Hej!
Jag är lite ny här på forumet och har letat lite efter inlägg om förläggning av prisolrör (för det är väl det mest lämpliga) att lägga in som matning till ett antal sektionsradiatorer som vi skall ha i vår tillbyggnad på två plan.
Tanken är att dra ett (eller två med returen inräknad) kopparrör, 22mm utmed en källarväggen och därifrån, via fördelare sprida stigare respektive retur vid tre olika punkter ut till radiatorerna. Från de första kopparrören tänkte jag sedan dra 15mm prisol i skotten i bjälklaget utan skarvar fram till radiatorerna.
Verkar det vettigt? Ngn som känner till ngn tråd från tidigare diskussioner eller som kan ge lite guidning?

Låter väl vettigt lite svårt att se framför sig, kan du inte göra en liten skiss och bifoga.

Har hackat ihop en bild (hoppas den kom med). Vet inte om jag lyckats beskriva, men kika och kommentera. Fördelaren jag tänkt använda är http://www.vvs-boden.se/catalog/product_info.php?products_id=6713 och ansluta med halvkopplingar från prisolrören.
Såg just att jag bara ritat ut två av de tre utmatningarna, men principen är densamma...

• grovskiss_varme.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
helst bör man räkna ut rördimensionen beroende på flöden, radiatorer mm. en rörkrökare kan säkert höfta till sådant i sömnen...

mm, det är nog riktigt. De dimensioner jag klurat på, framförallt 15mm som matning från stam kan nog vara lite i överkant. I de diskussioner jag hittills haft verkar det kunna räck med 12mm. Jag ville gå upp en dimension för att undvika höga flödeshastigheter i rören fram till radiatorerna och därmes sus i ledningarna. 22mm borde (väl?) klara matningen?
Det jag också undrat lite över är hur man gör en vettig installation med minimalt med synliga rör, utan dolda skarvar och utan att jag skall behöva sätta upp inspektionsluckor i bostadsutrymmen. Det är därför jag gått på prisolrör. Nu vet jag att man också kan använda plaströr, men det känns (förmodligen bara en känsla och inte ett reellt problem) som en lösning med lägre kvalitet.

Grova rör är ingen nackdel, en fördel är att injustering blir mindre kritisk.

Men varför dessa fördelare, vanliga T-rör gör samma sak?

Mm, så är det. Jag bara tänkte att det skulle bli lite snyggare :) med fördelare eftersom jag också tänkte ha dem synliga i taket i källaren varifrån jag tänkte skicka upp dolda stigarrör/returer till/från respektive radiator.

Det ser väl ut att kunna fungera, jag hade dragit hårda kopparrör i källaren där du ska ha det synligt. Det blir inte snyggt eller rakt med 22 mm prisolrör. Det räcker med 12 mm till rätt stora radiatorer och 12 mm är lättare att hantera.

Varför inte använda combipexrör istället?
Billigare och enklare att dra.

Jag hade tänk ha 22mm hårda rör där det är synligt. Missade att skriva det. Så så långt verkar det då ok.
Ja, jag har funderat lite på plaströr, men vet inte riktigt hur jag skall göra. Lite konservativt kanske, men just nu bara känns det bättre med koppar. Jag har ju å andra sidan plaströr i betongplattan i källaren... :o
Jag får väl klura på det lite till. Tack så här långt för synpunkter!

Plasten är inte sämre bara för den är billigare. Den finns med skyddsrör så att man kan identifiera läckor och undvika skador ifall det skulle ske att man mot förmodan drar en spik eller liknande i röret. Koppar som plast går sönder lika mycket om man sätter en skruv/spik i. Jag har inget speciellt mot kopparrör men nu är det förbaskat dyrt.

Ok! Det lutar nu åt plaströr som distributionsrör. Tack!

En nackdel med PEX-rör om dom ska vara synliga är att dom är mjuka och därmed svåra att få lika snyggt som ett stelt rör.

I mitt fall hade jag tänkt ha hårda kopparrör som synlig distribution och därefter fortsätta i dolt i bjälklaget med prisol eller nu möjligen plast. Satt just o läst elite att det verkar som att man behöver gå upp en dimension med plaströr för att få samma prestanda (slippa sus och slippa tryckfall). Kan det stämma?

PEX-rören har tjockare mantel, för att kompensera detta får man gå upp i dimension. PEX rören har en något lägre friktion än koppar, men inte så mycket lägre att man ska dimensionera efter samma storlek. Angående dimensionen du skall använda för dina fyra radiatorer beror bla på hur stora de är, vilken effekt huset kräver och trycket i systemet (friktionen i rören ökar kvadratiskt med flödet).
Hur ser ditt värmesystem ut? Hur stora radiatorer? Framledningstemp/Returtemp? Tryck?
Svårt att avgöra hur dimensionerna skall vara annars. Sen går det förstås att höfta osv. Jag tror att din dimensionering bör vara fullt tillräcklig i alla fall.
22 koppar motsvarar 25/28 PEX och 15 koppar motsvarar 18 PEX. Sen kanske det räcker med 20 matning och 15 till radiatorerna (motsvarande 18/12 koppar). På Uponors hemsida finns en hel del info om PEX-system för radiatorer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.