7 719 läst ·
53 svar
8k läst
53 svar
Förlora handpenningen eller köpa?
https://lawline.se/answers/hur-far-man-tillbaka-handpenning-for-kop-av-verksamhet-och-fastighet kanske svarar på några frågor?
Jag hade ju tänkt köpa fastigheten för uthyrning och de ville skjuta upp skatten eller nåt, jag förstår mig faktiskt inte på AB än....men med uthyrning så blev jag väl övertalad att AB är bra...K KMNelhas skrev:Varför köper du fastigheten indirekt genom ett bolag? Nu kommer du sitta med ett AB (borde vara ett AB även om det inte definieras i avtalet) som äger kåken.
Är tanken att sen överlåta fastigheten från bolaget till dig själv?
Hur har köpeskillingen för bolaget definierats? Prissätts skulder på rätt sätt? Stämpelskatt etc.? Vad har du för insyn i räkenskaperna så du inte köper tomma fordringar eller annat som blåser upp eget kapital?
Även ett avtal om köp av bolag bör ha bestämmelser om hur och när tillträdet ska ske. Det verkar ju redan vara reglerat attdu ska få tillbaka handpenningen om säljaren inte fullgör sina förpliktelser.
AB kan vara bra för uthyrning. Det gör ju din egen deklaration betydligt enklare samt så kan du lätt ta in fler delägare eller sälja, eftersom (ifall det är hyresrätter) du kan skydda dig emot föreningsbildandet
Ser det som att du har 2 val:M MoveMe skrev:Ingenting, nu när jag läser det igen så står det inte så mycket om fastigheten men mer om att de vill sälja det genom ett bolag.
Avtal
Säljare och köpare är överens om att fastigheten OOOO ska överlåtas genom bolagsaffär. Köparen ska erlägga en handpenning om 60 000 kr som ska betalas till säljarens konto OOO.
Efter att handpenningen är erlagd, förbinder säljaren sig att starta ett nytt bolag samt överlåta fastigheten till det nystartade bolaget för en köpeskilling motsvarande bokfört värde.
Efter att fastigheten har överlåtits till det nystartade bolaget förbinder säljaren sig att överlåta bolaget till köparen genom att ett aktieöverlåtelseavtal tecknas, vilket beräknas ske 2022-06-01. Överenskommet fastighetsvärde är OOO. Totalt att erlägga för köparen vid aktieöverlåtelsen är därmed OOO, handpenning avgår från beloppet, dvs totalt OOO skall erläggas.
Om köparen inte fullföljer bolagsköpet kommer handpenningen inte att återbetalas, samma belopp ska köparen erhålla om inte säljaren fullgör sina förpliktelser.
antingen avbryter du och låter handpenningen gå förlorad.
Eller så kontaktar du en jurist som få hjälpa dig att reda ut det och ställa krav eller stämning mot företaget.
Det är nog ingen på ett forum som klara reda ut det, än mindre utan att ha sett kontraktet.
M mattoys skrev:
Det jag postade ovan är hela kontraktet med namn o belopp utlämnade och så föll meningen bort på:
"fastigheten överlåtes obelånad" bara.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 090 inlägg
Det står tydligt vad som gäller. Du har inte fått tillträde till fastigheten i tid, alltså har inte säljaren fullgjort sina förpliktelser. Du har rätt att få tillbaka handpenningen.M MoveMe skrev:
Ta kontakt med en jurist som kan hjälpa dig att begära att köpet ska återgå (=hävas) och begära att du får tillbaka handpenningen. Du behöver hjälp av ett proffs nu, eftersom du inte gjorde det i samband med att affären gjordes upp.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Fast det betyder väl bara att den är obelånad när bolaget köper fastigheten, Det säger inget om att bolaget är obelånat när du övertar bolaget.M MoveMe skrev:
Den här typen av överlåtelse borde du absolut låta en jurist titta på (innan man skriver på), här kan finnas diverse fallgropar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Några intressanta tankar från kontraktet (som jag som icke-jurist aldrig skulle vågat skriva på utan juridisk hjälp)
"vilket beräknas ske 2022-06-01" <-- beräknas??? Dvs, blev det inte så, så blev det inte? Kan det lika gärna dra ut på tiden till 2035?
Om köparen inte fullföljer bolagsköpet kommer handpenningen inte att återbetalas, samma belopp ska köparen erhålla om inte säljaren fullgör sina förpliktelser. <-- Här kanske det finns en öppning? säljaren fullgör inte sina förpliktelser, så istället borde ju du få 60'?!
"vilket beräknas ske 2022-06-01" <-- beräknas??? Dvs, blev det inte så, så blev det inte? Kan det lika gärna dra ut på tiden till 2035?
Om köparen inte fullföljer bolagsköpet kommer handpenningen inte att återbetalas, samma belopp ska köparen erhålla om inte säljaren fullgör sina förpliktelser. <-- Här kanske det finns en öppning? säljaren fullgör inte sina förpliktelser, så istället borde ju du få 60'?!
Det låter som du har rätt...H hempularen skrev:
Hoppas det inte bara är du som tycker såFairlane skrev:
Några intressanta tankar från kontraktet (som jag som icke-jurist aldrig skulle vågat skriva på utan juridisk hjälp)
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Jag är som sagt inte juridiskt kunnig, men jag tycker avtalet känns riktigt uselt för dig.M MoveMe skrev:
Lite som att du köper en vara av mig och ska förskottsbetala. Jag förbinder mig bara att skicka varan någon gång i framtiden, men specificerar inte riktigt när. Jag beräknar att jag skickar till dig nästa vecka, men beräkningen kan ju slå fel, så kanske skickar jag år 2035 istället...
Känns inte helt lockande?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 090 inlägg
Man kan absolut hempula med el, bygg eller vvs. Men det är ingen bra idé att hempula med fastighetsjuridik och affärsjuridik!M MoveMe skrev:
Det där avtalet sätter myror i huvudet på mig, och det är tydligt att det inte är skrivet av någon som har koll. Man blandar hej vilt mellan att överlåta fastigheten och diverse aktiebolag på ett mycket märkligt sätt.
Gör vad du kan, med hjälp av en jurist, för att komma ur avtalet. Det är det bästa att göra! Avtalet innehåller ett antal punkter där du kan bli blåst av säljaren, så försök ta dig ur det!
okey uppfattade inte det som ett helt avtal.M MoveMe skrev:
Referera till till följande stycke och säg att du vill avbryta köpet och får tillbaka handpenningen iom att du inte fått tillgång till fastigheten på tillträdesdagen.
"Om köparen inte fullföljer bolagsköpet kommer handpenningen inte att återbetalas, samma belopp ska köparen erhålla om inte säljaren fullgör sina förpliktelser."
Vägra säljaren gå med på det så får du kontakta en jurist och få råd om det är värt att driva ärendet. En timme kostar väll typ 1500 kr, och på den borde de kunna svara på om du kan vinna i domstol. Om det inte ingår en timmes rättsråd eller liknande i din hemförsäkring.(Om det här nu omfattas av det)
Juristen borde kunna svara på om det går att polisanmälan eller få handräckning av kronofogden, om du vill fullfölja köpet.