61 113 läst ·
256 svar
61k läst
256 svar
Företag påstår att de inte kunde göra annorlunda
Det kan man fråga sig.
Siner om sist, har Ts köpt ett englasfönster med spröjs. Att det nu är på modet att kalla fönstret för "industrivägg" i stället, tror jag inte de knastertorra lagmännen (lagpersonerna
) tar någon hänsyn till.
Staffan
Siner om sist, har Ts köpt ett englasfönster med spröjs. Att det nu är på modet att kalla fönstret för "industrivägg" i stället, tror jag inte de knastertorra lagmännen (lagpersonerna
Staffan
För mig är det också solklart att det är kundens fel i detta fall då dem bara sa att vi vill ha en vit vägg och inget annat sades från kundens sida. Inga frågor ingenting förens väggen kom.S sblixten skrev:Men att referera till foton från hemsidan och dessutom på en annan produkt blir konstigt, speciellt då beställning gjorts via mail.
Den svarta industriväggen som det refererats till är just helsvart och inte svart med vita lister.
För mig borde det se ut såhär.
Konsument: Såg att ni har svarta industriväggar. Jag vill ha en vit, kan ni leverera det?
Leverantör: Ja det kan vi ordna, men listerna kommer inte vara vita, utan svarta.
Men istället svarar leverantören: Ja, det kan vi ordna.
För mig är det ett solklart fall, med den info jag lyckats utläsa.
Jag förstår TS fullt ut här. Hon har velat köpa en industrivägg att ha som inredning. Det är också det som står på hemsidan "Få en snygg detalj i hemmet som samtidigt används som en smart rumsavskiljare". Beställer jag som kund en i vitt så skulle jag aldrig ens komma på tanken att den skulle kunna komma med svart list. Därmed så är det svårt att säga, "Ja, men det borde du ha tänkt på". Nej, jag tycker faktiskt inte det är helt självklart. Beställer jag det i vitt så är det ju vitt jag vill ha. En jämförelse kan vara att beställa en vit skjorta. Nog antar ni per automatik att den är sydd med vit tråd och inte att den är sydd med svart tjock tråd som syns som en bård runtom.
Hade jag fått den här väggen så hade jag blivit gruvligt besviken. Nej, den går inte att leva med, den ser ju fasiken hemskt ut. Grå list kommer inte hjälpa det hela.
TS, vet inte om du kommer någon vart med säljaren, men om inte annat, så bit i det sura äpplet och beställ en ny någon annanstans. Tror inte du någonsin kommer bli nöjd med den där oavsett.
Hade jag fått den här väggen så hade jag blivit gruvligt besviken. Nej, den går inte att leva med, den ser ju fasiken hemskt ut. Grå list kommer inte hjälpa det hela.
TS, vet inte om du kommer någon vart med säljaren, men om inte annat, så bit i det sura äpplet och beställ en ny någon annanstans. Tror inte du någonsin kommer bli nöjd med den där oavsett.
Det har aldrig stått i någon offert när jag köpt bil att gummilisterna runt fönstren är svarta, men dom är det och har aldrig hört någon som förväntat sig någon annan färg. Köper jag nåt som heter industri i namnet på produkten så säger ordet industri mig att det är svarta lister även om jag frågar på en vägg som är vit. Men vi är olika hur vi uppfattar saker. Företaget har kunnat vara tydligare, liksom TS vid förfrågan skulle skrivit jag vill ha en industrivägg där allt är vitt utom glasen.Alebaleportocale skrev:
Vi människor är olika, jag tycker precis tvärt emot dig. Jag skulle förväntat mig svarta lister och skulle dessutom tycka att det var snyggt.O Oxymoron skrev:Jag förstår TS fullt ut här. Hon har velat köpa en industrivägg att ha som inredning. Det är också det som står på hemsidan "Få en snygg detalj i hemmet som samtidigt används som en smart rumsavskiljare". Beställer jag som kund en i vitt så skulle jag aldrig ens komma på tanken att den skulle kunna komma med svart list. Därmed så är det svårt att säga, "Ja, men det borde du ha tänkt på". Nej, jag tycker faktiskt inte det är helt självklart. Beställer jag det i vitt så är det ju vitt jag vill ha. En jämförelse kan vara att beställa en vit skjorta. Nog antar ni per automatik att den är sydd med vit tråd och inte att den är sydd med svart tjock tråd som syns som en bård runtom.
Tror skillnaden här är att vi ser det helt som en inredningsdetalj som råkar ha ordet industri i sig och inget annat. Skulle tro att 95% av alla industriväggar som säljs är svarta och då har vi inget problem, men om man sen plötsligt säljer ett i vitt så kan man ju inte anta att folk ska förstå att den egentligen är vit/svart. Vi kan ju vända på det. Köper du en svart industrivägg så förväntar du dig att få den med svart gummi, inte vitt, även om det inte står uttryckligen.L Tommy Lövgren skrev:
Oavsett vad, så tycker jag företaget kunde vara mera tillmötesgående.
Jag skulle förvänta mig att både en svart och en vit industrivägg skulle ha svarta lister. Men som jag skrev tidigare vi människor är olika.O Oxymoron skrev:Tror skillnaden här är att vi ser det helt som en inredningsdetalj som råkar ha ordet industri i sig och inget annat. Skulle tro att 95% av alla industriväggar som säljs är svarta och då har vi inget problem, men om man sen plötsligt säljer ett i vitt så kan man ju inte anta att folk ska förstå att den egentligen är vit/svart. Vi kan ju vända på det. Köper du en svart industrivägg så förväntar du dig att få den med svart gummi, inte vitt, även om det inte står uttryckligen.
