Hur ska man lämpligast lägga upp taktiken för att dimensionera grupperna så att belastningen blir någorlunda jämn på de tre inkommande faserna i centralen.

Är det förresten viktigt att lägga grupperna för varje rum etc så att man har någorlunda balans på inkommande faser och finns det något som säger hur mycket eller lite det får skilja.

Givetvis om man lägger allt på en fas så misstänker jag också att det inte är riktigt bra :)

Tacksam för svar.

Ja, det är ganska viktigt att fördela lasten jämt över faserna, men vad har du för laster då? Fördelning av grupper över uttag, belysning i rum finns nog en åsikt per elektriker skulle jag tro :) själv kör jag 1 grupp / 1..2 rum.

Redigerat:
Förstår inte riktigt vad du menar med första frågan? Jag antar att du menar "fördela grupperna så att belastningen blir någorlunda jämn..."

Det viktiga är sprida ut de stora enfasiga förbrukarna jämnt över faserna, men det brukar ju inte vara så många. Varmvattenberedare, diskmaskin, tvätt, tork, spis & ugn (här finns olika kombinationer av enfas, tvåfas och trefas) micro, vattenkokare etc etc

Lika dant med resterande uttag och belysningsgrupper.

Okej tack, då var det inte mer "hokus pokus" än jag själv var inne på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.