engs
jarlh jarlh skrev:
Är du nix-ad? [länk]

Fungerar faktiskt rätt bra.
Javisst, har inga större bekymmer med tele-nasare själv. Men vet att det ofta är äldre och så de utnyttjar.

Tycker det är lite fel utgångspunkt också. Som nån i tidigare i tråden sa. Skapa ett register där folk får regga sig om de vill bli uppringda istället. Opt-in inte opt-out.

• Gilla
  • Älska
sysmali och 2 till
  • Laddar…
G
A Adam F skrev:
Jag har en skylt vid ingången till tomten som säger "Tillträde förbjudet för alla utom släkt och vänner". Alla övriga som kommer och knackar på blir påminnda om skylten, och om dom sätter foten i dörren påminner jag dom om min rätt att avvisa dom med våld om så krävs.
Skaffa en seriös skylt istället om du vill slippa försäljare.

Jag har faktiskt "råkat ut" för en seriös telefonförsäljare. Vi hade Boxer TV för en del år sedan. Tröttnade på det och tänkte säga upp, "någon gång". Så ringer en försäljare för Boxer och vill kränga på mig ngt ytterligare.

Jag: "Jättebra att du ringer nu, jag vill nämligen avsluta mitt abbonemang". till min enorma förvåning fixar hon det. Jag nästan ångrade att jag sade upp det bara för att hon skötte det så snyggt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Håller med dig. Borde även finnas på telefonen att alla okända nummer måste knappa sig förbi och betala med Swish.

• Röd och vit skylt varnar dörrknackare om avgift för att lyssna på säljare, predikare och välgörenhetsarbetare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
engs engs skrev:
Javisst, har inga större bekymmer med tele-nasare själv. Men vet att det ofta är äldre och så de utnyttjar.

Tycker det är lite fel utgångspunkt också. Som nån i tidigare i tråden sa. Skapa ett register där folk får regga sig om de vill bli uppringda istället. Opt-in inte opt-out.
Lagstiftningen som rör distansförsäljning och marknadsföring är en balans mellan branschöverenskommelser och lagstiftning. Eftersom teknik och beteende ändras rätt snabbt, vill ingen ha en lag som är trubbig och blir omodern alltför snabbt. Därför lagstiftas det (i praktiken förbjuds) bara om saker som inte fungerar genom att branschen sköter det själva. Så länge nix finns och efterlevs av alla seriösa företag kommer det inte förbjudas att ringa till privatpersoner som inte nixat sig. Eftersom det inte finns/fanns motsvarande för sms blev det lag. Branschen lyckades inte sköta sig när det handlade om att teckna avtal via telefon och då kom man överens om en kompromiss - man får sälja och komma överens på telefon, men är det nyförsäljning behövs någon form av bekräftelse i mail, sms eller på papper.

engs engs skrev:

Jag tror förklaringen ligger delvis i historiken. Telefonförsäljning fanns långt innan sms och epost var tillgängligt och har alltid varit lagligt.

När sms och epost kom, var det lätt gjort att förbjuda då det inte "dödade" någon branch.

Telefonförsäljning sysselsättet en hel del personer så ett sådant vallöfte är inte okomplicerat.

P
ådal ådal skrev:
Hade aldrig köpt något av ett sånt företag, inte heller sparat tid åt företaget. Låt de åka ut och tacka nej direkt på plats istället.
Eller diskutera länge produkten eller tjänsten de vill sälja, och avsluta (när du eller försäljaren har tröttnat) med att tala om att du inte är intresserad.

H
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har spelat med några gånger. En gång var jag extremt oroad över virus på datorn så jag ville verkligen ha hans hjälp. Jag frågade varifrån han ringde och det var från Microsoft i England (pluspoäng för att han visste att det heter Microsoft och inte Windows). Jag, som ju var riktigt oroad, blev väldigt glad och frågade var de satt. Jag var ju själv på Microsoft i England och kunde komma förbi med datorn ...

