2 403 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Förlänga EK i normcentral?
Hej alla,
Jag har behov av att flytta en trippeldvärgbrytare från den undre skenan i normskåpet till den övre. Tyvärr är parterna från den inkommande 2.5 mm2 EKK:n för korta. Vad göra? Är det okej att förlänga, och i så fall med vad? Ubåtar? Wago? Är kanske till och med en kabelskoskarv okej (typ Clas Ohlsons 15-1236) för det har man ju sett andra använda.
Jag har behov av att flytta en trippeldvärgbrytare från den undre skenan i normskåpet till den övre. Tyvärr är parterna från den inkommande 2.5 mm2 EKK:n för korta. Vad göra? Är det okej att förlänga, och i så fall med vad? Ubåtar? Wago? Är kanske till och med en kabelskoskarv okej (typ Clas Ohlsons 15-1236) för det har man ju sett andra använda.
I denna frågan skall jag egentligen inte uttala mig, för jag är inte elektriker och har inte läst in några föreskrifter :-[. Men denna fråga ältades för några månader sedan, och då var man ganska överens om att det var tillåtet, men att det inte var någon "snygg" installation :-/. Du kan isåfall skarva med torix, wago, radklämmor eller vad du behagar
!
Klicka här för att svara