7 410 läst ·
13 svar
7k läst
13 svar
Förlänga bygglov
Vad brukar kommunen vilja ha för papper för förlängning av bygglov? Vad jag förstått så är de inte intresserade av att få in alla ritningar igen. Men vilken blankett ska fyllas i? Den vanliga bygglovsblanketten?
Det går inte förlänga bygglov sen några år tillbaka (om det inte gäller ett tillfälligt bygglov). Har du tur tillåter kommunen det ändå, men du bör kolla med dom hur du ska göra isåfall.
Okej. Det låter lurigt. Kan ju inte vara jätteovanligt med byggen som tar mer än fem år.
Bygginspektören (som har slutat) sa att det inte var något problem med extra tid "hör bara av dig innan så löser vi det"
Kan man boka tid för slutsamråd till efter bygglovet gått ut? Kanske skulle vi kunna bli klara till vintern..
Bygginspektören (som har slutat) sa att det inte var något problem med extra tid "hör bara av dig innan så löser vi det"
Kan man boka tid för slutsamråd till efter bygglovet gått ut? Kanske skulle vi kunna bli klara till vintern..
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Som jag uppfattat det så finns inte begreppet ”förlänga bygglov”. Men i praktiken verkar det fungera ändå i många kommuner.
Jag pratade med min KA och han menade att han aldrig varit med om att någon av hans klienter sökt förlängning utan de flesta blir klara eller så lever de utan slutbesked.
Jag har börjat fundera på om vi kan bli klara i tid... Har inte extremt mycket kvar. Men nu är det ju semester och jag hade stora planer.
Jag har börjat fundera på om vi kan bli klara i tid... Har inte extremt mycket kvar. Men nu är det ju semester och jag hade stora planer.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Såvitt jag förstår så är det inget problem (normalt sett) att fixa slutbesked lång efter att bygglovet har gått ut.
Undantaget kan nog vara om något ändrat sig under tiden, typ att totalt byggförbud införts för området eller ngt liknande.
Undantaget kan nog vara om något ändrat sig under tiden, typ att totalt byggförbud införts för området eller ngt liknande.
Flera kommuner kallar det för olika, några kallar det för förlängning, några kallar det för förnyelse av bygglov. Men enligt lagen finns inte sådant, utan varje bygglov är ett bygglov och kräver en ny lovprövning.
Därmed inte sagt att det måste prövas om från grunden utan att ta hänsyn till det som uppförts. I de kommuner jag har arbetat i brukar de kräva in fullständiga bygglovhandlingar på nytt (ofta att byggherren bara lämnar in kopior av de gamla stämplade handlingarna), sedan någon form av redovisning av vad som redan är uppfört i enlighet med det tidigare lovet. Flertalet brukar ha en reduktion av bygglovavgiften då det är en mindre granskning som krävs än vid ett nytt bygglov. Men det varierar från kommun till kommun hur mycket man kräver in och om/hur mycket avgiften reduceras.
Jag har sett att det inte är helt ovanligt att några bygger vidare på huset helt själva efter stomresning och tätt skal, och att det då spräcker femårsgränsen.
Du ska inte leva utan slutbesked, för om du tar huset i bruk utan slutbesked så kan du åka på sanktionsavgifter. Därför skulle jag rekommendera dig att prata med din kommun om hur du ska göra. Prata också med din KA också om ni kan få klart allt som är ett måste enligt startbesked och kontrollplan. Finlir, tapetsering och sådant måste inte vara helt klart för ett slutbesked.
---
Redigering: Jag missade din första fråga, vilken blankett man ska fylla i. Det brukar vara samma blankett som vid nytt bygglov, några kommuner har en checklista för förlängning/förnyelse, i några kan man skriva det på ärenderaden.
Därmed inte sagt att det måste prövas om från grunden utan att ta hänsyn till det som uppförts. I de kommuner jag har arbetat i brukar de kräva in fullständiga bygglovhandlingar på nytt (ofta att byggherren bara lämnar in kopior av de gamla stämplade handlingarna), sedan någon form av redovisning av vad som redan är uppfört i enlighet med det tidigare lovet. Flertalet brukar ha en reduktion av bygglovavgiften då det är en mindre granskning som krävs än vid ett nytt bygglov. Men det varierar från kommun till kommun hur mycket man kräver in och om/hur mycket avgiften reduceras.
