Status
Inte öppen för fler kommentarer.
harry73 skrev:
Jag tar i alla fall ut tankkortet och avslutar försäkringen, men det tycker ni kanske också är fel
Försäkringen avslutas automatiskt och du får pengarna tillbaka från bolaget när du säljer bilen, så ja. Det är onödigt;)

peternicklas
Ni som är så negativa til att man vill ha tillbaka skatten:
Om ni säljer en bil under den månad som skatten ska betalas så kommer fakturan till gamla ägaren. Betalar ni denna utan protester eller skickar ni den till den nya ägare?
Intressant att se hur detta hanteras då vissa bilar kan ha rätt hög årlig skatt.

Du kan aldrig skicka den till nye ägaren eftersom den som äger bilen under uppbördsmånaden är skyldig att betala skatten oavsett om du säljer bilen eller ej.
Antingen får man ta den smällen eller så gör man upp det med köparen vud affären. Att sälja bilen och sedan dessutom skicka vidare skatten om man inte uttryckligen kommit överens om det är ju för det första helt oschysst i mina ögon,men dessutom hjälper det föga eftersom nye ägaren kan vägra betala...och det är trots allt DU som står på räkningen dvs du som får inkasso/fogde om du skiter i den.

Fattar inte problemet......sätt priset på bilrn efter att ni skall slippa ta en extra kostnad för skatt om ni nu sitter så i sjön att skattekostnaden är så viktig.

• Gilla
Tony Rosendahl
  • Laddar…
xyle skrev:
Slanga ur bensinen också och glöm inte att tömma den på spolarvätska. Frågan är om köparen verkligen ska få med luft i däcken?
TS har väl hjulen i garaget så det behövs ju ingen luft..

Jag ser egentligen inte det riktiga problemet, om jag ska köpa en bil, säljaren begär ett visst pris, då utgår jag ju som köpare att bilen är enligt annonsen, ev så prutar jag något på priset efter att man varit på plats och kollat på bilen.
Men i det bud jag väljer att delge säljaren är ju satt utifrån de förutsättningar som finns.
Är bilen besiktigad och skattad så är det ju även det jag har med i bedömningen över vad jag är villig att betala.
En avställd bil eller för den delen obesiktigad eller snart ska besiktigas är ju faktorer som påverkar priset neråt.

Att man kollar upp ev skulder osv är ju självklart vid ett bilköp, är det nått man vill plocka bort som inte ska ingå i affären så gör man ju det INNAN affären eller berättar det för köparen så att båda parter har med det i sina beräkningar.

• Gilla
Tony Rosendahl
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Ja men givetvis så justeras ju det på köpeskillingen. Man håller väl för f-n inte på och jiddrar med av/på ställning osv osv.
Det som diskuteras är som jag förstår läget som ska gälla om det inte har sagts något specifikt. Normalläget är väl att bilen är besiktigad, försäkrad och skattad då potentiell köpare tittar på den. Eftersom besiktning och skatt är kopplat till bilen och försäkringen till ägaren så är det naturligast att det gäller om inget annat har sagts kring detta innan betalningen.

• Gilla
Tony Rosendahl och 1 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Ni som är så negativa til att man vill ha tillbaka skatten:
Om ni säljer en bil under den månad som skatten ska betalas så kommer fakturan till gamla ägaren. Betalar ni denna utan protester eller skickar ni den till den nya ägare?
Intressant att se hur detta hanteras då vissa bilar kan ha rätt hög årlig skatt.
Den bil jag köpte senast stod det till och med uttryckligen i annonsen att säljaren stod för den kommande skatten (som skulle betalas i slutet av samma månad).
Det är väl självklart att om inget annat framkommer så är bilen skattad, men som sagt, det finns folk till allt tydligen.....

Skulle skämmas ihjäl om jag annonserade ut min bil, och vid ägarbytet plötsligt ställa av bilen för att få tillbaka resterande belopp. Det sätter dessutom nya ägaren i skiten eftersom det inte går att ställa på den samma dag, så det blir ju vissa praktiska problem där. En annan sak om man är överens om upplägget så klart!

• Gilla
xyle
  • Laddar…
Pagno skrev:
Någon som vill köpa en bil?:rolleyes:
Jag kanske är intresserad, är den skattad? ;)

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
När jag bytt bil så har jag alltid fått tillbaka kvarstående skatt, samt behövt betala skatt från dag 1 på nya bilen. Detta oavsett om det är privat eller handlare.

Har det inte funkat så för er???

Du tänker nog på försäkringen, skatten funkar inte så.

Nej, jag tänker på skatten.

Troberg skrev:
Nej, jag tänker på skatten.
Ok, då har du antingen gjort bilaffärerna i ett annat land, själv fått arrangera det hela med avställning (typ som TS ursprungsfråga) eller drömt om det hela, för i Sverige får du inte automatiskt tillbaka inbetald skatt när du säljer din bil.

Men visst går det att ordna affären så att säljaren får tillbaka innestående skatt, det är ju precis detta som är anledningen till denna tråd.

Jag köpte en gången en bil av en handlare, jag misstänkte att bilen var avställd vilket är det normala förfaradet och då får ju jag som köpare betala skatt när bilen ställs på i samband med köpet.
Jag frågade och bilsäljaren bekräftade att så var fallet, jag retade mig lite på detta då min inbytesbil var nyskattad. Jag sa att i så fall så ställer jag av min inbytesbil nu direkt och du får vänta med att registrera ägarbytet till imorgon, bilsäljaren gick med på detta och jag fick tillbaka innestående skatt.

Redigerat:
Staffans2000
Jaha mannar!
Av 45 svar har ca:8 st. svarat på min fråga (hatten av för er) -resterande 37 st. har militanta moraltantstalibaner stått för. Resonemanget känner ví igen -jag skulle aldrig, jag skulle skämmas... Alltid gäller det samma sak, genompräktiga medelsvenssons talar om för andra hur dom skall sköta sin ekonomi, sin tomt, sina grannkontakter, sina träd...

Ibland blir ni bara för mycket.

Asinus asinum fricat = The ass rubs the ass. (Conceited people flatter each other about qualities they do not possess)

Hälsningar från en föga överraskad Staffan

Hur slutade det hela då, ställde du av o fick pengarna? Vart köparen nöjd ändå? :)

M
Staffan2000 skrev:
Jaha mannar!
Av 45 svar har ca:8 st. svarat på min fråga (hatten av för er) -resterande 37 st. har militanta moraltantstalibaner stått för. Resonemanget känner ví igen -jag skulle aldrig, jag skulle skämmas... Alltid gäller det samma sak, genompräktiga medelsvenssons talar om för andra hur dom skall sköta sin ekonomi, sin tomt, sina grannkontakter, sina träd...

Ibland blir ni bara för mycket.

Asinus asinum fricat = The ass rubs the ass. (Conceited people flatter each other about qualities they do not possess)

Hälsningar från en föga överraskad Staffan
Ja, vad förväntade du dig? Antagligen inget annat eftersom du är föga överraskad.

Eftersom det är sådant beteende som du gladeligen planerar här som står för en stor del av att folk upplever att de blivit lurade av någon, så är det väl inte konstigt att folk reagerar. Jag minns de få gånger jag blivit blåst av någon idiot när jag läser vad du tänker göra och har faktiskt inte ett skit till övers för folk som håller på så. Starta en tråd om hur du bäst stjäl godis från småungar och försök att bara få sakliga "svar på frågan".

Men att du står på dig och upprätthåller din egen lilla rättvisevärld är dock väntat, jag är också föga överraskad.

• Gilla
Tony Rosendahl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.