Hej! Jag har köpt ett hus för drygt över ett år sen där ena sovrummet från början varit ett varmförråd och tillhör huset. Det verkar som om förra ägarna har gjort om detta till bostadsyta på 90-talet men inget bygglov finns och det är registrerat som bostadsyta hos skatteverket för några år sedan. Förmodligen till försäljning. Inget står i papprena om att förra ägarna själva gjort om detta till sovrum men i originalritningar jag fått tag på så är det ursprungligen ett förråd. Det är kondensproblem i sovrummet vilket inte har meddelats men som jag utrett. Kan jag processa detta på dolda fel på någotvis? Ingen egen besiktningsman men överlåtelsebesiktnibg som löpt ut för några månader sedan.

På vilket vis skulle det vara ett dolt fel?
Och varför skall du processa något?

Ingen ide att processa. Du kunde ha kollat innan köpet om det fanns bygglov på detta.

S StellaMaris skrev:
Hej! Jag har köpt ett hus för drygt över ett år sen där ena sovrummet från början varit ett varmförråd och tillhör huset. Det verkar som om förra ägarna har gjort om detta till bostadsyta på 90-talet men inget bygglov finns och det är registrerat som bostadsyta hos skatteverket för några år sedan. Förmodligen till försäljning. Inget står i papprena om att förra ägarna själva gjort om detta till sovrum men i originalritningar jag fått tag på så är det ursprungligen ett förråd. Det är kondensproblem i sovrummet vilket inte har meddelats men som jag utrett. Kan jag processa detta på dolda fel på någotvis? Ingen egen besiktningsman men överlåtelsebesiktnibg som löpt ut för några månader sedan.
kondensproblem i detta sovrum. Övermålat innan försäljning. Mögel på vägg.

Finns väggventiler?

Claes Sörmland
Krävs det ens bygglov för att göra om ett förråd till sovrum?

Sätt in en ventil istället.

• Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns väggventiler?
ja en, men mekaniska uteluften var för låg. Pga för liten fläkt och förra ägarna har förmodligen haft elementen avstängda och dörrarna stängda, utan luftspalt under dörr. Elementen bytte jag och fixat ventilationen. Men jag får stå för ombyggnationen själv

Dåså, bra jobbat. Bara ytskiktet kvar, kämpa på!

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Krävs det ens bygglov för att göra om ett förråd till sovrum?

Sätt in en ventil istället.
Kräver normalt vare sig bygglov eller bygganmälan

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jaså? Det var grannarna som sa att kommunen krävde det för att göra om exakt samma rum (nuvarande förråd) till sovrum. Är det olika i olika kommuner?

S StellaMaris skrev:
Jaså? Det var grannarna som sa att kommunen krävde det för att göra om exakt samma rum (nuvarande förråd) till sovrum. Är det olika i olika kommuner?
Hur långt är ett snöre?

Finns rättsfall från MMÖD på att inreda del av garage till sovrum inte var anmälningspliktigt.

Men är det ett fristående förråd krävs det, så det beror på det unika fallet.

Lagarna är samma, tolkningar är olika och kommunernas praxis är ganska ofta inte enligt lagar

A Autodidak1 skrev:
Hur långt är ett snöre?

Finns rättsfall från MMÖD på att inreda del av garage till sovrum inte var anmälningspliktigt.

Men är det ett fristående förråd krävs det, så det beror på det unika fallet.

Lagarna är samma, tolkningar är olika och kommunernas praxis är ganska ofta inte enligt lagar
det är inte ett fristående förråd. Rummet tillhör övriga byggnaden och är sammanbyggd med en gemensam vägg och golvkonstruktion.

Claes Sörmland
S StellaMaris skrev:
det är inte ett fristående förråd. Rummet tillhör övriga byggnaden och är sammanbyggd med en gemensam vägg och golvkonstruktion.
Då krävdes inget bygglov eller ens bygganmälan för ändringen. Du får ändra väldigt mycket inne i ett småhus utan anmälan. Det stora undantaget brukar vara om du börjar ändra på ventilationsanläggningar eller vill bygga nya parallella bostadslägenheter.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då krävdes inget bygglov eller ens bygganmälan för ändringen. Du får ändra väldigt mycket inne i ett småhus utan anmälan. Det stora undantaget brukar vara om du börjar ändra på ventilationsanläggningar eller vill bygga nya parallella bostadslägenheter.
Ok tack

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.