11 444 läst ·
21 svar
11k läst
21 svar
Förläggning av prisolrör för radiatorer?
Värmesystemet är en bergvärmepump med framledningstemperatur mellan typ 30-55/60 grader (vrålvinter). Returtempen ligger som oftast ca 5 grader under (har jag för mig - kommer inte riktigt ihåg). Radiatorerna är och kommer att vara sektionsradiatorer, 26 celler à 590mm höga. Det är faktiskt ytterligare 1 radiator per plan, dvs totalt 6. Orkade inte rita ut alla, sorry.
Trycket i systemet vet jag inte riktigt om du inte menar meter vattenpelare för det är ca 7.
Varmepumpen tror jag har haft ett rätt enkel resa så här långt då spetsvärmaren endast gått in 30 av totalt 7000 timmars drift. Jag räknar därför med att pannan skall klara den ytterligare lasten. Annars får jag väl komplettera med en elkassett eller så, men det hoppas jag att jag slipper.
Gamla delen av huset har allt från ½-tum till 1,25 tum i rör så jag vill fortsätta ha lite grövre rör. Nu blir det som sagt till att börja med 22mm som distribution och sedan ~15mm till radiatorerna.
Varmepumpen tror jag har haft ett rätt enkel resa så här långt då spetsvärmaren endast gått in 30 av totalt 7000 timmars drift. Jag räknar därför med att pannan skall klara den ytterligare lasten. Annars får jag väl komplettera med en elkassett eller så, men det hoppas jag att jag slipper.
Gamla delen av huset har allt från ½-tum till 1,25 tum i rör så jag vill fortsätta ha lite grövre rör. Nu blir det som sagt till att börja med 22mm som distribution och sedan ~15mm till radiatorerna.
Räkna med 3-3,6 kW extra vid fullt blås om du har 60 grader i framledning och enkla sektionsradiatorer. Dimensioneringen är inte för klen du kan nog även gå ner till 18 men då är den på gränsen vid din framledningstemp, i framtiden kanske du önskar koppla på fler radiatorer eller golvvärme till slingan och då är saken biff med den större dimensionen (detta är framräknat ur tabeller, jag är ingen erfaren vvs:are). Jag antar att du vill hålla framledningen på max 55-60 grader för att slippa höga elkostnader, skulle du köra ut tex 80 grader på matningen så kan du kräma ut 10kW ur din matning.
Wow, kanon! Även om du inte är erfaren (svårt att tro
) så verkar det rimligt det du säger. Dessa tabeller verkar ju vara ngt man skulle vilja titta på. Bara av ren nyfikenhet alltså... Var hittar man dom? Google?
Sedan är det som du säger - ligger jag i överkant så finns det möjlighet att med denna infrastruktur kunna hänga på ytterligare lite last. Man vet ju aldrig, men nu när huset är nerplockat så pass så är det ju lika bra att dra på lite. Tackar!!
Hos tillverkare av rör på nätet och teknikhandboken för vvs-företagarna. Den som letar han finner...
Klicka här för att svara