Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tänkte sälja min Saab 95 om någon vecka. Hade tänkt mig ta 3000 för den. Jag har just betalt skatten för den (~2000kr) och den har nästan full tank (~1000kr). Tycker ni att jag ska ge bort bilen eller är det att "stjäla godis från småungar"?

TS ställde en enkel fråga, och om man inte har ett bra svar kan man faktiskt helt enkelt låta bli att svara istället för att göra en massa antaganden.

Mikael_L
Staffan2000 skrev:
Jaha mannar!
Av 45 svar har ca:8 st. svarat på min fråga (hatten av för er) -resterande 37 st. har militanta moraltantstalibaner stått för. Resonemanget känner ví igen -jag skulle aldrig, jag skulle skämmas... Alltid gäller det samma sak, genompräktiga medelsvenssons talar om för andra hur dom skall sköta sin ekonomi, sin tomt, sina grannkontakter, sina träd...
Det är kanske svar ifrån människor som är medvetna om att dom är medlemmar av en sak som kallas samhälle. Och då brukar man under århundrandens lopp utveckla en alltmer konformativ värdegrund och etik. Och de som tydligt inte ställer sig bakom sitt samhälles normer brukar bli "straffade" med sin omgivning åsikter.
Även om det inte är olagligt fylla sin tomt med begagnade bilar så gör de flesta inte det, och vi brukar inte heller tokpruta i affärer, lova saker vi sen ändrar och att ett handslag gäller.

Men inga samhällsnormer är för evigt skrivna i sten, allt ändras över tidens lopp, om du återkommer med frågan om 30 år så skulle du kanske få svaret "Men är du galen? Ställde du inte av bilen innan och "skänkte" pengar till köparen?"

Förövrigt är jag intresserad av vilka 37 inlägg som är ifrån militanta moraltantstalibaner eller vilka som genom sitt svar råkat avslöja att dom är "genompräktiga medelsvenssons som talar om för andra hur dom skall sköta sin ekonomi, sin tomt, sina grannkontakter, sina träd..."

Om du t.ex. räknar in mitt däribland så undrar jag hur du utifrån det svaret anser att du kan kalla mig "militant moraltantstaliban" eller räkna ut att jag är "genompräktig och att jag lägger mig i allas skötsel av ekonomi, tomt, grannkontakter och sina träd"

Lite svar på detta vore trevligt.

• Gilla
bjoar564
  • Laddar…
scim skrev:
Jag tänkte sälja min Saab 95 om någon vecka. Hade tänkt mig ta 3000 för den. Jag har just betalt skatten för den (~2000kr) och den har nästan full tank (~1000kr). Tycker ni att jag ska ge bort bilen eller är det att "stjäla godis från småungar"?
Du har några alternativ att välja på inför försäljningen.

Gällande drivmedlet så kan du välja mellan:
1) köra upp drivmedlet innan visning.
2) tömma ut det mesta av drivmedlet ur tanken till annat kärl innan visning
3) höja priset med ca 1000kr i annonsen och skriva att "tanken är nästan full till ett värde av ca 1000kr"

Gällande skatten så kan du välja mellan:
1) höja priset med ca 2000kr i annonsen och skriva att "bilen är nyskattad" eventuellt med följande tillägg "till ett värde av ca 2000kr"
2) skriva i annonsen att "bilen kommer ställas av innan köpehandlingar och registerpapper skrivs" eller så skriver du i annonsen att "bilen säljs avställd"

Är det så svårt att göra dessa val innan annonsen skrivs och läggs ut?

Ett fordon som säljs privat säljs normalt (om inget annat nämns (i annonsen)) påställd, betald skatt och med den mängd drivmedel i tanken som finns vid köpetillfället. Om man på bilder i annonsen tex ser bilstereon så förväntas köparen att bilstereon följer med, samma sak gäller takräcke men inte bilbarnstolar.

Som säljare oberoende om det är fordon, hus mm så måste man i annonsen vara tydlig med vad som inte ingår av det man ser på bilder.

• Gilla
xyle och 1 till
  • Laddar…
Jag kommer givetvis tömma bilen på bränsle och ställa av den, samt ställa av den. Jag ville bara poängtera att bilens värde är ganska relevant när det handlar om att "bjuda" på t.ex. skatten. Skulle jag sälja en bil för 300.000 skulle jag inte ens tänka tanken.

Sedan ska man ju självklart tydliggöra i annonsen om bilen är avställd. Mängden bränsle är ju däremot mer ointressant, så länge köparen åtminstone tar sig till närmaste mack.

Problemet är ju inte att han säljer bilen avställd. Skriver man inget i annonsen förväntar sig folk att den är just skattad. Annars skriver man i annonsen att den är avställd. Man ställer ju inte av den precis innan köpet går igenom.... Ungefär som att plocka bort fälgarna precis innan köparen ska åka iväg.

Ja menar ska man lura folk så lär man ju inte få vettiga svar på ett seriöst forum?

Diskussionen i den här tråden kommer inte längre och jag stänger den. Jag har raderat några otrevliga inlägg och svaren på dessa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.