Hej!

Jag har hittat mark vid en jättefin sjö.

Kommunen har 700 - 900 meter bort vattenvägen exploaterat mark och en markägare har sålt massor av tomter där folk fått bygga väldigt stora hus av många olika sorter.

Marken där jag hittat får man inte bygga förrän efter 200 meter. På de 200 meter ner till sjön är det ung björkskog.

Vad tror ni om möjlighet och såga ner skogen och använda marken till kickoff. Dvs mark att göra olika aktiviter?

Till marken idag tillhör ett gammalt torp. Syllen är tyvärr dålig på stugan. Torpet ligger tyvärr väldigt lång väg ifrån sjön.

Torpet o de 7 hektar mark säljs som en gård.

Om marken är klassificerad som skogsmark får du inte avverka ungskog utan måste låta den växa klart. När den väl är avverkningsmogen måste du därtill återplantera skog.

För att undvika det måste du låta omklassificera marken till något annat, exempelvis ängsmark. Det ska inte uteslutas att det rent av är bidragsgrundande att återskapa gamla strandängar som säkert funnits där förr. Länsstyrelsen eller Naturvårdsverket borde kunna guida dig rätt.

Vad gäller att driva event där kan du säkert göra det i mindre skala, men det gäller ju då att hitta en balans mellan ängar och gräsmattor. Plus att någon ska vilja komma till en plats utan övriga faciliteter.

Tolkar det som att du egentligen vill bygga nytt bostadshus också. Utanför detaljplan är det svårt att veta vad man får lov till. De flests kommuner är skeptiska till ny solitärbebyggelse. Går torpet att renovera är det en enklare väg. Kanske även att i ett och samma tillstånd riva det och bygga nytt.

Claes Sörmland
Om jag förstår det rätt så gäller strandskyddet på dessa 200 m mark. Då får du inte såga ned träden det är förbjudet enligt strandskyddet, se 15 § 7 kap. punkt 4, miljöbalken:

Text från miljöbalken om strandskydd, som förbjuder nya byggnader och förändringar som hindrar allmänhetens tillträde och påverkar miljön. Lag (2009:532).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen finns ju som @Nötegårdsgubben skriver möjligheter till dispens om man får miljöbyråkratins folk med på det. Och undantag för skogsbruk.

Att det är en jordbruksfastighet utgår jag från när den ändå är så stor som sju ha. Och som sagt, strandängar gillar myndigheterna, så att få återskapa sådana där det idag växer ungbörk/slyskog borde kunna vara möjligt.

Men om man sen vill bygga nära inpå och egentligen bara ser det som ett sätt att få en stor gräsmatta med sjöutsikt, ja då kanske man genomskådas.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ett annat sätt att exploatera marken vore ju att själv stycka upp den i tomter utanför strandskyddsområdet. Som jag förstår det får man dock ofta ha en tioårig tidshorisont från start till avkastning på ett sånt projekt.

Om man tänker att kanske fyra–fem av de sju hektaren ligger utanför strandskydd och är byggbara så går det att få ut 25–50 tomter av det.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
@Nötegårdsgubben hur ser relationen strandskydd skogsbruk/jordbruk ut? Är strandskyddet helt utsläckt för sådan verksamhet? Får bonde-Claes t ex fälla sin uppvuxna tallskog vid stranden och plantera igen marken med tät gran? D v s helt ändra på livsförutsättningarna för djur och växter vid stranden?

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Att sköta strandängar är arbetskrävande om man inte har/eller grannen har exempelvis kor. Då måste strandängarna inhägnas för boskapen samt fixa passagetillgång för allmänheten. Finns inga betande djur får man slå marken regelbundet dvs skötselintensivt.

Här finns strandängar som tillhör Natura2000. Bondens snällaste kor går här - men han har inte tillräckligt många som accepterar allmänhetens passage. Kommunen har just nu 8 röjningsgubbar som de senaste två veckorna handröjer sly. Återkommer varje sommar. Dyrt!

Låter idyllisk att anlägga strandängar ... 🤔

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
@Nötegårdsgubben hur ser relationen strandskydd skogsbruk/jordbruk ut? Är strandskyddet helt utsläckt för sådan verksamhet? Får bonde-Claes t ex fälla sin uppvuxna tallskog vid stranden och plantera igen marken med tät gran? D v s helt ändra på livsförutsättningarna för djur och växter vid stranden?
Det är i princip utsläckt genom 7:16 MB, ja. Sen finns det andra krav som att träslaget ska vara lämpligt för marken, att man behöver tillstånd för viss avverkning osv.

Se exempelvis MÖD 2017:57.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Av ren nyfikenhet, när slutar t.ex. en björkplanta vara sly och börjar vara träd?

I släkten har vi ett sjönära hus (tänk koloniområde med småstugor) där alla grannar gemensant plockar bort varenda liten planta som dyker upp innan de hinner bli träd. Marken mellan husen och stranden är egentligen militärt område men militären har inget direkt intresse av den remsan.

Vad spelar det för roll? Du får ju strängt taget inte röja sly på annans mark utan lov, även om skadan rimligtvis får ses som minimal så länge som vi pratar självsådda plantor.

Strandskyddsreglerna talar om att man ”inte väsentligt får påverka förhållandena för växt- och djurliv” (citerat ur minnet), så så länge som strandremsan hålls efter löpande har ni nog ert på det torra.

Jag skulle dock akta mig för att försöka formalisera rätten. Bara fortsätt som ni alltid gjort utan att prata för brett om det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.