Jag har sett att det inte är helt ovanligt att några bygger vidare på huset helt själva efter stomresning och tätt skal, och att det då spräcker femårsgränsen.
Du ska inte leva utan slutbesked, för om du tar huset i bruk utan slutbesked så kan du åka på sanktionsavgifter. Därför skulle jag rekommendera dig att prata med din kommun om hur du ska göra. Prata också med din KA också om ni kan få klart allt som är ett måste enligt startbesked och kontrollplan. Finlir, tapetsering och sådant måste inte vara helt klart för ett slutbesked.
---
Redigering: Jag missade din första fråga, vilken blankett man ska fylla i. Det brukar vara samma blankett som vid nytt bygglov, några kommuner har en checklista för förlängning/förnyelse, i några kan man skriva det på ärenderaden.
Tack för ett långt svar. Jag hade läst informationen om tillfälligt bygglov och trodde att det kanske fanns en speciell blankett. Mailade kommunen förra veckan men fick inget svar. Därför frågade jag här.T Tänka skrev:
KA menar att jag borde hinna färdigt på semestern. Det som är kvar är ett riktigt entretak, räcke kring balkongen, invändig trapp och en hel del småsaker som inte är färdiga ex taksäkerhet.
Ska prata med en bygginspektör eller lovhandläggare imorgon så borde jag veta mer sen. Det är ju ca 12 V kvar och jag är ledig mer än halva tiden
Det var detta som min KA menade, tydligen ganska vanligt.H hempularen skrev:
Så som bygginspektören uttryckte det kanske det bara är något de skriver in i bygglovet, ungefär som att vi bytte kamin utan att det behövdes några papper.
Om jag har att välja mellan att prata med en bygginspektör och en bygglovshandläggare, vilken ger mig bäst svar?
Skulle det vara en fördel att boka ett slutsamråd i november tex?
Vi var nära missa gränsen förra året för vårt bygge. Vi fick igenom slutsamrådet med 4 dagar kvar av bygglovet. Vår KA var lite upprörd för han hade aldrig sett ett hus som var så ofärdigt, men vi hade alla punkter på kontrollplanen klara - OVK, godkännande från sotaren för eldstaden, alla säkerhetssaker som krävs (räcken, skydd för lådor, spisskydd, låsbart medicin- och städskåp etc). Ett badrum och sovrum var klara. Att sen viss skyddsutrustning fortfarande låg nerpackad, vi hade ställt upp en jyskgarderob innanför entredörren och monterat lås på i brist på annan färdig förvaring, de flesta rum fortfarande bara hade betonggolv etc gjorde inget för att klara formkraven, även om man inte skulle vilja bo på det sättet.
I värsta fall kanske det går spärra av trappor och bara få slutbeskedet för entreplan?
I värsta fall kanske det går spärra av trappor och bara få slutbeskedet för entreplan?
Jag vill inte säga emot dig, hempularen, många kommuner ser mellan fingrarna för att inte vara för byråkratiska. Men enligt lagstiftning och praxis (källa Boverket):H hempularen skrev:
Kallebo, jag skulle rekommendera dig att kontakta byggnadsinspektör i synnerhet, men sen beror svaret på hur pragmatisk, luttrad eller nitisk inspektör du får och hur kommunen arbetar.Åtgärderna måste ha påbörjats senast två år från den dag beslutet fick laga kraft, annars upphör beslutet att gälla. För att en åtgärd ska anses påbörjad ska de egentliga byggnadsarbetena ha kommit igång. Åtgärderna måste avslutas inom fem år från den dag beslutet fick laga kraft. (jfr MÖD 2012-06-04, mål nr P 10122-11)
Du kan sannolikt:
a) släcka punkter för att få ett slutbesked, vilket kan innebära att övervåningen stängs av(?) (kolla med KA), sedan färdigställa sådant som inte är villkor från startbesked och kontrollplan.
eller
b) söka förnyat lov, men vara beredd på att lägga ut 70 - 100% av en full bygglovskostnad. Då kanske det kan vara värt att lägga ut motsvarande summa på att släcka punkter till slutbesked ändå.
Klicka här för att svara
