Staffans2000
S Sona2012 skrev:
Personligen förstår jag inte att företaget och vissa på forumet vill hävda att det ska ner på detalj nivå vilka lister som önskas. Säger man vit vägg så innebär det i min värld att det inte syns någon annan färg. Lister, spikar etc. Klar/ ofärgat glas.
Men om du köper bruna mockdojor med svart sula, sömmar och skosnören. Då går det bra? Skall du hälsa på någon i ett vitt hus, lär du aldrig hitta rätt. Etc...
Nästan över allt annars när objekt beskrivs utifrån en färg, är det den dominerande färgen som avses. Varför skulle ett glasparti behandlas annorlunda?

Staffan

• Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
C
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men om du köper bruna mockdojor med svart sula, sömmar och skosnören.
Man kan väl inte ha svarta skosnören till bruna skor. För bövelen... Någon måtta får det vara!

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Man kan väl inte ha svarta skosnören till bruna skor. För bövelen... Någon måtta får det vara!
Det kan man visst. Snyggt med nåt som bryter av mot det bruna. Ännu en gång ser man att smaken är som baken, delad

• Gilla
Lucif3r och 2 till
  • Laddar…
Men om du köper bruna mockdojor med svart sula, sömmar och skosnören. Då går det bra? Skall du hälsa på någon i ett vitt hus, lär du aldrig hitta rätt. Etc...
Nästan över allt annars när objekt beskrivs utifrån en färg, är det den dominerande färgen som avses. Varför skulle ett glasparti behandlas annorlunda?

Staffan
Det var det dummaste som skrivits. Varför skulle jag inte hitta ett vitt hus? En fristående villa utgår jag ifrån att det inte finns så många som är vita i området. Sedan skiter jag väl i om vindskivorna är i annan färg.Ett parradhus hade jag frågat om det finns något som skiljer mellan de vita husen då jag räknar med att större delen av husen är vita.

Beställer jag ett par bruna Newport Boston för att jag inte gillar svarta skor så räknar jag med att få sulor och snören i matchande färg till den bruna mockan. Annars vägrar jag ta emot eller betala skorna.
Har någon av er döttrar och betalar för hennes bröllopsklänning tror jag inte ni hade godkänt att den sytts med olika varianter av neonfärgad tråd. Givetvis ska det vara tråd som matchar tygets färg, möjligen guld/silver för att ge lite glitter och liv. Men för mig är det inget som ska behöva påpekas utan är underförstått även fast konfektyr standard är svart men vi vill ha den i någon variant av vitt

• Gilla
roserz
  • Laddar…
R roserz skrev:
Tack för svar.

Var i kontakt med dem via telefon igår. Jag påpekade att svarta listerna förändrar hela looken på industriväggen, och att de borde berättat för mig att de skulle använda sig av svarta lister, för då hade jag inte beställt väggen. Kvinnan på företaget säger att "hon förstår" men det är inget de kan göra. Jag säger att jag inte vill ha väggen och att de ska kompensera mig eller bygga en ny vägg, eftersom att vi kom överens om en vit industrivägg. Jag säger att det är deras ansvar att informera om detaljer som kan förändra utseendet på väggen. Hon säger nej, MEN, hon kan skicka gråa lister så att jag själv ska skruva upp hela vägen, ta ut dem svarta listerna och lägga in gråa lister istället(!?).

Helt sjukt. Jag är inte en person som brukar tjafsa, men blir irriterad när de inte ens tar lite ansvar. Jag kommer nog höra av mig idag och berätta att om de inte gör något så kommer jag göra som du säger.
Jag tror inte företaget du anlitat bryr sig lika mycket om det estetiska som du och därför inte anstränger sig mer. De ser det som en struntsak de inte orkar lägga kraft på. Tyvärr.

