Vi står i startgroparna för att sätta igång ett husbygge och tänker oss ett nyckelfärdigt hus, troligen prefab. Har fått in offerter från ett par husföretag. Men med tanke på att försäljningen just nu verkar totaldyka hos hustillverkarna funderar jag lite på vilket förhandlingsutrymme det finns på offertpriset. Finns det någon med insikt i branschen som kan tipsa om hur marginalerna ser ut på ett hus. Är det i normala fall rimligt att försöka pressa priset x %, och vad skulle ni i så fall tro att det finns för marginaler att pressa i nuläget när det för många hustillverkare står mellan att sälja ett hus lite för billigt eller att få skicka hem halva personalstyrkan för att det inte finns något att bygga öht.
I den andra vågskålen ligger ju samtidigt höjda materialpriser för hustillverkarna... Även det såklart en faktor att ta med i beräkningen.
Tack på förhand!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P
Jag tror att ni verkligen måste veta vad det är ni vill ha för hus och veta vad det är ni jämför när ni är hos dom olika tillverkarna. Titta även på kontrakt och vad som ingår i dessa.
I vissa fall kanske ni kan tjata till er exempelvis OSB i innerväggar och känna er glada en stund. Sedan visas det när bygget ska börja att lastbilen måste omlastas väl på plats och detta kan kosta pengar. Titta även om priset är fast eller indexreglerat.

Sedan tror jag inte att en vettig hustillverkare är villig att producera ett hus hur billigt som helst och ta risken att gå minus på det. Då kan man ju lika gärna strunta i att producera något.
Ärligt talat tror jag att ni ska ta den hustillverkaren som ni verkar känna er tryggast med och hört väl om ryktesvägen.

Återkom gärna med om hur det gick och vad ni valde. Finns säkert någon mån om förhandlingsutrymme på mindre poster i offerterna. Lägg fram det snyggt och se vad ni kan komma överens om.

• Gilla
Evald1
  • Laddar…
Vi är till 99% säkra på såväl leverantör som husmodell och känner oss trygga med den säljare som vi träffat. Vi har heller inte hittat några oklarheter i offerten och på vad som ingår eller eventuellt kan tillkomma.
Så min fråga är egentligen om det är lönt att försöka få till något extra tillbehör som vi inte redan valt (t. ex. kamin, solpaneler och liknande) eller om listpriset redan är i princip så pressat det redan går.

P
Beror väl på vad ni mer vill ha isåfall?

Det finns ju allt från ljuddämpande lister i innerdörrar till hur man löser skarvarna mellan de prefabricerade elementen på fasaden till ett snyggare sätt. Sånt kanske kan gå att snacka sig till extra i efterhand.

P P-KAR skrev:
Beror väl på vad ni mer vill ha isåfall?

Det finns ju allt från ljuddämpande lister i innerdörrar till hur man löser skarvarna mellan de prefabricerade elementen på fasaden till ett snyggare sätt. Sånt kanske kan gå att snacka sig till extra i efterhand.
Tack för tips.
Med tanke på att vi ligger ett par hundra tusen över vår tänkta budget skulle jag nog helst vilja pruta ner slutpriset med det. Men som jag tolkar dina svar så är det nog rätt tufft. Säljaren är dessutom alldeles för trevligt för att jag ska kunna pressa dem allt för hårt

P
E Evald1 skrev:
Tack för tips.
Med tanke på att vi ligger ett par hundra tusen över vår tänkta budget skulle jag nog helst vilja pruta ner slutpriset med det. Men som jag tolkar dina svar så är det nog rätt tufft. Säljaren är dessutom alldeles för trevligt för att jag ska kunna pressa dem allt för hårt
Tycker att du skall fråga om det finns någon möjlighet att göra något på priset nånstans. Troligtvis kommer man väl få ett enkelt nej till svars, men frågan är ju fri.

Det du också kan fråga är hur du kan göra det billigare.
Återigen kanske säljaren sålt ett hus utan skarvar mellan element eller våningar på fasaden, då kan du ju fråga om ni kan få en enklare lösning som kanske fungerar lika bra? Jag vet ju att vissa specialsaker när det gäller fasad kan man ej få till i fabriken, det måste snickaren själv göra på arbetsplatsen när väggarna står där. Finns ju även enklare saker, öppen och stängd takfot som kanske kan göra något på priset.

Vi ville ha en fasad utan skarvar mellan elementen och hade först valt en liggande panel. Fick reda på att att man var tvungen att ha en stående bräda för att dölja skarvarna. Valde istället en helt stående panel istället och slapp detta.

Har ni skrivit kontrakt redan? Det är ju annars en klassiker att man gillar sin säljare tills den biten är avklarad. Lite så upplevde jag det när vi hade skrivit på, då var det inte lika prioriterat att boka in möten för att förfina detaljer på ritningar m.m. Dock tror jag ändå att vår hustillverkare än rätt så reko, dom har nog en hel del att göra när det är tider som dessa.

P P-KAR skrev:
Tycker att du skall fråga om det finns någon möjlighet att göra något på priset nånstans. Troligtvis kommer man väl få ett enkelt nej till svars, men frågan är ju fri.

Det du också kan fråga är hur du kan göra det billigare.
Återigen kanske säljaren sålt ett hus utan skarvar mellan element eller våningar på fasaden, då kan du ju fråga om ni kan få en enklare lösning som kanske fungerar lika bra? Jag vet ju att vissa specialsaker när det gäller fasad kan man ej få till i fabriken, det måste snickaren själv göra på arbetsplatsen när väggarna står där. Finns ju även enklare saker, öppen och stängd takfot som kanske kan göra något på priset.

Vi ville ha en fasad utan skarvar mellan elementen och hade först valt en liggande panel. Fick reda på att att man var tvungen att ha en stående bräda för att dölja skarvarna. Valde istället en helt stående panel istället och slapp detta.

Har ni skrivit kontrakt redan? Det är ju annars en klassiker att man gillar sin säljare tills den biten är avklarad. Lite så upplevde jag det när vi hade skrivit på, då var det inte lika prioriterat att boka in möten för att förfina detaljer på ritningar m.m. Dock tror jag ändå att vår hustillverkare än rätt så reko, dom har nog en hel del att göra när det är tider som dessa.
Nej, vi har inte skrivit kontrakt ännu. Men vi har pratat med en annan familj som köpt av samma säljare (likadant hus) och de upplevde också henne som mycket trevlig och hjälpsam, även efter kontraktsskrivning. Så antingen är hon grymt bra på att sälja (och spela trevlig) eller så är hon genuint hjälpsam och ärlig... Framtiden lär väl avslöja vad som är sanningen, men min magkänsla är bra.
Lovar att återkoppla.

E Evald1 skrev:
Så antingen är hon grymt bra på att sälja (och spela trevlig) eller så är hon genuint hjälpsam och ärlig..
Det är säljarens jobb att få kunden att gilla den. En person som är genuint hjälpsam och ärlig blir inte en framgångsrik säljare. En ärlig säljare säljer garanterat sämre än en oärlig. Som kund är man bara en lockande påse pengar för en säljare.

På ett tidigare jobb hade vi en del säljare. Två av dessa var faktiskt trevliga på riktigt. De tog sig tid med kunder och hjälpte dem lösa sina problem, därför pratade de med bland annat mig för att lösa en del problem. Övriga säljare såg man aldrig. När det blev lite lågkonjunktur fick dessa två gå då de inte sålde tillräckligt.
Den som nästan alltid blev månadens säljare hade rykte om sig att vara en riktig skitstövel som totalt struntade i gamla kunder då de tog tid från hans säljande.

• Gilla
Kalasson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.