Mina Takdosor har "blivit" för grunda efter att uppregling av inner taket blev klart.

Funderar på om det finns någon gräns hur mycket/många man lägger på i distansringar.

Har Elkos takdosa i 40 mm djup i dag så tanken är att lägga på 3 st förhöjningringar .

Eller är det bättre att byta ut dosorna mot de djupare i 64 mm variant ?

Nej, det borde väl inte vara något problem att lägga på förhöjningsringar.
Men har du tillräckligt långa skruv så det håller ihop?

• Gilla
111111 och 1 till
  • Laddar…
Om man ska prata om en gräns så finns dels gränsen där man inte längre får in två händer långt nog för att koppa eller stoppa i en dragfjäder, vilket i sin tur beror på hur väl tilltagna ledarna är i dosan. Det anges ingen gräns i reglerna. Djup dosa eller förhöjningsringar spelar ingen roll, men i beaktande av den andra punkten som KnockOnWood pekar på, långa skruvar.

Fler alternativ är då att flytta ned takdosan om det går. Är det trätak så går det att karva loss rören och sätta en ny dosa på rätt höjd. Eller så kan man titta på möjligheten att sätta en ny dosa "utanpå", ROT-dosa eller vanlig, där man kapar bort botten. Då får man fästskruvar. Men det gäller att fästa dosan i sig på något sätt.

• Gilla
111111 och 1 till
  • Laddar…
Ok, det låter bra. Så om jag använder 2 förhöjningsringar (dvs dosan skulle bli 60) och sedan sänker ned dosan med hjälp av en träbit i rätt tjocklek så borde jag vara i mål?
Eller vore det bättre att bara använda 1 ring?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.