Staffans2000
S Sona2012 skrev:
Det var det dummaste som skrivits. Varför skulle jag inte hitta ett vitt hus? En fristående villa utgår jag ifrån att det inte finns så många som är vita i området. Sedan skiter jag väl i om vindskivorna är i annan färg.
S Sona2012 skrev:
då jag räknar med att större delen av husen är vita.
Precis så. Vi utgår ifrån att större delen av huset/fönstret är vitt. Resten "skiter" vi i. Eller blått, för den delen:thinking:https://images.app.goo.gl/WXSaVytSYfb9oKtP7

S Sona2012 skrev:
Givetvis ska det vara tråd som matchar tygets färg,
Givetvis! Precis som nästan alla fönster/Skjutvägg/uterumspartitillverkare anser, tycker även jag att svart är en matchande kontrastfärg.
Siner om sist har TS köpt ett glasparti, (INDUSTRI) som skall utstråla primitiv men robust design. Inte en brudklänning.

Byfånen Staffan

P.s.
Bonusbilder:
https://www.google.se/search?q=vara...9PfoAhVPxIsKHRKaC94QiRx6BAgBEAo&ictx=1&uact=3

• Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
En Industrivägg är inte ett fönster. Den här heller ingenting med en industri att göra. Det är en inredningsdetalj.

Med tanke på hur framträdande listerna är, är det ju ett mysterium hur de kunde välja den svarta rullen om de hade en grå på hyllan bredvid.

• Gilla
roserz och 5 till
  • Laddar…
Som yngre dam bör du försöka diskutera problemet med en man istället för firmans tjurskalliga fruntimmer. Min erfarenhet är att de som har svårast att komma överens i en dispyt, är två kvinnor.
Och jag kan inte se att TS har berättat om var sig sitt kön eller ålder. Vad oss anbelangar kan TS lika gärna vara en gammal fördomsfull gubbe, precis som du Staffan. :love:

• Älska
Maria T
  • Laddar…
Staffans2000
Nyfniken Nyfniken skrev:
Och jag kan inte se att TS har berättat om var sig sitt kön eller ålder. Vad oss anbelangar kan TS lika gärna vara en gammal fördomsfull gubbe, precis som du Staffan. :love:
Nej. Det kan hon inte! Det lyser igenom i vartenda ord hon skriver. Som gammal fördomsfull gubbe (60år) har jag samlat på mig en del erfarenheter av det täcka könet. En av dessa, är flickors språkbruk.

Gubbtjuven

• Ledsen
  • Gilla
Lucif3r och 1 till
  • Laddar…
Nej. Det kan hon inte! Det lyser igenom i vartenda ord hon skriver. Som gammal fördomsfull gubbe (60år) har jag samlat på mig en del erfarenheter av det täcka könet. En av dessa, är flickors språkbruk.

Gubbtjuven
Infon "Kvinna" i hennes profil skvallrar förstås lite också...

• Gilla
  • Haha
Lucif3r och 4 till
  • Laddar…
Det spelar ingen roll vad som är ”rätt”

Att sälja ett specialtillverkat objekt är inte samma sak som att sälja en produkt. Specialsnickeri, som jag pysslar med, handlar alltid om att realisera någons vision. I samma ögonblick som TS frågade om industriväggen gick att få ”vit” så förlorade alla andras åsikt sin relevans. Detta för att det inte längre är en standardprodukt när klienten fått svaret att det visst går att få vitt. Om man som leverantör av en specialprodukt är så dum att man inte försäkrar sig om att det man levererar motsvarar klientens vision. Då är felet leverantörens.

Dålig kommunikation händer. Det kan bero på massor av saker. Det är lätt att förledas tro att man begriper allt. Då finns en risk att man slutar lyssna på sina beställare. Det är dumt. Att dumhet kostar pengar är rätt och rättvist. Det är en möjlighet att lära sig mer.

