76 521 läst ·
223 svar
77k läst
223 svar
Förfrågan att gräva ner fiber på vår tomt, hur hade ni resonerat?
Har inte tänkt på det så mycket, men visst kommer jag att prata med grannarna om detta.L larka742 skrev:Ja? Så nu har du tänkt gå till grannen och säga
"det är tack vare mig ni fick fiber"
Det känns väl så att OM det blir problem så kan du överväga det, men din uppoffring nu kan ju bli helt okänd för grannarna.
Att de gräver i din trädgård, att du hade ett val kanske de inte alls blir medvetna om...eller att de kanske tror att du blir saftigt kompenserad medans det handlar om en tusenlapp typ.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Ja det är om trafikverket säjer nej så man är tvungen men isåfall är det 100% återställning med matjord och gräsfröJ jras skrev:
Många verkar tro att deras fastighet är värda sin vikt i guld. Det är lite naivt att tro att man ska få en anslutningsavgift för 20 000 när ersättningen vid en ledningsrätt som i slutändan kommer att ge fastighetsägaren någon enstaka tusenlapp.Ö Öckeröhus skrev:
Hade jag varit i din sits idag och haft den infon du har hade jag sagt nej. Du kommer bli begränsad på vad du kan göra på den delen av tomten och även om du inte tänkt göra något där nu så kanske det kommer framöver. Annars skulle jag begära ersättning motsvarande vad marken är värd. Är din tomt värd 1500:- per kvadrat hade jag krävt den ersättningen. Du kommer förmodligen sälja fastigheten någon gång dessutom och måste då komma ihåg detta, annars kommer du få en sur köpare som skriker om dolt fel och ska ha pengar.
Dessutom lär de inte återställa marken till exakt som den var innan och du lär själv få stå för att få det bra igen. Visst, de fyller igen, paddar och lämnar det ok men när det sen sätter sig så anser de sig ju ha gjort allt enligt gängse regler och alla vet ju hur lagade hål i vägar brukar se ut.
KAN de dra fibern i vägen så är det mycket bättre. De få kronorna du får nu kan bli mycket dyra i framtiden (för dig, inte för dem)
Dessutom lär de inte återställa marken till exakt som den var innan och du lär själv få stå för att få det bra igen. Visst, de fyller igen, paddar och lämnar det ok men när det sen sätter sig så anser de sig ju ha gjort allt enligt gängse regler och alla vet ju hur lagade hål i vägar brukar se ut.
KAN de dra fibern i vägen så är det mycket bättre. De få kronorna du får nu kan bli mycket dyra i framtiden (för dig, inte för dem)
J jras skrev:
Jag tänkte. Stadsnät betalar de som de kan och försök de betala för de farhågor du har. Sen få grannen och ta resten om det skulle vara saker som behövs fixa
Med tanke på hur många som propagerar för "aldrig i livet" är jag tacksam att samhället och demokratin fungerar så bra som den gör.
Det kan oftast vara problem med att försöka få mer betalt för det är hårda kontanter direkt ur deras plånbok.
Om du har nytta av det som de kan fixa på plats och som de redan har maskiner där kan du verkligen spara en slant. Jag gissar väl på att de har lite olika maskiner etablerade.
T.ex. få hjälp med att gräva ner staketplintar. Ett extra lass med grus/makadam/kross. Ett par lass matjord kanske (kan privat kosta uppemot 3-4k)?
Sådana saker syns inte direkt på bokföringskonto 1070.
Det kan oftast vara problem med att försöka få mer betalt för det är hårda kontanter direkt ur deras plånbok.
Om du har nytta av det som de kan fixa på plats och som de redan har maskiner där kan du verkligen spara en slant. Jag gissar väl på att de har lite olika maskiner etablerade.
T.ex. få hjälp med att gräva ner staketplintar. Ett extra lass med grus/makadam/kross. Ett par lass matjord kanske (kan privat kosta uppemot 3-4k)?
Sådana saker syns inte direkt på bokföringskonto 1070.
Ja, jag har ju både fiber och 12 kV kabel nerlagd på min fastighet, och jag kan ju säga att det har skapat lite problem.
Det räcker att man skall gräva en(1) gång så är ersättningen man får lägre än problemet det skapar. Men här finns många som vill betala, så ni kanske kunde swisha över ett par hundra var nästa gång jag skall gräva?
Visst, det kanske får ledningsrätt så småningom, men anledningen till att de frågar dig så snällt är inte för att det är enda framkomliga väg utan för att det är lättast för dom. Börja med att säga nej, och föreslå att de går utanför din tomt istället. Finns andra exempel på ByggaHus där de gick en annan väg istället.
Det räcker att man skall gräva en(1) gång så är ersättningen man får lägre än problemet det skapar. Men här finns många som vill betala, så ni kanske kunde swisha över ett par hundra var nästa gång jag skall gräva?
Visst, det kanske får ledningsrätt så småningom, men anledningen till att de frågar dig så snällt är inte för att det är enda framkomliga väg utan för att det är lättast för dom. Börja med att säga nej, och föreslå att de går utanför din tomt istället. Finns andra exempel på ByggaHus där de gick en annan väg istället.