Han försökte lite till att få mig att göra saker med datorn utan att komma förbi, men jag kan ju inget om datorer så jag ville vara komma förbi.

Till slut orkade jag inte längre och sa att jag arbetade med IT-säkerhet. Han gav sig inte och ville ändå övertyga mig tills jag skällde ut honom och han la på.
Ja, Microsoft har ringt, det var ju inte Microsoft givetvis, de påstod att vi hade fel datorn, han fick till svar av oss det var märkligt för vi har ingen dator, då la han på direkt. Det är klart vi dator men det visste ju inte bedragen.

P
C cpalm skrev:
Och om han har med sig wienerbröd kan du ju mumsa på dem medans du låtsas lyssna på vad han har att säga.
Eller ta emot påsen, tacka för wienerbröden, ta adjö och stänga dörren.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Det där med "windows security" som ringer, En kollega spelade med och lyckades hålla bedragaren upptagen i 15 minuter. Han fick instruktioner om att gå in på en websida, men det "fungerar inte". Bedragaren fick bokstavera, kollegan hörde fel osv.
Den här är en skön variant på den...

• Haha
pmd
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Då tycker jag e-post är betydligt värre att hantera. Jag kastar nog någonstans mellan 30 och 100 "reklammail" av olika slag dagligen. Och då pratar jag inte om ren spam. Visst hanterar "tekniken" mycket av jobbet men i tidsåtgång tar mail mångdubbelt mer tid än vad SMS eller telefonförsäljare gör.
Jag betraktar all direktreklam som spam, oavsett om den kommer i den fysiska brevlådan eller via en elektronisk kommunikationskanal.

Fysisk spam stoppas effektivt av en skylt på brevlådan. Även om det slinker igenom ett och annat reklamblad så är det ändå bara ett fåtal gånger per år.

Jag får extremt lite spam till min ebrevlåda sen jag började använda Gmail för 10-15 år sen (jag minns inte exakt när det var).

SMS-spam får jag tyvärr då och då, men då blockerar jag helt sonika den avsändaren. Jag klickar inte på avregistreringslänkar utan spammaren kommer att få fortsätta att skicka SMS till mig som jag slipper se. Det kostar förhoppningsvis spammaren lite pengar till ingen nytta.

Telefonförsäljare undviker jag hyfsat effektivt genom att inte svara i telefonen när någon med ett för mig okänt nummer ringer. Enda undantaget är när jag väntar ett samtal från någon vars telefonnummer jag inte känner till. Om jag då råkar svara när en försäljare ringer så blir det numret raskt blockerat. Dessa samtal brukar bli korta eftersom jag lägger på så fort det framgår att det är en försäljare som ringer.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
P
A Abies koreana skrev:
Ja, håller med om att man kan svara och uppträda vuxet. Det är någons levebröd och det får man respektera - med ett undantag!!

Jag blir arrrg! när personen ifråga blir alltför personlig och frågar "Hur står det till idag med dig då ....?

Då svarar jag regelmässigt "Det är inte så bra, har du tid en halvtimme eller så, vill jag gärna berätta och kanske få några goda råd"

Samtalet avslutas snabbt 😉
Man kan också snabbt komma till saken och bestämma en tid för besök om det är den typen av samtal) och sen strax innan man avslutar samtalet säga "jo, förresten, jag har spetälska men jag brukar inte vara så smittsam på torsdagar så det ska nog gå bra".

M Myckling skrev:
"Vilken fin hund ni har" var hennes öppningsreplik.
Betalar ni numera medlemsavgiften till Jehovas per månad eller årsvis. 😂

• Haha
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Vi hade ett sådant callcenter i grannhuset till mitt jobb. Det var flera gånger jag såg nyanställda ungdomar komma dit, de första dagarna glada och fulla av förväntan - jag har mitt första jobb!!! Men rätt snart gick de med tyngre steg och såg mest uppgivna ut.

• Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
P
M MsTake skrev:
Precis lagt grabben så kommer den jävla glassbilen förbi!

Nix glassbil?
Hemskglass?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.