Så firman som klantat till det har två val.
Antingen tar de tillbaka väggen och säger att den inte går att göra ”vit” på det sätt som TS vill. Givetvis så behöver inte kunden betala en krona.
Eller så skaffar de en vit list och skickar en montör till TS som byter lister. Passar på att ta några fina bilder och lägger upp på hemsidan med *nu i renodlad design för det minimalistiska hemmet*. Endast 70% extra...

Mvh Findus

• Gilla
M.Stenqvist och 12 till
  • Laddar…
L
Håller inte riktigt med, detta är långt ifrån specialsnickeri eller en unik produkt. Där blir det ju extremt viktigt med kommunikationen för att det ska bli rätt.

Det här är ju en standardprodukt, som man kan måttanpassa och välja på tre standardfärger. Allt annat är standard, såsom listerna. Kanske borde man kunna välja färg på listen också kan man argumentera för, men i det här fallet är det inte så, listen är standard. Men ja, hade man bara haft ett foto på väggen på hemsidan i det olika färgerna hade det ju inte varit något problem.

(jag tycker att det ser bra ut med de svarta listerna, men det hör inte riktigt till diskussionen)

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Att sälja ett specialtillverkat objekt är inte samma sak som att sälja en produkt. Specialsnickeri, som jag pysslar med, handlar alltid om att realisera någons vision. I samma ögonblick som TS frågade om industriväggen gick att få ”vit” så förlorade alla andras åsikt sin relevans. Detta för att det inte längre är en standardprodukt när klienten fått svaret att det visst går att få vitt. Om man som leverantör av en specialprodukt är så dum att man inte försäkrar sig om att det man levererar motsvarar klientens vision. Då är felet leverantörens.

Dålig kommunikation händer. Det kan bero på massor av saker. Det är lätt att förledas tro att man begriper allt. Då finns en risk att man slutar lyssna på sina beställare. Det är dumt. Att dumhet kostar pengar är rätt och rättvist. Det är en möjlighet att lära sig mer.

Så firman som klantat till det har två val.
Antingen tar de tillbaka väggen och säger att den inte går att göra ”vit” på det sätt som TS vill. Givetvis så behöver inte kunden betala en krona.
Eller så skaffar de en vit list och skickar en montör till TS som byter lister. Passar på att ta några fina bilder och lägger upp på hemsidan med *nu i renodlad design för det minimalistiska hemmet*. Endast 70% extra...

Mvh Findus
Om företaget hade resonerat som dig, hade jag varit väldigt nöjd med dem! I slutändan är det företagets bemötande som räknas när något blir "fel". Om de hade kompenserat mig för väggen på något vis, hade jag rekommenderat företaget för folk i min omgivning som håller på och renoverar just nu. Istället säger man "beställ INTE härifrån..".

• Gilla
Husbuset och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
L lakman skrev:
Håller inte riktigt med, detta är långt ifrån specialsnickeri eller en unik produkt. Där blir det ju extremt viktigt med kommunikationen för att det ska bli rätt.

Det här är ju en standardprodukt, som man kan måttanpassa och välja på tre standardfärger. Allt annat är standard, såsom listerna. Kanske borde man kunna välja färg på listen också kan man argumentera för, men i det här fallet är det inte så, listen är standard. Men ja, hade man bara haft ett foto på väggen på hemsidan i det olika färgerna hade det ju inte varit något problem.

(jag tycker att det ser bra ut med de svarta listerna, men det hör inte riktigt till diskussionen)
Vad bra att du skrev det jag tänkte skriva.
Väggen är ingen spcialbeställning. Firman snodde ihop den av standardkomponenter.

Staffan

L
Vad bra att du skrev det jag tänkte skriva.
Väggen är ingen spcialbeställning. Firman snodde ihop den av standardkomponenter.

Staffan
Ja det är lite det som är kärnan här.. det är en färdig produkt, den ser ut som den gör. Take it or leave it.
Så det är ju snarare en chansning av ts att beställa den vit eftersom hon inte vet hur den ser ut, det är inte företagets fel om man ska vara lite krass.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.