7 982 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Förluster i kulvert
En 2x28 är max vad som bör användas till vanliga villor men jag vet att endel rörkrökare tryckt in både 2x40 o 2.50 mm kulvert + slavtank, Det är bra pengar för rörkrökarn.. 
En vanlig villa räcker 2x20 o om det ska laddas till en slavtank ska den va så liten som möjligt för att undvika massa vatten som kallnar mellan varje laddning o kyler slavtoppen i onödan..
Jag gick VVS men inte jobbat med det..
En vanlig villa räcker 2x20 o om det ska laddas till en slavtank ska den va så liten som möjligt för att undvika massa vatten som kallnar mellan varje laddning o kyler slavtoppen i onödan..
Jag gick VVS men inte jobbat med det..
Hur mycket förlust kan räkna med i en kulvert för fjärrvärme ? Låt säga att framvatten temperaturen är ca 80°C sen förstår jag att det finns många andra parametrar som påverkar. Kan man säga nå procentsats som är "normal", bra eller dålig ?
*N Norrby1 skrev:
På 1900-talet sa man att ett fjärrvärmenät förlust var ca 5 %.
För en kort kulvert mellan hus på en bostadsfastighet bör det vara mindre.
Paroc har en formel för förlusten för ett isolerat rör i det fria.
Jag har Uponor plaströrskulvert ca 25 m,. Har inte gjort någon noggrann mätning men förlusten verkar försumbar vid framtemp 35 C till gäststuga med golvvärme som måste hållas frostfri.
Har du 80 C länge bör du har riktig värmekulvert med polyuretanisolering och PE-hölje.
Förlusten är hyggligt konstant per meter. Förlusten beror på temperatur, inte överförd effekt. Om man har ett högt energiflöde i ledningen blir därför förluster i kW i princip densamma, men i % på leveransen mycket lägre.N Norrby1 skrev:
Vill minnas att det är ca 12% förluster på årsbasis i stadens fjärrvärmesystem. Men det är 25-30% förlust på sommaren, och klart under 10% på de kalla vintermånaderna.
En liten kulvert mellan hus kan lätt tappa 10%. Hemma kör jag därför kulverten intermittent när det behövs och låter den svalna mellan omgångarna.
Maxitherm anger 6.5W/meter för 32mm rör vid 50C i röret, 6c marktemp.
Så 4% förlust på ett gammalt kulvert system är kanske lite för bra för att vara sant ?B BSOD skrev:Förlusten är hyggligt konstant per meter. Förlusten beror på temperatur, inte överförd effekt. Om man har ett högt energiflöde i ledningen blir därför förluster i kW i princip densamma, men i % på leveransen mycket lägre.
Vill minnas att det är ca 12% förluster på årsbasis i stadens fjärrvärmesystem. Men det är 25-30% förlust på sommaren, och klart under 10% på de kalla vintermånaderna.
En liten kulvert mellan hus kan lätt tappa 10%. Hemma kör jag därför kulverten intermittent när det behövs och låter den svalna mellan omgångarna.
Maxitherm anger 6.5W/meter för 32mm rör vid 50C i röret, 6c marktemp.
B BSOD skrev:Förlusten är hyggligt konstant per meter. Förlusten beror på temperatur, inte överförd effekt. Om man har ett högt energiflöde i ledningen blir därför förluster i kW i princip densamma, men i % på leveransen mycket lägre.
Vill minnas att det är ca 12% förluster på årsbasis i stadens fjärrvärmesystem. Men det är 25-30% förlust på sommaren, och klart under 10% på de kalla vintermånaderna.
En liten kulvert mellan hus kan lätt tappa 10%. Hemma kör jag därför kulverten intermittent när det behövs och låter den svalna mellan omgångarna.
Maxitherm anger 6.5W/meter för 32mm rör vid 50C i röret, 6c marktemp.
*N Norrby1 skrev:
Intressanta uppgifter. Jag matar en gäststuga med golvvärme från bostadshusets bergvärme. Gäststugan måste hållas frostfri men används sällan vintertid. Brukar stänga kulverten då det inte är frost här vid bohuskusten. Om kulverten är inkopplad med alla slingor stängda finns bara grundcirkulationen genom slingfördelaren. Då är det ingen skillnad i temp mellan tillopp och retur. Å andra sidan är det tunn isolering i kulverten så returen värms av tilloppet.
*
Joo de har jag fått, men jag köper inte vad som presenteras. Sen är frågan hur intressant är verkningsgraden för kulverten ? de är kanske i första hand för de operativa att det fungerar som förväntat vid en given utomhustemperatur.B BSOD skrev:
Jag tycker de vore mer intressant med totala verkningsgraden med flis (oavsett hur torr eller sur den är), panna, kulvert och värmeväxlare VS hur mycket man kan ta betalt för.
Köper du energi från kulvert så är ju saken lätt. Skaffa en värmemängdsmätare och montera på din sida om kulverten, och kom överens om ett pris som gäller för den levererade mängden värme. Eller är det du som ska sälja?
Klart helheten är intressant, från ax till limpa.
Men för att förstå det, så måste man förstå de innevarande delarna.
Tog en titt på ett exjobb som undersökt närvärmeanläggningar (dvs när pannan står relativt nära förbrukaren). Där skriver de att distributionsförlusterna normalt varierar mellan 10 och 30%.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...sQFnoECBgQAQ&usg=AOvVaw2lI1mjDPt24LMjY3Rv_CS3
Jag tror som sagt 4% är fel, men vet man kulverttyp dimension o längder med mera kan man teoretiskt räkna på förlusten.
Klart helheten är intressant, från ax till limpa.
Men för att förstå det, så måste man förstå de innevarande delarna.
Tog en titt på ett exjobb som undersökt närvärmeanläggningar (dvs när pannan står relativt nära förbrukaren). Där skriver de att distributionsförlusterna normalt varierar mellan 10 och 30%.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...sQFnoECBgQAQ&usg=AOvVaw2lI1mjDPt24LMjY3Rv_CS3
Jag tror som sagt 4% är fel, men vet man kulverttyp dimension o längder med mera kan man teoretiskt räkna på förlusten.
Klicka här för att svara