8 242 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
Förhandsbesked, bygglov utanför detaljplan
Personligen skulle jag söka bygglov direkt, är det en nyligen avstyckad tomt så är det oftast tänkt att det går att bygga på den annars brukar man inte medge någon avstyckning. Lägg pengarna från förhandsbeskedet på ansökningshandlingarna för lovet istället.
Inte nyligen avstyckad, vet inte ens om den någonsin varit avstyckad. Den ligger inklämd mellan en landsväg och en gammal banvall som kantas av en bäck. Fungerat som hästhage och nu senaste tio-femton åren som majbålsplats åt byn
Precis bredvid tomten byggdes det 1975 en tidstypisk (för den tiden) villa där det en gång legat ett stationshus för den icke-statliga järnvägen.
Jag känner också att det är ganska mycket att lägga 17+36k om jag ändå får avslag. Då är det bättre att satsa på 36k och får jag avslag är det priset för risken och får jag bifall har jag sparat in en slant.
Precis bredvid tomten byggdes det 1975 en tidstypisk (för den tiden) villa där det en gång legat ett stationshus för den icke-statliga järnvägen.
Jag känner också att det är ganska mycket att lägga 17+36k om jag ändå får avslag. Då är det bättre att satsa på 36k och får jag avslag är det priset för risken och får jag bifall har jag sparat in en slant.
Gäller inte enligt kartan hos kommunen
Vill bara höja ett varningens finger gällande det sista om strandskydd och digitala kartor. Grundregel vad gäller strandskydd är att inte lita på linjer i en karta. Kolla med kommunen/lst vilka avstånd från vattendrag som gäller och vilka områden som är undantagna.
Kolla även om det finns områdesbestämmelser i byn.
Tillhandahållare av GIS-skiktet med strandskyddslinjer drog för några år sedan in det pga bristfällig noggrannhet och överensstämmelse med verkligheten. Kanske har det rättats till nu, det vet jag inte, men kolla upp skrivna bestämmelser.
Kolla även om det finns områdesbestämmelser i byn.
Tillhandahållare av GIS-skiktet med strandskyddslinjer drog för några år sedan in det pga bristfällig noggrannhet och överensstämmelse med verkligheten. Kanske har det rättats till nu, det vet jag inte, men kolla upp skrivna bestämmelser.
Tack! Ska mejla dem direkt
H HomeBase88 skrev:
Man blir ju lite nyfiken var tomten liggerH HomeBase88 skrev:
Enligt miljönämnden ligger tomten inte inom ett strandskydd! Hehe, det är en fin tomt 
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygglov precis utanför strandskydd
Bygglov -
Erfarenhet om hyresgäst överklagar positivt förhandsbesked/bygglov
Bygglov -
Bygglov utanför detaljplan om en granne motsätter sig
Bygglov -
Altan, bygglov utanför detaljplanerat område?
Bygglov -
Hur mycket får ett bygglov avvika från förhandsbesked utanför DP?
Bygglov