395 läst ·
3 svar
395 läst
3 svar
Förhindra fastklibbning i latexfärg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 213 inlägg
Jag behöver lite tips på vad man kan använda för metod eller material för att förhindra olika material som är i kontakt med vanlig väggfärg, typ latex, fastnar i färgskiktet. Idén är att ha ett tunt offerskikt mellan vägg och det som skall fästas och som lätt kan tas bort. Åtminstone att det inte skadar färgskiktet när man demonterar det som är fäst mot väggen och pressat mot färgskiktet.
Just i det aktuella fallet är det en fransk konsol i ek och några Elfa bärskenor som skall sättas upp och tas ner om några år.
- Polyetenplastfolie, typ ångspärr. Lär inte fästa i färgen, men kanske lämnar en blank yta?
- Lumppapp. Kanske fastnar lite, men ev. rester bör ju gå att tvätta bort.
Några tips?
Just i det aktuella fallet är det en fransk konsol i ek och några Elfa bärskenor som skall sättas upp och tas ner om några år.
- Polyetenplastfolie, typ ångspärr. Lär inte fästa i färgen, men kanske lämnar en blank yta?
- Lumppapp. Kanske fastnar lite, men ev. rester bör ju gå att tvätta bort.
Några tips?
Redigerat:
Jag har haft samma funderingar och har provat filt, plastfilm (typ plastmapp) och tejp men har aldrig riktigt hittat något som garanterat funkat. Det som verkar ha gjort viss skillnad är hur lång tid som gått efter att man har målat tills man sätter upp något - dvs om färgen suttit "ett tag" så har den inte klibbat fast så illa (gissar att det har med torkning/härdning att göra) - men för nymålade väggar så har det alltid blivit ett problem.
Det som förvärrat situationen är om det är en vägg som blir varm av sol eller att rummet är varmt.
Jag ska följa tråden med spänning om någon har en fiffig lösning.
Det som förvärrat situationen är om det är en vägg som blir varm av sol eller att rummet är varmt.
Jag ska följa tråden med spänning om någon har en fiffig lösning.
Mina målade väggar har varit klibbiga i minst flera månader, kanske år. Inte klibbiga så att man känner det men om man lutar något mot väggen i några dagar så sitter det fast.
Jag har funderat på att använda filttassar för möbler bakom hyllor men jag har inte testat det än.
Jag har funderat på att använda filttassar för möbler bakom hyllor men jag har inte testat det än.
Klicka här för att svara