Hej, jag får snart hem en färdigbyggd friggebod. Den kommer att stå på lecablock som i sin tur står på och i grus. Behöver jag lägga syllpapp mellan syllen och lecablocken eller är det bara vid betongunderlag man behöver papp?
Spelar det någon roll hur mycket luft det är mellan golvet och grusunderlaget? Kan det ligga an eller ska vi gräva ur? Just nu är lecablocken i nivå med grusnivån på vissa ställen eftersom terrängen sluttar.

Är syllen impregnerad eller ej?

Det låter väl inte som någon situation där det är överdrivet kritiskt med syllpapp, men å andra sidan är det löjligt enkelt och billigt att lägga dit när man håller på.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
P
H Hantam skrev:
Hej, jag får snart hem en färdigbyggd friggebod. Den kommer att stå på lecablock som i sin tur står på och i grus. Behöver jag lägga syllpapp mellan syllen och lecablocken eller är det bara vid betongunderlag man behöver papp?
Spelar det någon roll hur mycket luft det är mellan golvet och grusunderlaget? Kan det ligga an eller ska vi gräva ur? Just nu är lecablocken i nivå med grusnivån på vissa ställen eftersom terrängen sluttar.
Ja syllpapp ska vara emellan murverk och trä..
Lämpligt är att du har minst 200mm luft under hela bjälklaget minst..

• Gilla
JohanRe och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Rejäl skrev:
Ja syllpapp ska vara emellan murverk och trä..
Lämpligt är att du har minst 200mm luft under hela bjälklaget minst..
Bra råd om luft under, det är viktigt 👍

Sedan när det är ett obehandlat 19 cm högt Lecablock, så är det faktiskt bättre utan syllpapp.
Kapillärkraften upphör vid 12-13 cm på Leca, så man får ingen fukt som vandrar underifrån.
Lecan´s porer & håligheter, gör också att ev. regnvatten som rinner längs friggan´s vägg kan fortsätta igenom lecablocken.

Använder man syllpapp i detta fall, så är det stor risk att vattnet blir kvar ovanpå syllpappen i direktkontakt med syllen, & eftersom det inte ventileras bra där, så skapar detta oftast röta i syllen.

• Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
P
J jawen skrev:
Bra råd om luft under, det är viktigt 👍

Sedan när det är ett obehandlat 19 cm högt Lecablock, så är det faktiskt bättre utan syllpapp.
Kapillärkraften upphör vid 12-13 cm på Leca, så man får ingen fukt som vandrar underifrån.
Lecan´s porer & håligheter, gör också att ev. regnvatten som rinner längs friggan´s vägg kan fortsätta igenom lecablocken.

Använder man syllpapp i detta fall, så är det stor risk att vattnet blir kvar ovanpå syllpappen i direktkontakt med syllen, & eftersom det inte ventileras bra där, så skapar detta oftast röta i syllen.
Har du några belägg för dina påståenden eller är det vad du tror?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Det ska vara syllpapp, även om den står på leca. Sen kanske man på sin höjd kan säga att det inte är riktigt lika viktigt som när den står på betong.

Rejäl skrev:
Har du några belägg för dina påståenden eller är det vad du tror?
A AG A skrev:
Det ska vara syllpapp, även om den står på leca. Sen kanske man på sin höjd kan säga att det inte är riktigt lika viktigt som när den står på betong.
Jag har precis på ett byggtekniskt sätt förklarat just varför man inte bör ha syllpapp emellan ett obehandlat lättklinker block och en syll.

Tänker absolut inte lägga min tid för att ytterligare försöka styrka min rådgivning.
Ett putsat eller slammat lättklinker block är däremot en annan sak.

Och ni båda får gärna på ett byggtekniskt sätt förklara varför man ska ha syllpall i en sådan konstruktion.
Jag väntar med spänning 😉

P
J jawen skrev:
Jag har precis på ett byggtekniskt sätt förklarat just varför man inte bör ha syllpapp emellan ett obehandlat lättklinker block och en syll.

Tänker absolut inte lägga min tid för att ytterligare försöka styrka min rådgivning.
Ett putsat eller slammat lättklinker block är däremot en annan sak.

Och ni båda får gärna på ett byggtekniskt sätt förklara varför man ska ha syllpall i en sådan konstruktion.
Jag väntar med spänning 😉
Du rekomenderar något som är emot tex. vad svenskt trä föreskriver så då räcker det inte med dina egna teorier om hur du tycker att ett Leca block fungerar utan du bör styrka det med föreskrifter, materialtillverkares anvisningar etc..

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Du rekomenderar något som är emot tex. vad svenskt trä föreskriver så då räcker det inte med dina egna teorier om hur du tycker att ett Leca block fungerar utan du bör styrka det med föreskrifter, materialtillverkares anvisningar etc..
Visa mig gärna den föreskrivningen ifrån Svenskt trä.

Och mina råd är inga "teorier", det är fysiska lagar!

• Gilla
Filbert
  • Laddar…
P
J jawen skrev:
Visa mig gärna den föreskrivningen ifrån Svenskt trä.

Och mina råd är inga "teorier", det är fysiska lagar!
Inga belägg för ditt påstående och inga material tillverkares anvisningar har du lagt upp så det är bara vad du tror och ingett annat😉

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Inga belägg för ditt påstående och inga material tillverkares anvisningar har du lagt upp så det är bara vad du tror och ingett annat😉
Så DU menar att naturens fysiska lagar "är inga belägg"

Jag som trodde dessa var vad man måste utgå ifrån, men du kanske kommit på ett knep att kringgå dessa eller?
Kom igen nu, posta Svenskt Trä´s föreskrivning om det DU påstådde.

Syllpappens ända funktion är att förhindra fukt från att vandra från grundmuren upp genom träkonstruktionen där den kan orsaka röta och mögel

Så igen, förklara varför syllpapp ska användas i denna konstruktion!

P
J jawen skrev:
Så DU menar att naturens fysiska lagar "är inga belägg"

Jag som trodde dessa var vad man måste utgå ifrån, men du kanske kommit på ett knep att kringgå dessa eller?
Kom igen nu, posta Svenskt Trä´s föreskrivning om det DU påstådde.
Om det är som du påstår så borde Leca tillverkarna föreskriva att man kan lägga trä direkt an på blocken! Alla anvisningar jag har sett talar om att det ska ligga syllpapp eller liknande emellan..
Kan du vara snäll och visa detta?

Redigerat av moderator:
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
J jawen skrev:
Källa eller länk?

Rejäl skrev:
Alla anvisningar jag har sett talar om att det ska ligga syllpapp
För 2 ggr, visa mig den då! (du verkade ju ha flera)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.