K
Ola C Ola C skrev:
Ska snickra hos @Daniel_N imorron, och för att smälta in, ta seden dit man kommer o allt det där man brukar säga så har jag tänkt snickra i förkläde för första gången. Frågade sambon om vi hade några o det här va tydligen det enda. Blir nog bra, förkläde som förkläde liksom.
[bild]
Inlägg från fredag 20:25. Misstänker att förklädet redan var på och resten bara är en bortförklaring

Jag kom på var jag sett förkläden.
https://www.wahlanders.se/
har i läder.

Jag har nog inte sett förkläden annat än på bild men styrkelyftsbälten ör bokstavligen i världsklass. Ingen aning om han gör ändringar men det skadar inte att fråga.
Hemsidan ser däremot förskräcklig ut.

Edit: Ändrat adressen

Redigerat:
Förskräcklig vet jag inte, men är det rätt sida? Ungas levnadsvillkor?

Korvgubbe
Jag har spenderat många år med långa arbetsdagar i förkläde, dock inte inom snickeri.
Ett bra förkläde ska ha korsade axelband, inte hänga runt nacken, och väga så lite som möjligt. Handlar det bara om att "lite snabbt limma något" så skulle jag absolut inte välja ett i läder. Ju smidigare tyg desto bekvämare är det att använda.
Fickor på förklädet är värdelöst, bättre att ha benfickor eller ett bälte med fickor om det nu är ett krav. Det du lägger i förklädesfickan kommer att vara i vägen, trilla ur varje gång du lutar dig framåt och inte minst slå dig i pungen med varje steg du tar.

• Gilla
  • Haha
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Jag har ett grillförkläde med patronbälte för ölburkar. Det borde finnas motsvarande för verkstadsbruk.

Hittills har det mest varit lite halvmjuka åsikter för och emot, men nu blev det skarpt läge. Man vill ju inte bli slagen på pungen.

Hur mycket verktyg bär man runt på i bälte/byxor/förkläde i ett snicketi? Jag tänker att de flesta verktygen finns i närheten och är det för långt bort så sker jobbet antagligen stationärt så då får man flytta verktygen närmare.

Jag kan bara svara för mig själv, men det är lite blandade småsaker jag vill ha inom en armlängds avstånd om det går. Tumstock (eller linjal beroende på om jag bygger stort eller smått), ett par olika pennor, en märkkniv, en liten maskinvinkel och en liten kombinationsvinkel. Och telefonen, som jag i dag har i byxfickan där sladdhålet sakta men säkert fylls med sågspån.

Allt utom kombinationsvinkeln kan jag i dag ha i byxorna, även om märkkniven är lite riskabel att ha i fickan. Fast jag har ju fått de barn jag ska redan, så det kanske funkar.

K
Hep Hep skrev:
Allt utom kombinationsvinkeln kan jag i dag ha i byxorna, även om märkkniven är lite riskabel att ha i fickan. Fast jag har ju fått de barn jag ska redan, så det kanske funkar.
Se till att stänga gylfen bara?

Hep Hep skrev:
Jag kan bara svara för mig själv, men det är lite blandade småsaker jag vill ha inom en armlängds avstånd om det går. Tumstock (eller linjal beroende på om jag bygger stort eller smått), ett par olika pennor, en märkkniv, en liten maskinvinkel och en liten kombinationsvinkel. Och telefonen, som jag i dag har i byxfickan där sladdhålet sakta men säkert fylls med sågspån.

Jo det är ungefär som jag tänker.mig. Vinklar har jag inom armlängds avstånd (hela min verkstad har den egenskapen) men annars samma. Så inget tungt som krossar vitala delar eller kräver ett speciellt kraftig förkläde.

Kniven värmer du antinget ett pvc-rör och gör en slida till eller bygger en av trä.

Låter som att jag har större ställe än du. I antal meter är det i och för sig aldrig långt till prylarna, men det är lite slalom och labyrint för att komma åt allt, så det är rätt skönt att ha vissa saker på sig. Hörselskydd däremot har jag gett upp och köpte på mig en bunt sist amazon hade rea på enkla peltor. Nu ligger det minst ett par inom räckhåll från varje maskin.

Och nu gav lag upp och klickade på köpknappen. Jag får väl återkomma här och skriva om lyckan med ett förkläde. Om jag inte skriver mer här kan ni hålla span i skänkestråden.

• Gilla
  • Haha
Testarn och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Och nu gav lag upp och klickade på köpknappen
Kul vi kunde hjälpa till. Vilket köpte du?

Det första. Det verkade mångsidigast med både bågfil och grilltång. Sedan är jag lite nyfiken på att beskrivs som blått.

• Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Fick just hem det och snabbtestade. Det är styvt. Rejält styvt. Viker man det i valfri form, så stannar det där.
Beige, styvt förkläde med flera fickor och metallring, bärs i ett verkstadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast det sitter bra på en lång svensk och ser ut precis som på bilderna, vilket inte är självklart när man beställer en kinapryl. Fickor som täcker mina behov och sitter bekvämt. Får se om det får åka ett varv i torktumlaren, eller om det går att handskrynkla för att få bort värsta stelheten. Jag återkommer när jag använt det ett längre pass.

Tveksam funktion:
Brun arbetsväst med många fickor, en person håller en 30 cm linjal framför västen i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Fick just hem det och snabbtestade. Det är styvt. Rejält styvt. Viker man det i valfri form, så stannar det där.
[bild]

Fast det sitter bra på en lång svensk och ser ut precis som på bilderna, vilket inte är självklart när man beställer en kinapryl. Fickor som täcker mina behov och sitter bekvämt. Får se om det får åka ett varv i torktumlaren, eller om det går att handskrynkla för att få bort värsta stelheten. Jag återkommer när jag använt det ett längre pass.

Tveksam funktion:
[bild]
Snygg blå färg!

• Gilla
  • Haha
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.