dom vill alltid sälja det dom har bäst avanser på.
Så i dessa fall är ett forum som detta ovärdeligt.
Lyssna inte så mycket på rörkrökare när det gäller olika lösningar dom vill alltid sälja det dom har bäst avanser på.
Så i dessa fall är ett forum som detta ovärdeligt.
Har du mycket tid över för läsning, så hade vi livliga
diskutioner om detta problem för ett bra tag sedan:
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/59043-vedpanna-kulvert.html
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/59043-vedpanna-kulvert.html
Med 13 meter kulvert (aqwavarm kopparflex) kommer förlusterna ligga på ca 900 W/dygn vid 30-40° framledning, Den ligger på ca 3 W/m vid 40° o 5W/m vid 60°..
En Wirsbo pex kulvert ligger på ca 20W/m i förlust vid 60° så det är stor skillnad på olika kulvertar..
900W/dygn är mindre än vad som läcker från en acktank + att du spar många kronor genom att skippa tanken o kulvertstyrning..
En 2x28 mm så klarar du dej gott..
En Wirsbo pex kulvert ligger på ca 20W/m i förlust vid 60° så det är stor skillnad på olika kulvertar..
900W/dygn är mindre än vad som läcker från en acktank + att du spar många kronor genom att skippa tanken o kulvertstyrning..
En 2x28 mm så klarar du dej gott..
Du menar 900 Wh/dygn va, dvs knappt 1 kWh / dygn
2x28 låter onödigt grovt om det finns mindre dimension.
Jag kör 100 m2 golvvärme via 37 m (enkel väg) kulvert som är 2x25 PEX, det räcker med läge ett på pumpen utan problem. Och då är PEX:n knappt 20 mm invändigt om jag minns rätt.
2x28 låter onödigt grovt om det finns mindre dimension.
Jag kör 100 m2 golvvärme via 37 m (enkel väg) kulvert som är 2x25 PEX, det räcker med läge ett på pumpen utan problem. Och då är PEX:n knappt 20 mm invändigt om jag minns rätt.
Tack för alla tips.
Är inte lätt när man som en liten kund ska köpa av den kunnige och store säljaren.
Ni som svara verkar insatta i detta med rör och värme och jag har lärt mig mycket här på forumet, har ni rörböjeriet som bissniss eller är ni självlärda.
Han som jag snacka med sa att det var ca. 10% förluster, och att jag borde ha en slavtank, trots den korta kulverten på 3m i mark och 5m i torpargrund.
Men jag stod på mig, det är ju mina pengar och min anl. så nu blir det kulvert.
Tack än en gång!
Är inte lätt när man som en liten kund ska köpa av den kunnige och store säljaren.
Ni som svara verkar insatta i detta med rör och värme och jag har lärt mig mycket här på forumet, har ni rörböjeriet som bissniss eller är ni självlärda.
Han som jag snacka med sa att det var ca. 10% förluster, och att jag borde ha en slavtank, trots den korta kulverten på 3m i mark och 5m i torpargrund.
Men jag stod på mig, det är ju mina pengar och min anl. så nu blir det kulvert.
Tack än en gång!