Hej,

Hur förhandlar man ner bolåneräntan vid köp av bostad? Kom gärna med tips!

Är det bra att agumentera för olika faktorer som pekar på att huset kommer att öka i värde? T.ex. kommunens satsningar på område, marknadens procentuella värdeökning, hus i samma område som sålts för mer m.m.

Claes Sörmland
Rimligen ska din bank tjäna mer pengar för att du ska få en lägre ränta. Så:

- Byt bank och då har du dig själv som ny kund att sälja till dem.
- Hota med att byta bank efter bättre erbjudande från någon annan bank.
- Köp någon av deras andra produkter så att de kan tjäna pengar på dig den vägen.
- Låna mer pengar.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Belåningsgraden och storleken på lånet påverkar dina alternativ. För att lotsa dig behöver vi veta hur mycket du behöver låna och hur mycket fastigheten är värd.

Bra också att veta vad du har för bolåneränta idag.

Rekommenderar dig att inte dela upp lånet i olika bindningstider eftersom det då blir svårare för dig att byta bank när ett bättre alternativ dyker upp.

Kolla också gärna in vår räntetabell för att se vad andra har för bolåneränta.
https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/

Tack för era fina svar!
Jag behöver ingen personlig lotsning i ämnet, utan ville mer höra lite förslag ifrån er och samla på mig information innan jag går i diskussion med bankerna nästa vecka.

Om jag har lärt mig något i all läsning på nätet om ränteförhandling så är det att i dagsläget så ska man vara en tuff förhandlare och framhäva sina bästa sidor.
Har faktiskt skrivit ner en lista på punkter som jag bör ta upp i förhandlingen för att få mig att framstå som en attraktiv och trygg lånetagare.
Är superpeppad.
Återkommer med resultatet!

Följdfråga: Är det någon som tagit lån hos SEB eller Danske Bank via sitt SACO-medlemskap?
I såna fall, hur mycket rabatt fick ni på lånet?

Min dialog var nåt i stil med:

- Hej jag skulle vilja flytta mitt lån till er för att jag är ju redan kund och jag tycker att ni har en bra internetbank och det är lätt att få en personlig kontakt.
- Vad roligt *räkna räkna* du kan få xx i ränta.
- Jag vill ha 1,2 i ränta.
- Oj. Det är lågt.
- Absolut men annars bemödar jag mig inte att flytta lånen om jag ska vara ärlig. Det blir för liten skillnad mot vad jag har.
- Jaaaaaaaa.... men då vill jag nog ha nåt i gengäld, gärna att du placerar i ett ISK hos oss.
-Absolut, det är inga problem. Jag kan spara hos dig istället för hos Avanza.

Jag var inte dryg även om texten kan ge sken av det, artig och vänlig men lite bestämd.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Sjörövaren Sjörövaren skrev:
Följdfråga: Är det någon som tagit lån hos SEB eller Danske Bank via sitt SACO-medlemskap?
I såna fall, hur mycket rabatt fick ni på lånet?
Enligt SEBs hemsida hamnar boräntan då på 1,55 % https://seb.se/privat/lana/bolan-oc...co-forbunden?cmpid=tco_bolan_link_unionen_tco och enligt Danske Banks hemsida hamnar boräntan från 1,34 % https://danskebank.se/privat/bli-kund/bli-kund/saco om man är fackligt ansluten. Båda dessa ränteerbjudanden är sämre än dessa bankers snitträntor, dvs inget vidare.

• Gilla
Sjörövaren
  • Laddar…
W witten skrev:
Min dialog var nåt i stil med:

- Hej jag skulle vilja flytta mitt lån till er för att jag är ju redan kund och jag tycker att ni har en bra internetbank och det är lätt att få en personlig kontakt.
- Vad roligt *räkna räkna* du kan få xx i ränta.
- Jag vill ha 1,2 i ränta.
- Oj. Det är lågt.
- Absolut men annars bemödar jag mig inte att flytta lånen om jag ska vara ärlig. Det blir för liten skillnad mot vad jag har.
- Jaaaaaaaa.... men då vill jag nog ha nåt i gengäld, gärna att du placerar i ett ISK hos oss.
-Absolut, det är inga problem. Jag kan spara hos dig istället för hos Avanza.

Jag var inte dryg även om texten kan ge sken av det, artig och vänlig men lite bestämd.
Tack för detta väldigt konkreta exempel!
Sånt uppskattas :) då är jag inte helt fel ute.
Får jag fråga om detta var nu i år?

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Enligt SEBs hemsida hamnar boräntan då på 1,55 % [länk] och enligt Danske Banks hemsida hamnar boräntan från 1,34 % [länk] om man är fackligt ansluten. Båda dessa ränteerbjudanden är sämre än dessa bankers snitträntor, dvs inget vidare.
Det har du rätt i! Räntorna är ju sämre än snitträntorna! Tack för det :)
Känns ju dumt att börja förhandla ifrån erbjudanderäntan än att förhandla ifrån snitträntan.

Sjörövaren Sjörövaren skrev:
Hur förhandlar man ner bolåneräntan vid köp av bostad? Kom gärna med tips!
Det är ju som att förhandla lön. När det kommer till kritan så har man egentligen bara ett enda påtryckningsmedel, det är att man säger upp affärerna och går någon annanstans.

• Gilla
Sjörövaren och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ju som att förhandla lön. När det kommer till kritan så har man egentligen bara ett enda påtryckningsmedel, det är att man säger upp affärerna och går någon annanstans.
Det har du rätt i! Trixet ligger alltså i hur hårt man vågar trycka och när man är beredd att gå. För man måste ju stå sitt kast. Skillnaden är väl att när det handlar om jobb så är man ju lite försiktigare med tanke på vad uppsägning och arbetslöshet innebär.

Fick just ett mail från Skandia, med bland annat denna "artikel":
Skärmbild av ett erbjudande om bolån med rubriken "Nytt erbjudande för bolån – se vilken ränta du kan få" och datumet 2018-08-29.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Fick just ett mail från Skandia, med bland annat denna "artikel":
[bild]
Kul! Har tyvärr inte min tjänstepension hos Skandia. Men grymt bra tips!

Skandia ger bara den lägsta räntan till tjänstepensionskunder med en belåningsgrad på max 50%.

Jag kikade på det där Skandiaerbjudandet. Tyckte att tjänstepensionsupplägget var rätt kasst med dålig historisk utveckling (beror väl på att det är en försäkring som är tryggare, men uppenbarligen med sämre utveckling över tid).

Med andra ord, kolla inte bara på boäntan, utan även pensionsavkastningen innan ni hoppar på Skandiadealen.

• Gilla
Sjörövaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.