Uppdatering:

Vi fick förhandlat ner ränta relativt mycket och vi är väldigt nöjda!
1,30% på 3 års bindningstid hos en storbank.

Så här gjorde vi:

- Bokade in möten med 3 olika storbanker. Vi känner oss tryggare med storbanker.

- Skapade ett excel-dokument som blev 7 sidor långt. Dokumentet innehåller utgifter/inkomster/sparande de senaste åren.
Vad vi budgeterar och vad vi räknar med för sparande i framtiden. I vilka sparformer.
Boendekalkyler på diverse räntor m.m.
Allt som egentligen påvisar att vi har stenkoll på vår ekonomi och har tydliga mål. Detta dokument blev alla 3 banken helt lyriska utav!

- På mötena hade vi med oss dokumentet samt en pärm som innehåller alla försäkringar, räkningar, lönespecar m.m. (Pärmen utstrålade återigen ”vi har stenkoll på ekonomin”)

- Under samtalet så styrde vi gärna ämnet fort till dokumentet. För är det den som sätter grunden på vad de baserar sin ränta på, så vet vi att vi har goda chanser för att få en bra ränta.
Vi har ju även väldigt bra koll på varenda en siffra i dokumentet och kunde förklara för banken hur vår ekonomi ser ut.
Vi hamnade ju helt plötsligt på en väldigt överlägsen position.

- Vi var väldigt lyssnande och var så trevliga som möjligt samtidigt som vi var mycket tydliga med vad vi vill ha och velade inte en enda gång kring någon fråga.

- Samtidigt som vi berömde banken vi var hos för det trevliga bemötandet och att vi så klart gärna ser oss som kunder hos dom, så sa vi förstås vad de andra bankerna erbjudit och sätter dom i bättre ljus.

- Innan vi gick ifrån mötet så frågade vi alltid:
”Finns det något sätt som vi kan göra för att ni skulle kunna sänka räntan för oss?”
Och de kom alltid med ett förslag och vi fick oftast liite lägre ränta.

- Nästkommande veckor spelade vi ut bankerna mot varandra:
Tryckte alltid på att vi har god koll på vår ekonomi.
Sa vad de den andra banken med lägre ränta erbjudit oss och att vi överväger att välja den andra banken.

Tillslut säger bankerna att de verkligen inte kan ge oss en bättre ränta och vi väljer den med bäst ränta.

Tips sammanfattningsvist:
Lägg ett par kvällar på att gå igenom er ekonomi och ha bra koll på inkomster/utgifter och sparande. Skriv ner det.

Var pålästa och bestäm er för hur ni vill ha det innan mötet. Så det inte uppstår en osäkerhet när en fråga dyker upp som ni inte diskuterat redan innan.

Jag säger inte att vi gjorde helt enligt facit och hade den bästa taktiken, men detta var vår väg till en ränta vi är mycket nöjda över.
Kan vara bra att nämna att vår fördel även var att vi vill bli helkunder hos banken vi väljer.

PM:a gärna om ni vill veta mer. För jag berättar gärna.

Vad var snitträntan hos banken ni fick lånet hos? Jag fick 1.31% hos SBAB (ner från 1.74% SHB) och var riktigt nöjd tills jag såg att snitträntan var 1.14%. Då blev jag lite sur.

johel572 johel572 skrev:
Vad var snitträntan hos banken ni fick lånet hos? Jag fick 1.31% hos SBAB (ner från 1.74% SHB) och var riktigt nöjd tills jag såg att snitträntan var 1.14%. Då blev jag lite sur.
Det var tråkigt att höra! Men en bra ränta ändå. Fråga dom varför ni fick högre än snittet.

Snittränta på 1,53. SEB är banken.
Vi såg till att utgå från snitträntan i början av mötet och rabatterna som nämndes jämfördes med snitträntan.

• Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
OM man är med i något av de (akademiker) fackförbund som Danske bank har avtal med så tycker jag att deras erbjudande är attraktivt. Det går att få lite lägre ränta om man förhandlar själv. MEN då måste man hålla på och omförhandla typ varje eller vartannat år. Tar man deras färdigförhandlade erbjudande så slipper man den delen.

Sedan är det ju en självklarhet att om man inte kvalar in i deras erbjudande, så har man ju ändå det som en bas i förhandlingen. Typ jag är inte med i facket, men jag förutsätter att ni ger mig samma erbjudande.

H hempularen skrev:
OM man är med i något av de (akademiker) fackförbund som Danske bank har avtal med så tycker jag att deras erbjudande är attraktivt. Det går att få lite lägre ränta om man förhandlar själv. MEN då måste man hålla på och omförhandla typ varje eller vartannat år. Tar man deras färdigförhandlade erbjudande så slipper man den delen.

