1 711 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Förfrågan rum utan bygglov
Hej! Jag har köpt ett hus för drygt över ett år sen där ena sovrummet från början varit ett varmförråd och tillhör huset. Det verkar som om förra ägarna har gjort om detta till bostadsyta på 90-talet men inget bygglov finns och det är registrerat som bostadsyta hos skatteverket för några år sedan. Förmodligen till försäljning. Inget står i papprena om att förra ägarna själva gjort om detta till sovrum men i originalritningar jag fått tag på så är det ursprungligen ett förråd. Det är kondensproblem i sovrummet vilket inte har meddelats men som jag utrett. Kan jag processa detta på dolda fel på någotvis? Ingen egen besiktningsman men överlåtelsebesiktnibg som löpt ut för några månader sedan.
Husägare
· Västerviks kommun
· 466 inlägg
Ingen ide att processa. Du kunde ha kollat innan köpet om det fanns bygglov på detta.
kondensproblem i detta sovrum. Övermålat innan försäljning. Mögel på vägg.S StellaMaris skrev:Hej! Jag har köpt ett hus för drygt över ett år sen där ena sovrummet från början varit ett varmförråd och tillhör huset. Det verkar som om förra ägarna har gjort om detta till bostadsyta på 90-talet men inget bygglov finns och det är registrerat som bostadsyta hos skatteverket för några år sedan. Förmodligen till försäljning. Inget står i papprena om att förra ägarna själva gjort om detta till sovrum men i originalritningar jag fått tag på så är det ursprungligen ett förråd. Det är kondensproblem i sovrummet vilket inte har meddelats men som jag utrett. Kan jag processa detta på dolda fel på någotvis? Ingen egen besiktningsman men överlåtelsebesiktnibg som löpt ut för några månader sedan.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Jaså? Det var grannarna som sa att kommunen krävde det för att göra om exakt samma rum (nuvarande förråd) till sovrum. Är det olika i olika kommuner?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Hur långt är ett snöre?S StellaMaris skrev:
Finns rättsfall från MMÖD på att inreda del av garage till sovrum inte var anmälningspliktigt.
Men är det ett fristående förråd krävs det, så det beror på det unika fallet.
Lagarna är samma, tolkningar är olika och kommunernas praxis är ganska ofta inte enligt lagar
det är inte ett fristående förråd. Rummet tillhör övriga byggnaden och är sammanbyggd med en gemensam vägg och golvkonstruktion.A Autodidak1 skrev:
Då krävdes inget bygglov eller ens bygganmälan för ändringen. Du får ändra väldigt mycket inne i ett småhus utan anmälan. Det stora undantaget brukar vara om du börjar ändra på ventilationsanläggningar eller vill bygga nya parallella bostadslägenheter.S StellaMaris skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden