Snailman
Mikael_L skrev:
Men det går väl att dra ett rör genom plasten också. Inte bara dosor.

Om du först drar rör och spikar dosor i väggarna, samt isolerar.
Rör som ska upp till taket lämnar du med en böj i tak/vägg-vinkeln.

Sen plastar du, tar upp aningens för små hål i plasten för rör och dosor och trär genom.
Lite tejp kan också behövas här och var.

Slutligen lägger du eldragningen i taket under plasten, mellan glesen.

Borde inte det kunna funka?
Jag gogglade runt en stund igår och då hittade jag några som byggde garage och inte hade gles på väggarna, de hade dragit rören under plasten i väggarna och för att komma över till taket så hade de borrat för rören mitt i hammarbandet, något i den stilen får jag göra, de hade mestadels dragit rören ovanför plasten i taket och gått ner med rören igenom plasten där de hade takdosor, jag får göra något i den stilen...

ska se om jag kan fixa väggen där porten ska sitta först så jag slipper att skruva ner takskjutporten som jag skulle få göra om jag jag monterade den på en inte klar vägg, så jag får montera rören i väggen först så får jag se hur jag gör i taket sedan..

i väggen vid porten får jag väl ha utelampor och något utvändigt vägguttag, och på insidan någon knapp för takbelysningen, det borde räcka på portväggen tycker jag...

på denna vägg måste jag ju passera inte enbart hammarbandet utan även takstolen skulle jag tro...

Hej..Hur gick det med det där?
Bygger ett garage och har ungefär samma förutsättningar och problem.
i tak: plast mot takstolar och sen 28 mm gles som jag senare tänkt sätta gips mot.
i vägg: 145mm stående reglar jag tänkte plasta och gipsa rakt emot utan någon typ av liggande reglar/virke.

hur löser man övergången på bästa sätt?
Jag hade tänkt mig elko-takdosor som bygger 40mm neråt, monterat på kortlingar mellan glesen i taket. alltså då på insidan av plasten.
Men som sagt hur fixas övergången till vägg och utsidan på plasten på bästa sätt?

Man håller sig på insidan hela tiden (utom till ev yttebel och uttag ute). Man har 45 mm reglar vågrätt (installationsutrymme) på väggarna och plasten lägger man på stolpningen och reglarna på insidan plasten. När all dragning är klar isolerar man med 45 mm isolering och skruvar skivorna på reglarna, det är "rätt" sätt att göra väggar.

Kostnaden för att slå på 28 alt 45 måste ju vara ganska så försumbar, det är absolut som elmont säger.

Nu har jag inte dom förutsättningarna riktigt att utöka väggarna inåt med annat än ett dubbelt gipslager. Orsaken är inte ekonomisk utan beror på att de första 60 cm (nerifrån räknat) av väggen består av tre varv med uppmurad leca.
Utökar jag väggen mer hamnar den inte i våg med muren utan blir ett överhäng.

I mitt fall är det egentligen bara installationen för lysrörsarmaturerna som kommer bli infälld, och därmed orsakar detta problem. Resten blir utanpåliggande.

Mikael_L
Det är inga problem att passera plasten med rör och dosor, det är bara mer krångligt och tidsödande jämfört med att ha ett installationsutrymme.
Se bara till att det blir ordentligt tätt mellan plast-rör / plast-dosa.
Ett tips är att göra hålet i plasten en aning trängre än röret/dosan, sen kränga dit röret.

Snailman
Har inte gjort mer i garaget än när jag frågade, har istället rest huset... så har inte testat hur jag ska göra i hörnen ännu, men plasten på väggarna blir direkt på reglarna (har alldeles för tjocka väggar i garaget redan (120+45)

Lägger man utanpåliggande löser det alla problem. Man slipper göra hål i ångspärren, man slipper borra hål i reglar. Man slipper krånglet med dosor som inte passar till råspont+gips. Man slipper planera i förväg var uttagen skall sitta. Man kan uppfylla kraven om brandsäkert utrymme lättare.

Du kan ju överväga detta. Men vissa vill ha det infällt och tycker det är snyggare eller mer praktiskt.

Mikael_L
Själv kommer jag ha utanpåliggande i garaget. Ser inga direkta nackdelar med detta.

Fördelen var att jag kunnat färdigställa invändigt och så får jag ta hela elbiten senare med min elektriker på plats. Just nu finns det bara lite tillfällig el med en liten byggcentral.
Och garaget agerar dessutom mest som lagerplats.

Jag håller med er om fördelarna med utanpåliggande!
men just lysrörsarmaturerna vet man ju oftast placeringen på och ser ingen anledning att ändra på placeringen i efterhand heller, så dom tänkte jag nog kosta på mig att fälla in.
Sen hade jag nog tänkt montera en bredare kabelkanal (100x40, 80x40 eller liknande) runt om i garaget, som en taklist ungefär för att sedan gå ner till uttag m.m. där jag vill ha dom. vad tror ni om det?

Just taket är viktig att det har en tät ångspärr.
Minsta mm-stora hål kan orsaka kondensproblem.
Mycket lättare att i taket smacka dit plast, gles och gips och sen är det klart. Och slippa fuppla med rör, dosor och hål i plast och gips.

Om du ändå sätter dosor i taket. Sätt sedan på plasten och fäst den ordnentligt överallt så den blir spännd över alla dosor. Skär med en kniv ett runt hål i plasten INUTI dosan. Tryck sedan plasten tillbaka runt dosan och plasten tätar då bra runt dosan.

Själv fick jag planera om mina lysrörs-aramturer efter att jag fick tag i en annan verkstadsport.
Sedan kompletterade jag med sidolysrör. Enkelt att ändra med utanpåliggande.

En kabelkanal längs väggen låter som en bra ide. Se till att den har flera fack så kan du lättare separera olika grupper m.m. Kanske kan du lägga i ethernet/fiber/signal/nödstopp/telefon/larm och andra kablar också.

Lyssna inte på Ljusbåges tips, plasta först, sätt läkt, sedan rör och dosor. Skulle du mot förmodan skada plasten lagar du enkelt skadan meD specialtape som du använder för att skarva plasten. Måste du trots all ta hål i plasten för en dosa använder du dom speciella tätnings "plattorna/tape" av självhäftande plastfilm.
Måste man lägga rören utanför plasten har man gjort en miss i planeringen.
Och en snygg klamring av kabel längs taket med klammer för gemensam förläggning av flera kablar, är både snyggare och mindre kostsamt än en kabelkanal.

Angående dosorna i taket tänkte jag köra med elko-takdosorna som bygger 40mm. dessa skruvar jag på en kortling som jag lägger tvärs ovan glesen och under plasten och skruvar kortlingen underifrån. några hål på plasten blir det inte, förutom då när jag som sagt ska över till väggpartiet

Skulle du inte ha utanpåliggande på väggarna??? då slipper du att få nått hål i plasten.

En takdosa bygger ju så lite så den klarar att trycka upp plasten den lilla bit som behövs oftast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.