Hej alla.
Hoppas jag hamnat i rätt forum 😊

Kort sagt, håller på att lägga bärlager hemma på uppfarten där jag har en brunn mitt i alltihopa. Brunnen kommer hamna för långt ner när allt ligger på plats så jag skulle behöva höja den ca 10cm. Det är ett cementrör så går ner i backen. Hur går jag tillväga? Tacksam för era svar.
Mvh Marie

Claes Sörmland
Det går att lösa men frågan är vad du vill ha på mark ytan över brunnen. Är det t ex ett gjutjärnslock där, en s. k. gjutjärnsbetäckning eller ligger det ett gammalt betonglock på brunnen? Eller ett galler så att vatten kan rinna ned där?

Har du foto så blir det enklare att ge konkreta tips!

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det går att lösa men frågan är vad du vill ha på mark ytan över brunnen. Är det t ex ett gjutjärnslock där, en s. k. gjutjärnsbetäckning eller ligger det ett gammalt betonglock på brunnen? Eller ett galler så att vatten kan rinna ned där?

ta en bild lite senare när jag kommer hem

Jag kan fixa en bild i e.m så fort jag kommer hem. Ja, det är cementrör ner i marken och ett typ ett hemmagjort brunnslock från förra ägaren. Så cementröret behövs förhöjas upp 10cm så där kan läggas sista lagret av singel/grus men ändå så de kan rinna ner vatten i brunnen. Men jag fixar en bild senare, tack så länge.

Claes Sörmland
M M.skog skrev:
Jag kan fixa en bild i e.m så fort jag kommer hem. Ja, det är cementrör ner i marken och ett typ ett hemmagjort brunnslock från förra ägaren. Så cementröret behövs förhöjas upp 10cm så där kan läggas sista lagret av singel/grus men ändå så de kan rinna ner vatten i brunnen. Men jag fixar en bild senare, tack så länge.
Då låter det som att du behöver en brunnsbetäckning i gjutjärn. Den har ett rör så det är bra att cementröret slutar under markytan. Här är ett exempel på en som passar på ett 400 mm rör(brunn) men du får välja en sort som passar med cementrörets diameter (så mät inner- och ytterdiameter):

https://www.hornbach.se/p/brunnsbet...sFP7kB1v5s_G4glsiniigZx73_WqtfLhoC0q8QAvD_BwE

Då låter det som att du behöver en brunnsbetäckning i gjutjärn. Den har ett rör så det är bra att cementröret slutar under markytan. Här är ett exempel på en som passar på ett 400 mm rör(brunn) men du får välja en sort som passar med cementrörets diameter (så mät inner- och ytterdiameter):

[länk]

[länk]
Sorry, drog ut på tiden. Så här ser det ut I dagsläget.

• Rund brun järnlock på grusig mark med skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Jag hade ett lite liknande fall hemma. Jag gjorde världens enklaste gjutform av masonit, armerade den lite godtyckligt, och fyllde på försiktigt med betong. Utvändigt runt masoniten så drog jag några varv silvertejp, så den höll ihop under gjutningen.

En gjutform som är 10cm hög kräver inte så stark eller avancerad konstruktion.

Det går ju att ordna en liten försänkning i gjutningrn så locket ligger still. Eller skruva fast ett par genomgående bultar så det inte kan glida åt sidan. Är det risk att barn eller husdjur kan ramla ner, så får man ju skruva fast det.

B BSOD skrev:
Jag hade ett lite liknande fall hemma. Jag gjorde världens enklaste gjutform av masonit, armerade den lite godtyckligt, och fyllde på försiktigt med betong. Utvändigt runt masoniten så drog jag några varv silvertejp, så den höll ihop under gjutningen.

En gjutform som är 10cm hög kräver inte så stark eller avancerad konstruktion.

Det går ju att ordna en liten försänkning i gjutningrn så locket ligger still. Eller skruva fast ett par genomgående bultar så det inte kan glida åt sidan. Är det risk att barn eller husdjur kan ramla ner, så får man ju skruva fast det.
Okey... Har du någon bild på de du gjorde?

Claes Sörmland
M M.skog skrev:
Sorry, drog ut på tiden. Så här ser det ut I dagsläget.
Om du lyfter på det hemmafixkade locket vad är det för inne- och ytterdiameter på betongröret?

Vad ska du ha för material runt brunnen, blir det grus?
Då skulle jag leta upp en brunnsbetäckning som är reglerbar med "teleskop" så den kan justeras.

A AndersS skrev:
Vad ska du ha för material runt brunnen, blir det grus?
Då skulle jag leta upp en brunnsbetäckning som är reglerbar med "teleskop" så den kan justeras.
Ja, det kommer bli grus. Vad innebär brunnsbetäckning?

Sök på "brunnsbetäckning" så får du exempel på olika varianter, även de som kan justeras.

A AndersS skrev:
Sök på "brunnsbetäckning" så får du exempel på olika varianter, även de som kan justeras.
Jaha, okey.. Då ska jag kolla på det. Stort Tack så länge för hjälpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.