Sedan är det ju en självklarhet att om man inte kvalar in i deras erbjudande, så har man ju ändå det som en bas i förhandlingen. Typ jag är inte med i facket, men jag förutsätter att ni ger mig samma erbjudande.
Jag är med i SACO och övervägde Danske Bank. Men sedan deras penningtvättskandal så bestämde vi oss för att välja en av sveriges storbanker (inte för att dom har rent mjöl i påsen heller), men känns tryggare.

SEB har också förmånligare bolåneränta för dom som är med i SACO, men den räntan är högre än snitträntan.

Bra förhandlingstips! ”Varför ska jag få sämre än andra”-tekniken hehe

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Jag erkänner att jag skulle tvekat att välja Danske bank idag. Nu har väl iofs Nordea (där jag var kund tidigare) också fått behålla sitt banktillstånd med ett nödrop. Som jag förstått det så skulle de blivit av med det om det varit en mindre bank.

• Gilla
Sjörövaren
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag erkänner att jag skulle tvekat att välja Danske bank idag. Nu har väl iofs Nordea (där jag var kund tidigare) också fått behålla sitt banktillstånd med ett nödrop. Som jag förstått det så skulle de blivit av med det om det varit en mindre bank.
Jag är inte så insatt men får också den uppfattningen om Nordea. Oavsett så tror jag däremot inte att man bör vara orolig som Nordea-kund.

Men varför välja en sämre ränta hos Danske Bank på från 1,34% för 3 mån (deras TCO-erbjudande) om man i samma bank kan välja 1,29% (1,19% om man sparar 100 tkr) för deras 2-åring utan något krav på att vara med i facket? Till detta kommer ju också till en avgift för fackmedlemskapet som gör det alternativet ännu sämre.

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Men varför välja en sämre ränta hos Danske Bank på från 1,34% för 3 mån (deras TCO-erbjudande) om man i samma bank kan välja 1,29% (1,19% om man sparar 100 tkr) för deras 2-åring utan något krav på att vara med i facket? Till detta kommer ju också till en avgift för fackmedlemskapet som gör det alternativet ännu sämre.
Det lät ju helskevt.
Jag trodde 1,29% (1,19%)-erbjudandet bara gällde fackmedlemmar.

Ännu ett förvirrat erbjudande. Bra poäng.

Nämnde inte detta och tillägger därför att vid vår första förhandling över telefon med SEB fick vi bolåneräntan 1.57% (3 år). Bankmannen var totaltvär och vägrade att diskutera räntesättningen. Vi avslutade samtalet i tråkig ton och i vår övertygelse över att bankmannen inte gav oss en rättvis ränta så kontaktade vi SEB igen, men ett annat kontor. Det andra kontoret gav oss som sagt 1.30% över ett möte.

Skillnaden mellan bankmännens räntesättningar varierar stort verkar det som.

T
Sjörövaren Sjörövaren skrev:
Hej,

Hur förhandlar man ner bolåneräntan vid köp av bostad? Kom gärna med tips!

Är det bra att agumentera för olika faktorer som pekar på att huset kommer att öka i värde? T.ex. kommunens satsningar på område, marknadens procentuella värdeökning, hus i samma område som sålts för mer m.m.

Ge dom en vink om en bank som heter ”SBAB”, brukar sätta eld i baken på bankerna.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jag upplever att vissa banker är mer benägna att tvinga på sina kunder diverse dyra produkter för att ge bra ränta. Vi hade innan SHB och de totalvägrade lägre ränta än 1,8% då jag vägrade att skaffa deras svindyra och dåliga fonder. Vi hade innan allt sparande hos Avanza. De vägrade också ta bort avgifter för kort. Bolånet var på drygt 2 mille, ganska litet med andra ord.

Hotade med att byta till LF Bank som inte hade några som helst krav på sparande mer än de 500 kr i månaden för att bli guldkund (kan välja fritt vad jag vill investera i). SHB brydde sig inte ens om att svara när jag mailade om detta moterbjudande, så efter en vecka blev jag kund hos LF Bank istället, något jag inte ångrar en sekund. Räntan blev 1,15% utan förhandling.

Hade också en bunte utskrivna excel-ark som påvisade stenkoll :) Det som SHB inte gillade alls tyckte LF bank var jättebra. Men så är det, storbankerna lever på alla med dålig koll som de kan grundlura... tråkigt men sant.

/HLH

Fundera på om inte t ex SBAB ger lägre ränta än storbankerna. Utan förhandling. Så var det för vår del. Betydligt lägre hos SBAB ränta trots att min fästmö vid den tiden jobbade på SEB. Tycker det säger en hel del. Så kul är det inte att behöva "förhandla" med banken titt som tätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.