Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
Om en timme skall jag sälja min bil.
Kan jag förhindra att skatten följer med bilen (2500kr) genom att ex.vis. ställa av den för att omedelbart därefter ställa på den i samband med ägarbytet.
Alla förslag välkommnas.

Staffan

Staffan2000 skrev:
Kan jag förhindra att skatten följer med bilen (2500kr) genom att ex.vis. ställa av den för att omedelbart därefter ställa på den i samband med ägarbytet.
Alla förslag välkommnas.

Staffan
Ja det ska fungera. Ställ på den i samband med ägarbyte. Du kan se på transportstyrelsen vad du får tillbaka på skatten

Mikael_L
Är du inte rädd att köparen blir arg på dig, och tycker att du är sniken?

Eller är h*n redan på det klara med att bilen är oskattad?

Det kan du göra, men jag tycker att det är rätt så omoraliskt att göra så. Köparen har säkert kollat upp att bilen är påställd och skattad, och förutsätter nog att den är det även när han/hon hämtar den. Den nya ägaren måste ställa på bilen direkt innan han/hon kör iväg med den, och kommer att få betala in motsvarande belopp som du får tillbaka.
Jag skulle känna mig rätt lurad om det vore jag som var köpare...

harry73
Det är inte omoraliskt, varför skulle ts betala skatt för köparens bil.
Om ts däremot har sagt att bilen är skattat fram till dec 2015 skulle det vara fel

harry73
Om jag har rätt behöver man inte ställa på bilen men händer det automatisk vid ägarbyte

harry73 skrev:
Om jag har rätt behöver man inte ställa på bilen men händer det automatisk vid ägarbyte
Det är inte automatiskt vid ägarbyte , nya ägaren får avgöra om den ska vara avställd eller påställd.

Om köparen har kollat upp bilens status innan han/hon bestämt sig för att köpa bilen för det begärda priset, så förutsätter nog denne att skatten ingår.
Det kan väl vara okej om man är tydlig med det mot köparen, men då skulle jag tro att denne vill ha motsvarande prisavdrag.

harry73
Eller så får köparen vara tydlig och säga att köpet bara gäller om ts betalar fordonsskatt i några månader till. Om det inte diskuterades kan köparen inte hävda att han har rätt till resterande fordonsskatt

Jag skrev bara vad jag anser vara moraliskt rätt. Men i bilhandlarbranschen så är det ju sällan relevant.

D09
Du får kolla vilken månad skatten ska betalas.

Är det den månaden så är det kört oavsett.

Annars så behöver du ställa av den.

Lägg in fordonet i "mina fordon" appen.

Se till att köparen har körkortet med sig och så gör ni ägarbyte på plats och ställer på bilen direkt på köparen.

Informera köparen om att bilen är avställd.

Lägg in på köpekvitto att köpare står för ev fordonsskatt.

harry73 skrev:
Eller så får köparen vara tydlig och säga att köpet bara gäller om ts betalar fordonsskatt i några månader till. Om det inte diskuterades kan köparen inte hävda att han har rätt till resterande fordonsskatt
Och köparen måste väl också, efter att ha kontrollerat och provkört bilen, ha koll på att säljarens kumpan inte passar på att skruva ur stereon och tömmer tanken på bensin medans köpare och säljare går in för att genomföra köpet?

harry73
Polyene skrev:
Jag skrev bara vad jag anser vara moraliskt rätt. Men i bilhandlarbranschen så är det ju sällan relevant.
När jag köpte bil på blocket kollade jag om bilen hade böter som följer med bilen, samt om fordonsskatten var betald. Jag höll tyst om fordonsskatten och hoppades att säljaren skulle missa det. Det kändes faktisk lite omoraliskt. Men säljaren hade ful koll och stälde av bilen i sista minut. Tråkig för mig men inte omoralisk tycker jag

Staffan2000 skrev:
Alla förslag välkommnas.

Staffan
Vad har du skrivit i annonsen? Att bilen är skattad eller har du inte nämnt det? Om bilen inte är skattad skulle jag som köpare pruta på priset; det ska liksom ingå om man köper och säljer bil privat; allt annat är dumsnålt.

• Gilla
xyle och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Bilskatten kan man aldrig kräva ska medfölja ett fordon såvida man inte uttryckligen har angett det i annonsen. Vi bytade bil förra året hos en bilhandlare. Jag sa att skatten ska jag ha, det får du inte sa han. OK, då ställer jag av bilen och så gör vi ett ägarbyte efter det. Detta var helt OK för bilhandlaren. Det är mycket pengar som de får in genom kvarglömd bilskatt.
Du måste även kolla när din bilskatt skickas ut. Är den redan beslutad för utskick kommer den till dig och DU måste betala den om inte den nya ägaren vill. Samma sak gäller med böter om de följer bilen.
Det är dessutom så enkelt att hantera detta idag genom appen till en telefon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.