Hej!

Vi ska tilläggsisolera vinden och den förra ägaren har endast dragit upp ventröret från köksfläkten en bit rakt upp på vår kallvind. Matoset hamnar alltså uppe på vinden. Eftersom det är en oinredd kallvind med ingen trapp upp till så är väl det inte hela världen. Men ni när det ska på 500mm isolering så kommer röret hamna under isoleringen. Jag skulle behöva förlänga det och fästa det i den lilla minskorsten eller utblås i taket eller vad man ska kalla det (se bilder).

Mina frågor är alltså:

1, Ventröret som är typiskt köksfläktsrör, Böjligt och flexibelt. Verkar ha ett yttermått på ca 110mm. Kan jag koppla på ett liknande rör på detta med någon sorts muff eller liknande?

2. Jag ska sen leda upp det i det rör (miniskorsten) som leder det igenom taket (se bild). Hur fäster jag det smartast invändigt i denna fyrkantiga plåtburk? Med någon form av krokar kanske och sen silikon för att hålla tätt. Krokarna skulle då kunna hålla röret på plats.

3. Bör jag låta röret hänga fritt upp till utblåset eller ska jag fästa det i taksponten invändigt med stälband eller vad det heter?

4. Bör detta rör som kommer från köksfläkten isoleras? Vilken typ av isolering isf?

Tack på förhand.
 
  • takkupa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ventkok.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, att släppa ut inomhusluft till en kallvind är som att be om mögelproblem. Jag tycker att du ska ta tillfället i akt och dra ut röret.
 
  • Gilla
Buff10
  • Laddar…
1, Ventröret som är typiskt köksfläktsrör, Böjligt och flexibelt. Verkar ha ett yttermått på ca 110mm. Kan jag koppla på ett liknande rör på detta med någon sorts muff eller liknande?
Röret är inte godkänt för imkanal från kök tror jag.
Byt ut det mot en spirokanal (minst 125mm). Skarva går bra med nipplar.


2. Jag ska sen leda upp det i det rör (miniskorsten) som leder det igenom taket (se bild). Hur fäster jag det smartast invändigt i denna fyrkantiga plåtburk? Med någon form av krokar kanske och sen silikon för att hålla tätt. Krokarna skulle då kunna hålla röret på plats.
Fäst röret med ex vis montageband eller dylikt, täta runt röret

3. Bör jag låta röret hänga fritt upp till utblåset eller ska jag fästa det i taksponten invändigt med stälband eller vad det heter?
Som sagt, fäst röret

4. Bör detta rör som kommer från köksfläkten isoleras? Vilken typ av isolering isf?
Mineralullsmatta av lämlig storlek tror jag
 
Hej.

Vad det gäller huven så brukar de flesta huvar som är avsedda för att anslutas till imkanal ha anpassad anslutning. Kanalen ska fästas och den ska isoleras från innertaket upp till yttertaket med 30 mm (har jag för mig) mineralull eller dyl. som klarar brandklassen.
 
Precis som dom säger, imkanal skall isoleras i hela sin längd i brandklass (30mm nätmatta är det enklaste sättet).
Att isolera kanalen i hela sin längd gör även att man inte får kondens i kanalen när man suger ut fuktig luft.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.