Hej, vi har sökt förhandsbesked på en tomt där vi har ett jordbruk i nära anslutning (ca 35m)
han som bor på gården är 89 år, inga djur har funnits på gården på 15 år och allt är utarrenderat till socknens största köttdjursproducent. (inga djur på fälten, bara odling. ligger ca 1km från gården.)

Kruxet är att det står som köttproduktion i kommunens handlingar.
och det är även det som kommer bli problemet med att få igenom förhandsbeskedet.

Finns det något man kan göra? Om gården byter ägare- är det då givet att nya ägaren får ha djur i stallet? vad finns det för regler ang djurhållning? man måste väl ha godkända stallar? kan inte tänka mig att detta stallet från Kalla 1900 är godkänt vid en prövning idag.

behöver lite tips och idéer hur vi ska tänka här...

Med bara 35 meter till stallar har jag svårt att se att ett bygglov för bostad går igenom i både kommun och länsstyrelse (sen kan man ju tycka att det borde vara upp till dig ifall du kan stå ut med lite lukt eller inte). Jag antar att tomten ännu inte är avstyckad? Går det inte att få till en vettig tomt längre bort från gårdscentrum?

Det är inte givet att stallet idag skulle bli godkänt t ex om det är för uppbundna djur och för små utrymmen men det ska inte spela någon roll. Nästa ägare kan ju alltid ta bort inredningen och göra om till lösdrift alternativt riva och bygga nytt. Du kan inte förvänta dig att få ett bygglov som gör att en angränsande lantbruksfastighet inte kan användas som lantbruk. Det vore ju som om någon plötsligt skulle få bygglov för ett svinstall mitt inne i ett bostadsområde vilket skulle göra bostäderna obeboeliga.

O
Om han som bor där är 89år..
Då behöver det inte vara lång tid innan han säljer...
Så det är inget argument. Men då det verkar vara klassat som lantbruk så måste det säkert klassas om.... Å det är bara ägaren till fastigheten som kan göra.
Att stallet inte uppfyller dagens krav har inget med sakfrågan att göra. Och så länge han inte har djur så spelar det ingen större roll...
Troligtvis kan det bli svårt att få bygglov...

Bara för att stallet inte duger för den djurart som den från i början byggdes för, betyder inte att man inte får ha en annan art där, oftast är det höjden på taket som avgör vilka djur som man får ha där av idag, grisar är ju avsevärt kortare än en ko (och luktar något enormt). Dessutom får man på en lantbruksenhet riva och bygga nytt utan större problem.
Har du funderat i banorna på att köpa gården istället?

Torbjörn Einarsson skrev:
...(sen kan man ju tycka att det borde vara upp till dig ifall du kan stå ut med lite lukt eller inte).
Det finns ett antal fall på bla Öland där "stadsbor" köpt tomtmark så nära bondgården man får, sedan när huset är uppbyggt och dom flyttat dit så klagar dom till olika instanser att bondgården luktar/låter/mm.

Det finns även fall där "stadsbor" köpt tomtmark precis intill åkermark, sedan när bonden skördar åkermarken klagar husägaren. Eller när bonden ställer upp ensilagebalar längs åkerkanten (där det låg ensilagebalar när tomten köptes) så klagar husägaren på att utsikten störs/skyms plus att balarna är fula att se.

Jag är uppvuxen på landsbygden, i vårt samhälle var det ca 60 villatomter i två "områden", mellan dessa områden låg det en hästgård, ca 500m ifrån vårt hus låg det en bondgård, ytterligare 500m bort låg ett bondgårdsområde med tiotalet bondgårdar. Vi hade flera åkrar runt omkring oss, det gödslades på åkrarna, åkrarna dammade en massa jord mm så att det inte gick att hänga ut blöt tvätt på tork.
Vi bodde ca 4 mil fågelvägen ifrån ett pappersbruk, när vinden låg på åt vårt håll så kände vi pappersbrukslukten (sulfit).

Så jag förstår att det finns regler på hur nära djurstallar mm man får bygga idag.

• Gilla
Jumos
  • Laddar…
Det är inte avstyckat, saken är att "tomten" är ca 3000m2 och delvis kuperad. det är klart att det går att flytta det tänkta huset något. Är gränsen 50m så hade det säkert gått att flytta 15m men då behövs det sprängas. Och likaså om det ska längre bort.. Precis efter där vi har tänkt huset kommer nämligen början på en höjdrygg som skjuter upp 4 m ca 10 m från huset 1m stigning/meter nånting.

Anledningen till att denna tomten hade varit bra är att här finns både kväll och morgonsol vilket är ovanligt här. Det är antingen eller annars..

O
Vill du bygga hus på fastigheten, så får du nog lov att flytta huset så långt bort det går. Även om det innebär större kostnader.

Värt att tänka på är att det är fullt möjligt att nya köparen väljer att föda upp grisar, och det luktar fan så illa jämfört med kossor...

Räkna med att marken kommer befolkas av någon form av djur, med dem kommer flugor och doft, maskiner som kör o plöjer, sår osv. Om du har turen att det inte blir så, är det bra. Men tänkt efter, vill du bo brevid en åker full med kor?

/N

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Är uppvuxen på andra sidan fältet så mitt svar är ett klockrent -Ja.
Hade jag inte velat ha djur i min närhet hade jag inte sett landet som ett alternativ, för även om man inte bor brevid ett stall så är det högst troligt att det kommer djur på fälten utanför fönstren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.