Behöver dra ut lite el och fördela till bl.a belysningsstolpar av låg modell, samt en liten fontänpump. Har dragit gul 50-slang och tänkte gå upp med den på en altanstolpe. Därifrån dras kabel (i gul slang) till uppfart med 5-6 låga belysningsstolpar. På altanstolpe tänkte jag även ha ett dubbeluttag dit pumpen ansluts.

Vilken höjd är minimum? Vilken kapslingsklass? Bör pumpen anslutas fast med en brytare eller går det med stickpropp?

sökte i forum och hittade bl.a detta http://www.byggahus.se/forum/teknik/25351-eluttag-utomhus.html

och detta http://www.byggahus.se/forum/el/4884-hoejd-eluttag-utomhus.html

Tacksam som vanligt för tips. Gärna med hänvisning till bestämmelser om höjd (om det finns sådana). Jfb finns i anläggningen.

Kjell G

Kapslingsklasser utomhus:

• 751A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, det var klara papper. För inkommande markkabel med kopplingsplint under 0,5m fungerar ex IP64. Uttagen behöver tydligen inte vara låsta heller numera vad jag kan förstå, IP44 med självstängande lock räcker långt.

En liten fråga; vilken kabel är bäst/fyller kraven på förläggning i mark? Är det EKKJ eller NV1X, eller rentav nåt annat?

Kjell G

PS. Varifrån kommer illustrationen? Elsäk?

Redigerat:
Tilläggas kan att uttag som sitter under 170 cm över mark ska vara petskyddade

..eller ha lock

snaggletooth skrev:
Kapslingsklasser utomhus:

En (antagligen korkad) fråga ang. illustrationen;

Punkter varifrån de beräknar 60 grader, varför mäter de därifrån? Vore det inte enklare att utgå från väggen? Känns som om jag kanske tänker fel. Haha, whatever, jag är trött..

Mikael_L
ybu skrev:
En (antagligen korkad) fråga ang. illustrationen;

Punkter varifrån de beräknar 60 grader, varför mäter de därifrån? Vore det inte enklare att utgå från väggen? Känns som om jag kanske tänker fel. Haha, whatever, jag är trött..
Det beror på att taksprång och sånt skyddar mot vatten.

Och just 60gr härrör antagligen ifrån IP-klasserna.

Om något skyddar från vatten i 60 gr så ger skyddet IPX3, så apparaten i sig kan ha sämre skydd.

http://www.prisjakt.nu/question.php?qid=37

edit: Den här är bättre:
http://www.smarthem.se/images/ipklasser.gif

elmont skrev:
Tilläggas kan att uttag som sitter under 170 cm över mark ska vara petskyddade
Antagligen korkad fråga, men hur ser utomhusuttag ut som är jordade och har petskydd?

Räcker det som petskydd att den har lock som spinout säger?

Kjell G

Ett lock är inget petskydd, petskyddet brukar bestå av klaffar i "hålen" eller en "platta" som man vrider med stickproppen. Dom flesta uttag har i dag petskydd men inte alla.
Ett lock är inget större skydd om nått barn vill peta i ett av hålen men med petskydd blir det genast svårare.

Kjell_G skrev:
Antagligen korkad fråga, men hur ser utomhusuttag ut som är jordade och har petskydd?

Räcker det som petskydd att den har lock som spinout säger?

Kjell G
Nja, självstängande, självlåsande lock står det i reglerna så innebörden är väl att locket ska stänga & låsa sig självt varefter man måste göra 1extra grepp (frigöra låset) för att kunna öppna locket.
Finns ytterligare en variant: blockerat uttag (uttaget styrs med brytare, som bara kan sättas till 1 när stickproppen är i)

Redigerat:
tex. finns inga CEE uttag som är petskyddade. Dom klarar sig undan eftersom de har själstängande lock.
Annars har alla vanliga 230V vägguttag jag sett petskydd idag.

I alla fall IP44-uttag fick jag höra i en annan tråd, eftersom de inte klarar IP44 utan petskydd...

Att alla IP 44 uttag skulle vara petskyddade är inte korrekt tex. E1896802 UTTAG METALLKAPSL MJ är icke petskyddat

ok, då räknas väl locket som tillräckligt beröringsskydd antar jag... den ena 4:an betyder väl att man knappt ska kunna nå in med en dyckert mot spänning (typ).

Jag är rätt övertygad om att 170 cm gäller (ute utan petskydd), och att locket INTE duger som petskydd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.