Jag håller på med ett garagebygge och ska till att montera takstolarna. Nu vill jag förlänga befintlig tass med ca 15 cm för att takfoten ska sticka ut lite längre. Takstolarna är köpta, k24 virke med en dimension på 45x145. Jag vill alltså skarva på en bit 45x145. Då det blir öppen takfot vill jag helst undvika att bygga på takstolen så att den blir tjockare än 45 mm. Jag tänkte mig snedkapa befintlig takstol enligt nedanstående bild, limma med pl-400, förborra och skruva. Är detta ok, eller bör det förstärkas med typ spikplåt på sidorna? Andra förslag?
Taket blir råspont med betongpannor.
Taket blir råspont med betongpannor.
Medlem
· västra götaland
· 21 inlägg
vet inte om det håller bra eller inte.. men ett annat förslag är ju att kapa takstolstassen vid hammarbandet, och skarva på en ny 45*145 vid sidan på takstolen. då syns ju bara en tass sen.
Jag ringde till Takstolsfabriken som tillverkat takstolarna och fick ok på att takstolarna i sig håller för ytterligare 15 cm tass. Dock kan/får de inte ge några råd om själva utförandet men personen klämde ur sig "om vi skulle göra det så skulle vi kapa takstolen jäms med utsida hammarband och sedan lägga en regel bredvid takstolen med ett överlapp på 150 cm mot nock sett".
Det kanske blir starkare men det tar emot lite att kapa så pass mycket på fina takstolar
. Självklart glömde jag fråga om jag lär skarva med k24-virke om jag går på deras förslag? Vad tror ni? Skarven i sig, limma + skruva/spika?
Det kanske blir starkare men det tar emot lite att kapa så pass mycket på fina takstolar
Jag kan inte tänka mig att K24-virke spelar någon roll :O
Jag skulle kört med något från närmaste brädgård, det är inga stora krafter där, inte som det är mitt i spännvidden av takstolarnas delar. Och skarven lär ändå bli den svagaste punkten.
PL-400 är inte det lim jag först skulle tänka på !
Är det verkligen ett lämpligt lim?
Vanligt vitlim -ute- är det första och bästa jag kommer att tänka på. Problemet är att det måste bli bra anliggning mellan limytorna och relativt bra press, annars är vitlimmet värdelöst.
Tycker du det skulle se så väldigt illa ut med tassar som har tvärsnittet 90x145? Det skulle ju bara se ut som gamla tiders takstolar, då man körde med lite kralligare bjälkar.
För då kan du ju dubblera med en 145x45 på sidan och sen en liten kort kloss 45x145 längst ut.
Dra ihop med 5x80 skruv och lite utelim mellan. Förborrat med 3 eller ev 4 mm hål.
Den lilla klossen är ju bara för syns skull, den kan du säkert limma och dra bara med 3 st 75mm trallskruv t.ex. Jag tänker så den inte fläker sig pga grova skruv.
Jag skulle kört med något från närmaste brädgård, det är inga stora krafter där, inte som det är mitt i spännvidden av takstolarnas delar. Och skarven lär ändå bli den svagaste punkten.
PL-400 är inte det lim jag först skulle tänka på !
Är det verkligen ett lämpligt lim?
Vanligt vitlim -ute- är det första och bästa jag kommer att tänka på. Problemet är att det måste bli bra anliggning mellan limytorna och relativt bra press, annars är vitlimmet värdelöst.
Tycker du det skulle se så väldigt illa ut med tassar som har tvärsnittet 90x145? Det skulle ju bara se ut som gamla tiders takstolar, då man körde med lite kralligare bjälkar.
För då kan du ju dubblera med en 145x45 på sidan och sen en liten kort kloss 45x145 längst ut.
Dra ihop med 5x80 skruv och lite utelim mellan. Förborrat med 3 eller ev 4 mm hål.
Den lilla klossen är ju bara för syns skull, den kan du säkert limma och dra bara med 3 st 75mm trallskruv t.ex. Jag tänker så den inte fläker sig pga grova skruv.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
PL-400 fick jag som tips av en snickare men jag kan hålla med om att vanligt trälim låter bättre. Från början var jag inne på att skarva en klots med 22 mm brädor på respektive sida men inbillar mig att det skulle se klumpigt ut men vad vet jag, det estetiska är inte helt enkelt. Och förmodligen kommer ingen annan än jag själv stå och stirra under takfoten och tycka "f-n vad det ser klumpigt ut"
. Men det är klart, man ska känna sig nöjd själv också..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
