1 315 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Förlänga poe
Hej,
Har en Nvr med inbyggd poe och har en kamera 150m iväg jag vill få in i systemet.
Den har mellanlandat på vägen dit där ja hade tänkt sätta en extender eller switch till den sista biten.
Tror ni de kan klara sig med en vanlig switch?
Eller den klarar inte av poematningen som den ska fördela vidare?
Har en vanlig switch därav frågan.
Går de inte får jag inhandla en poerepeater.
Har en Nvr med inbyggd poe och har en kamera 150m iväg jag vill få in i systemet.
Den har mellanlandat på vägen dit där ja hade tänkt sätta en extender eller switch till den sista biten.
Tror ni de kan klara sig med en vanlig switch?
Eller den klarar inte av poematningen som den ska fördela vidare?
Har en vanlig switch därav frågan.
Går de inte får jag inhandla en poerepeater.
TestadeG gustavk skrev:
Nvr > vanlig d-link switch > kamera
Och det fungerade inte.
PoE fördelas inte vidare så får inhandla en extender.
Om det är 150 m till kameran har du problem med mer än bara PoE. Normala ethernetlänkar över partvinnad kabel är specade att klara 100 m. Även om du skulle kunna kompensera för spänningsfallet på PoE, vilket blir svårt i en normal kabel, så klarar du inte avståndet för själva ethernetlänken. Du måste sätta en switch i mitten eller använda annan länkteknologi. För den typen av avstånd, för en kamera med hyfsat hög bitrate, är det nog fiber som gäller.
Om extendern du tänker köpa även buffrar ethernetsignalen så kanske det fungerar men jag skulle inte lita på det.
Hur ser hela installationen ut? Har du någonstans på vägen där hårdvara kan sitta? Finns möjlighet till strömförsörjning? Det är inte ett helt enkelt problem att lösa med standardgrejer.
Om extendern du tänker köpa även buffrar ethernetsignalen så kanske det fungerar men jag skulle inte lita på det.
Hur ser hela installationen ut? Har du någonstans på vägen där hårdvara kan sitta? Finns möjlighet till strömförsörjning? Det är inte ett helt enkelt problem att lösa med standardgrejer.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Jo, om det är en switch eller dylikt (dvs som har ethernet-port in och ut) så funkar det. Längdbegränsningen är per segment, alltså "sladd". Om man stoppar in den i en aktiv utrustning så börjar man om från början.tommib skrev:
Och PoE överförs som sagt inte från en vanlig switchport till en annan. Du behöver en PoE-switch. Den behöver sitta närmast kameran, du har ingen nytta med PoE till switchen. Ja, om inte switchen själv drivs med PoE då...
Längdbegränsningen var mera central då ethernet gick över coax. Då var det frågan om tidsfördröjning och möjligheten att upptäcka en kollision. Idag över TP så kan man typiskt "fuska" och pröva med en längre kabel. 100Mbps bör funka direkt på en 150m kabel av god kvalitet. Men PoE tappar en del kräm, så hur det funkar det beror på hur mycket kameran faktiskt drar...
I det här fallet så skulle vi ju dock ändå ha en switch i mitten, så det spelar mindre roll.
Jo, jag vet. Därför frågade jag om hela installationen. Att chansa på att det ska funka verkar onödigt om man ändå kan sätta en switch på vägen. Det är så tröttsamt att felsöka en marginell installation.
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Var ute hos en kund som hade satt upp ett eget kamerasystem.
När han ringde sa han att han måste ha fått fel kameror för bara 1 av 3 fungerade i mörker. "Har säkert fått dag-kameror istället för dag/natt" som han sa.
De två kameror som inte fungerade nattetid satt båda på ca 120m kabelväg från NVR'ens inbyggda PoE-switch.
Gick bra ända tills kamerorna skulle tända IR o växla över till natt. Då räckte inte strömmingen till längre.
Upp med en PoE-switch på ca halva vägen löste problemet
När han ringde sa han att han måste ha fått fel kameror för bara 1 av 3 fungerade i mörker. "Har säkert fått dag-kameror istället för dag/natt" som han sa.
De två kameror som inte fungerade nattetid satt båda på ca 120m kabelväg från NVR'ens inbyggda PoE-switch.
Gick bra ända tills kamerorna skulle tända IR o växla över till natt. Då räckte inte strömmingen till längre.
Upp med en PoE-switch på ca halva vägen löste problemet
Klicka här för att svara