38 059 läst ·
7 svar
38k läst
7 svar
höjd eluttag utomhus?
På vilken höjd skall man sätta eluttagen på fasaden utomhus. Uttagen är tänkta att användas till julbelysningar o dyl. Har sett när jag tittat på andra hus att uttagen sitter ungefär i fönsterhöjd. Det gör ju att man har fula sladdar som hänger på fasaden när uttagen används. Jag vill ha dem längre ner mot backen så de inte syns. Finns det någon anledning till att de sätts högre upp?
Säkerhet!!!
1. Om de sätts så långt ner så att t.ex. barn kan komma åt dom, bör det vara låsbara uttag (och låsta, då dom inte används).
Det är anledningen till att det är lås på alla motorvärmarstolpar. Sen att folk låter sladdarna hänga kvar innebär att fastighetsägaren kan åka dit om en olycka sker!
2. Skydd mot yttre åverkan av verktyg och djur (gnagare). Vill man överarbeta sin installation lite så kan man kapsla in lågt liggande ledning med stålrör, men de flesta nöjer sig med att använda EKLK istället (och en del gör inte ens det, men jag själv skulle använda EKLK i alla installationer i garage, utomhus osv då ledningarna ligger under ca 1,2-1,5 meter i höjd)
1. Om de sätts så långt ner så att t.ex. barn kan komma åt dom, bör det vara låsbara uttag (och låsta, då dom inte används).
Det är anledningen till att det är lås på alla motorvärmarstolpar. Sen att folk låter sladdarna hänga kvar innebär att fastighetsägaren kan åka dit om en olycka sker!
2. Skydd mot yttre åverkan av verktyg och djur (gnagare). Vill man överarbeta sin installation lite så kan man kapsla in lågt liggande ledning med stålrör, men de flesta nöjer sig med att använda EKLK istället (och en del gör inte ens det, men jag själv skulle använda EKLK i alla installationer i garage, utomhus osv då ledningarna ligger under ca 1,2-1,5 meter i höjd)
Det var rutinen när jag jobbade i elmicklarbranchen, låsbart eller förreglat under 1,70. Men jag har aldrig läst det någonstans.e_richard skrev:
Detta kunde ställa till det vid prefabricerade hus med färdiga rör i yttervägg om grovisarna fyllde upp lite för mycket runt kåken, då fick man justera lite med spade före besikting...
Ja det låter rimligt!Granit999 skrev:
Jag tror inte att det funnits något egentligt höjdkrav någonsin, utan det är nog allmänna regler om säkerhet som har utvecklats till en praxis.
Men JFB erbjuder ju samma personskydd! (tom bättre, då man aldrig glömmer att "låsa" den
Jag tycker ändå att man inte ska lägga ett eluttag utomhus lägre än vad snödjupet blir en snörik vinter, dvs typ 1,5 meter i Gällivare och 0,3m i Ystad . :
Förr var det höjdkrav och om det var under en viss höjd så skulle det vara låsbart. Dessa regler tror jag fanns som senast i blå boken. Men idag måste det ju föregås av jordfelsbrytare som sagt.Mikael_L skrev:
Klicka här för att svara