Men TS fick inte en vit/svart vägg utan en vit vägg som dem beställde av företaget när dem bara sa ”jag vill inte ha svart kan jag få den i vit”O Oxymoron skrev:Tror skillnaden här är att vi ser det helt som en inredningsdetalj som råkar ha ordet industri i sig och inget annat. Skulle tro att 95% av alla industriväggar som säljs är svarta och då har vi inget problem, men om man sen plötsligt säljer ett i vitt så kan man ju inte anta att folk ska förstå att den egentligen är vit/svart. Vi kan ju vända på det. Köper du en svart industrivägg så förväntar du dig att få den med svart gummi, inte vitt, även om det inte står uttryckligen.
Jag håller med! I min värld är en vit vägg vit. Att fönster tydligen ibland har svarta lister hade jag ingen aning om, våra fönster är helvita. (Det låter hur fult som helst med svarta lister på vita fönster) Jag hade utan tvekan hamnat i samma sits som ts om jag beställt en sån där vägg.O Oxymoron skrev:Jag förstår TS fullt ut här. Hon har velat köpa en industrivägg att ha som inredning. Det är också det som står på hemsidan "Få en snygg detalj i hemmet som samtidigt används som en smart rumsavskiljare". Beställer jag som kund en i vitt så skulle jag aldrig ens komma på tanken att den skulle kunna komma med svart list. Därmed så är det svårt att säga, "Ja, men det borde du ha tänkt på". Nej, jag tycker faktiskt inte det är helt självklart. Beställer jag det i vitt så är det ju vitt jag vill ha. En jämförelse kan vara att beställa en vit skjorta. Nog antar ni per automatik att den är sydd med vit tråd och inte att den är sydd med svart tjock tråd som syns som en bård runtom.
För den som är lite mer insatt så faller det sig nog naturligt.S Stefan1972 skrev:
Men de flesta privatpersoner såsom beställare så är det nog inget man direkt tänker på vid beställning.
Jag är lite kluven i det här, jag tycker nog mest att både kunden och företaget har rätt här, båda har gjort vad som rimligen kan förväntas, men så har det tyvärr blivit tokigt ändå.
Jag anser att de nog borde dela på kostnad/besvär på något vis. Händelsen har ett inslag av otur.
Och det håller jag också med om! Det är två världar som krockar.Mikael_L skrev:
För den som är lite mer insatt så faller det sig nog naturligt.
Men de flesta privatpersoner såsom beställare så är det nog inget man direkt tänker på vid beställning.
Jag är lite kluven i det här, jag tycker nog mest att både kunden och företaget har rätt här, båda har gjort vad som rimligen kan förväntas, men så har det tyvärr blivit tokigt ändå.
Jag anser att de nog borde dela på kostnad/besvär på något vis. Händelsen har ett inslag av otur.
Men varför ska kunden få rätt när den kunde ha ställt frågor angående väggen innan den beställde den.K Kirre2 skrev:
Är man osäker på hur saker och ting ser eller fungerar får man väl för tusan fråga även om man tycker det är en dum fråga eller inte.
Ställer ni aldrig frågor när ni köper eller beställer ett arbete? Då får man skylla sig.
Självklart ställer man frågor om det är något man undrar över, men i det här fallet så tror jag inte ens tanken kom upp. Speciellt inte om TS beställt en vägg i vitt och fått en bild som visar en vit vägg. Jag hade som sagt inte heller kommit på tanken att listen ens skulle kunna komma i en annan färg, därav skulle jag inte heller ställa frågan. Är man lekman inom det här området så är det väl inte självklart att veta exakt vilka frågor som ska ställas.B Bortkommen skrev:Men varför ska kunden få rätt när den kunde ha ställt frågor angående väggen innan den beställde den.
Är man osäker på hur saker och ting ser eller fungerar får man väl för tusan fråga även om man tycker det är en dum fråga eller inte.
Ställer ni aldrig frågor när ni köper eller beställer ett arbete? Då får man skylla sig.
Du förstår inte poängen med det här. Jag frågar om företaget kan tillverka en vit vägg. Företaget svarar ja. Men det framgår aldrig att väggen, i sin helhet, förutom glasen, inte kommer att vara helt vit. I offerten står det om glasen, färg på aluminium-profilen och mått. Som konsument är det svårt för mig att fråga om listerna om dessa inte står med. Detaljer som som syns på en produkt tydligt, ska framgå från säljarens sida.B Bortkommen skrev:Men varför ska kunden få rätt när den kunde ha ställt frågor angående väggen innan den beställde den.
Detta var något jag påpekade för företaget också, efter att jag fått hem väggen. De sa att de förstod, men att de inte hade tid att förklara för kunderna att listerna är svarta då det är många kunder som beställer. För mig är det en väldigt dålig förklaring som tyder på att man inte ens vill lägga ner tid på sina kunder. De hänvisar mig att kolla på deras fönster på hemsidan, då alla har svarta lister. Jag förklarar att jag inte var intresserad av ett fönster, därför har jag inte kollat på dessa. Frågar om de inte kan lösa det på något sätt. Som t.e.x dra av en viss summa på väggen, eftersom att jag med högsta sannolikhet kommer be en hantverkare fixa listerna. Får ett nej på mina förslag. Företagets lösning är gråa lister som jag själv ska byta ut.
Jag tycker att företaget inte alls har tagit ansvar. Hade det stått klart och tydligt på deras hemsida att de använder sig av svarta eller gråa lister, hade jag frågat om dessa. Att de nu, i efterhand har lagt till info ang listerna och valet av färg, hjälper inte mig.
Redigerat: