Det kanske är enda sättet, men det är ett dyrt sätt.

P
@nybyggarn3
Har det gjorts några framsteg i det här ärendet?

P pmd skrev:
@nybyggarn3
Har det gjorts några framsteg i det här ärendet?
Tack och lov så gick de i mål med försäljningen under hösten. Gubben fortsatte krångla och försökte kräva min anhöriga på pengar som han ansåg att hon var skyldig honom. Indrivningen skulle ske genom trakasserier, som antagligen var halva målet.

Efter att en annan anhörig och gammal bekant till gubben sagt ifrån verkar det ha lugnat ner sig. Så med lite tur är det ett avslutat kapitel.

• Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Gott att höra att det löste sig! Tack för återkopplingen!

Nu är vi framme vid sista kapitlet i denna tråkiga historia, att deklarera försäljningen. Under åren dom ägde fastigheten gjorde dom rätt mycket förbättringar, bland annat en rejäl utbyggnad. Gubben höll i allt kring det men finansieringen gjordes med gemensamma medel. Efter flytten har min närstående inte kvar några kvitton, dom fick gubben med sig. Dock tror jag inte att han heller har alla kvitton kvar.

Jag ska hjälpa min anhöriga med deklarationen, eller rättare sagt underlag till mäklaren som hjälper till. Gubben är tyvärr inte ett dugg intresserad av att hjälpa till att få det rätt. Han verkar mer inne på att dra av stora delar i sin egen deklaration.

Hur gör man då? Min tanke är att vi får uppskatta hur mycket dom lag ner totalt och sen göra avdrag för halva det beloppet. Men det känns inte optimalt att vi inte har en aning om vad han tar upp för belopp i sin deklaration.

• Ledsen
Solvide
  • Laddar…
Nu är det ett par år sedan jag deklarerade en fastighetsförsäljning, men jag har för mig att det finns en ruta för övriga upplysningar, där hon kan skriva att hon inte har kontakt med sitt ex, och att avdragen gäller det som hon anser vara hälften av kostnaderna. Hon har inte haft möjlighet att verifiera uppgifterna med exet.
Tror det finns olika alternativ för att ange hur delägarna deklarerat försäljningen; gemensamt eller enskilt.

• Gilla
Räknenisse och 5 till
  • Laddar…
Tack för svar. Det är knepigt för man vill ju inte dra onödig uppmärksamhet till oss. Det bästa och enklaste är om det passerar utan att någon reagerar.

Sen vet jag inte riktigt hur man ska styrka att dom finansierat allt gemensamt. Gubben verkar tycka att han som har kvittot har rätt till avdraget. Men det är ju bara för att greppade pärmen när han drog. Sen står säkert alla fakturor i hans namn eftersom han var beställare.

Har det någon betydelse hur han deklarerar? Avdragen ska väl oavsett delas?

Skriv bara att det är hälften av den uppskattade kostnaden då underlagen inte finns tillgängliga.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Kvitton behövs bara om Skatteverket begär komplettering. Det vanliga är att de godkänner deklarationen av fastighetsförsäljningen med de deklarerade uppgifterna som grund. Är det rimliga belopp hon gör avdrag för, tror jag inte Skatteverket tycker att det är konstigt.
Det är nog större risk att exet blir rödflaggad och uttagen för granskning.

• Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
Men det är bra att nämna att det är uppskattade uppgifter.
Gamla kontoutdrag kan vara en bra hjälp när man ska hitta gamla utgifter. Men det förutsätter att man har tillgång till kontot som användes.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kvitton behövs bara om Skatteverket begär komplettering. Det vanliga är att de godkänner deklarationen av fastighetsförsäljningen med de deklarerade uppgifterna som grund. Är det rimliga belopp hon gör avdrag för, tror jag inte Skatteverket tycker att det är konstigt.
Det är nog större risk att exet blir rödflaggad och uttagen för granskning.
Vill nämna i sammanhanget att Skatteverket även kan godkänna utdrag från banken. Det kan vara Swish till exet, men också då rena inköp till butiker. Har båda använt rotavdrag så finns ju även där lite att hämta.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Problemet är att vi inte har någon aning.
Q Qwertyn skrev:
Vill nämna i sammanhanget att Skatteverket även kan godkänna utdrag från banken. Det kan vara Swish till exet, men också då rena inköp till butiker. Har båda använt rotavdrag så finns ju även där lite att hämta.
Kontoutdrag är tyvärr inte en rimlig väg i detta fall. Det är helt enkelt för rörigt och omöjligt att koppla till renoveringar och byggnationer. Själva transaktionen för material och andra fakturor har nog huvudsakligen gått från gubbens konto, som vi inte har tillgång till. Så när han vägrar samarbeta kan vi bara gissa.

H
RIng skatteverket och fråga. Dom kan sin sak och ger ett korrekt svar. Ni behöver inte uppge vilka personer det gäller utan bara fråga hur reglerna ser ut.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kvitton behövs bara om Skatteverket begär komplettering.
Jag tycker också att man tar den bron när man kommer till den. Sannolikt behöver ingenting styrkas så länge som beloppen ligger inom normala spann.

Men hon kan ju meddela exet att hon kommer stöldanmäla underlagen och honom samt se till att han blir indragen i samma granskning om hon inte får ut dem vid behov. Att hon har rätt till halva avdragen är ju tämligen uppenbart.

• Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Man kan som sagt uppskatta. Men det är viktigt att man skriver om det ”övriga upplysningar”. Om de mot förmodan kräver att få se kvitton och man inte varit tydlig med att de saknas, så riskerar man skattetillägg 40%.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.