1 171 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
förlägga inkommande el ovan mark provisoriskt?
Hej!
Jag skall flytta min elmätare från insidan av huset till utsidan. Jag har dragit helt ny ström till huset och satt in ny elcentral. Den nya elcentralen är förflyttad till helt andra sidan av huset vilket medför att jag måste skarva elkabeln. Just nu är det så att det är kaos på trädgården vilket gör det väldigt krångligt att komma in med grävmaskin på trädgården. Så är det någon som vet om elleverantörerna godkänner att matningen läggs ovan jord (i skyddsrör) under några månader?
Jag skall flytta min elmätare från insidan av huset till utsidan. Jag har dragit helt ny ström till huset och satt in ny elcentral. Den nya elcentralen är förflyttad till helt andra sidan av huset vilket medför att jag måste skarva elkabeln. Just nu är det så att det är kaos på trädgården vilket gör det väldigt krångligt att komma in med grävmaskin på trädgården. Så är det någon som vet om elleverantörerna godkänner att matningen läggs ovan jord (i skyddsrör) under några månader?
Fråga inte så går det säkert bra. Som du vet ett behörighetskrävande arbete och körs kabeln itu ditt ansvar och kostnad. Andra lösningar kan ju klart vara bättre.
Sen är jag inte med vad du menar att du dragit och du skarvat, är det inte nätägarens kabel?
Sen är jag inte med vad du menar att du dragit och du skarvat, är det inte nätägarens kabel?
Eller om du menar att du ska förlägga rör på tomt och nätägaren godkänner att dra i kabeln fast röret inte är nedlagt? Strikt sett får man troligen inte ha den typ av kabel till provisoriska lösningar men du har väl kontakt med en behörig installatör som förmedlar kontakten mellan dig och nätägaren?
Ja alltså jag undrar om nätägaren godkänner det. Jag gör inga kopplingar på elen nån jävla måtta får det vara
jag är själv röris så en av elkillarna på jobbet får sköta det där med elen. Lysmasken på jobbet visste inte hur nätägaren ställer sig ifråga om det där. Alla lösningar där jag slipper ringa in grävmaskin vore kalas.
Allvetare
· Stockholm
· 1 841 inlägg
Troligen är kravet att du måste lägga servisen i skyddsrör. Kan ej svara på om leverantören godkänner det men i projekt har vi lagt servis provisoriskt i skyddsrör under 4 års tid.
Klicka här för att svara