1 938 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Förhandsbesked löper snart ut, hur hantera bygglovsansökan?
Vi är köpare av en tomt som har blivit avstyckad (vunnit lagakraft och blivit registrerad) och vi har i vårt köpekontrakt att vi kommer först till tillträda tomten när ett beslut om positivt beslut om bygglov.
Vi är i slutdialogen med vår husleverantör där vi väntar på sista offert men skisser, energiberäkning och konstruktionskoll är genomförd. Så antar att när vi får den sista offerten så skriver vi på och ber dom påbörja processen att ta fram bygglovshandlingar. Tyvärr har husleverantören mycket att göra och vi tror inte att de kommer hinna att ta fram kompletta underlag för bygglovsansökan tills vårt förhandsbesked löper ut då detta sker om ett par veckor.
Både jag och säljaren av tomten börjar bli oroliga då det självfallet hade varit tryggare att ansöka om bygglov med ett giltigt förhandsbesked. Tomten i sig ligger utanför detaljplanerat område men gränsar till nya avstyckade tomter med en detaljplan som bara är några år gamla. Så jag känner mig ganska trygg om att de vill ha hus i området, vi har även kollat med kommunen och det går bra att koppla på sig på de kommunala VA som nyligen är framdraget.
Med denna bakgrund har jag ett par funderingar
1. Behöver vi vara oroliga att förhandsbeskedet löper ut?
2. Bör vi skicka in ett icke komplettbygglov med de underlag vi redan så fort kontraktet är skrivet? Just nu har vi
Vi vet att detta kommer behöva kompletteras men då har iaf våran ansökan skickats in innan förhandsbesked har gått ut och möjlighet att komplettera / revidera detta när korrekta bygglovshandlingar är framtaget.
Det bygglov som vi kommer skicka in kommer inte stämma helt med förhandsbeskedet, vi kommer om att ansöka om enplans med sambyggt garage istället för 1,5 med separat garage samt att våran byggnadsarea kommer vara större. Dock om detaljplanen så skulle allt falla inom ramarna för detaljplanen som gäller för grannen.
Har försökt fått svar från kommunen bygglovsavdelning och blev då ombedd att skicka mail till enhetschefen vilket är gjort men inte fått något svar än. Skulle också vara bra att höra lite andras åsikter om det hela.
Vi är i slutdialogen med vår husleverantör där vi väntar på sista offert men skisser, energiberäkning och konstruktionskoll är genomförd. Så antar att när vi får den sista offerten så skriver vi på och ber dom påbörja processen att ta fram bygglovshandlingar. Tyvärr har husleverantören mycket att göra och vi tror inte att de kommer hinna att ta fram kompletta underlag för bygglovsansökan tills vårt förhandsbesked löper ut då detta sker om ett par veckor.
Både jag och säljaren av tomten börjar bli oroliga då det självfallet hade varit tryggare att ansöka om bygglov med ett giltigt förhandsbesked. Tomten i sig ligger utanför detaljplanerat område men gränsar till nya avstyckade tomter med en detaljplan som bara är några år gamla. Så jag känner mig ganska trygg om att de vill ha hus i området, vi har även kollat med kommunen och det går bra att koppla på sig på de kommunala VA som nyligen är framdraget.
Med denna bakgrund har jag ett par funderingar
1. Behöver vi vara oroliga att förhandsbeskedet löper ut?
2. Bör vi skicka in ett icke komplettbygglov med de underlag vi redan så fort kontraktet är skrivet? Just nu har vi
- Planlösning
- Skiss på situationsplan (ej kopia av nybyggnadskartan, men utgår från den)
- En fasad (framsidan)
- En sektions ritning (Sektion A-A)
- Kontrollansvarig
Vi vet att detta kommer behöva kompletteras men då har iaf våran ansökan skickats in innan förhandsbesked har gått ut och möjlighet att komplettera / revidera detta när korrekta bygglovshandlingar är framtaget.
Det bygglov som vi kommer skicka in kommer inte stämma helt med förhandsbeskedet, vi kommer om att ansöka om enplans med sambyggt garage istället för 1,5 med separat garage samt att våran byggnadsarea kommer vara större. Dock om detaljplanen så skulle allt falla inom ramarna för detaljplanen som gäller för grannen.
Har försökt fått svar från kommunen bygglovsavdelning och blev då ombedd att skicka mail till enhetschefen vilket är gjort men inte fått något svar än. Skulle också vara bra att höra lite andras åsikter om det hela.
Redigerat:
Jag har tyvärr svårt att tro att husleverantören får till alla handlingar på ett par veckor då förhandsbeskedet (FB) löper ut. Kontakta kommunen igen. Jag kan bara tala för min kommun men det skulle godkännas att ansökan var inskickad och ankomststämplad innan FB löper ut, även om den ej är komplett. Viktigt dock att ansökningsblanketten är med och underskriven. Sen får ni ett brev om komplettering och ett antal veckor på er att fixa det och då är förhoppningsvis husleverantören klar.
Har ni haft en diskussion med er kommun kring hur de ställer sig till att ni inte följer villkoren i det givna FB? I min kommun är byggnadsnämnden väldigt restriktiv med att ge avsteg på från det beviljade FB och handläggningen av ett sådant bygglov brukar ta längre tid.
Har ni haft en diskussion med er kommun kring hur de ställer sig till att ni inte följer villkoren i det givna FB? I min kommun är byggnadsnämnden väldigt restriktiv med att ge avsteg på från det beviljade FB och handläggningen av ett sådant bygglov brukar ta längre tid.
Redigerat:
Tanken är att ringa kommunen på måndag men man är lite nojig så tänkte att jag kan lyfta det här under tiden.M MetteKson skrev:Jag har tyvärr svårt att tro att husleverantören får till alla handlingar på ett par veckor då förhandsbeskedet (FB) löper ut. Kontakta kommunen igen. Jag kan bara tala för min kommun men det skulle godkännas att ansökan var inskickad och ankomststämplad innan FB löper ut, även om den ej är komplett. Viktigt dock att ansökningsblanketten är med och underskriven. Sen får ni ett brev om komplettering och ett antal veckor på er att fixa det och då är förhoppningsvis husleverantören klar.
Vi har pratat med kommunen tidigare kring byggnadsarea och ringt in på deras öppet hus och de är lite vaga då inte kan ge konkreta besked över telefon utan bara rådgivning, men det brukar låta i still med "detta borde inte vara några problem, skicka in bygglov så tittar vi på detta". Även mäklaren som sålde tomten och husleverantören tycker inte detta borde vara några problem. Ser ut som att vi hamnar ~22% av nyttjande krav av tomten. Detaljplaner runtomkring nämner att högsta 25% alternativt 30% av tomtytan får bebyggas. så vi lugger under dessa.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Övrigt husrelaterat -
Kan jag ta ut kundlista mäklare innan avtalet löper ut?
Juridik -
Förhandsbesked och tomtavstyckning – frågor och funderingar
Tomter -
Behövs förhandsbesked innan avstyckning inom detaljplanerat område
Bygglov -
Snart husägare för första gången
Byggmaterial & Byggteknik