13 841 läst ·
18 svar
14k läst
18 svar
fördela last på säkringar och faser
Rationell ledningsdragning är just det jag är ute efter, och kan man göra det på detta sätt så är det ju utmärkt.PST skrev:Att ha mer än en grupp per rum behöver faktiskt inte vara dyrare/komplexare en att ha en. Det beror lite på hur byggnaden i övrgt ser ut och hur rummen ligger i förhållande rill varandra, För en rad rum kan det vara mkt rationellt att dra samtliga uttag i ett väderstreck till en grupp, och motstående uttag till en annan...tex
Vad gäller klok sektionering, så skulle jag vilja föreslå att man lägger krutet på att dela upp lasterna på flera jordfelsbrytare. En "trippad" dvärgbrytare återställer man på mindre än en minut, men ett jordfel som släcker hela huset kan betyda en halv dag i mörker och/eller kyla tills jourelektrikern dyker upp.
Sedan kan det vara bra att fundera lite på vilka elavbrott man brukar ha och varför. Vi har tex:
Ca 10 per år orsakade av avbrott från lokala elbolaget.
0.5 - 1 per år pga körda huvudsäkringar (jag är snål..)
ca 1 per år pga överbelastning i någon grupp, vanligen köket.
Jordfel får vi se, brytarna är nyinstallerade.
De allmänna avbrotten hjälper ingen sektionering i världen mot, och jag skulle verkligen vilja ifrågasätta om de få fall som orsakas av överbelastning eller kortslutning motiverar någon komplicerad fördelning på olika grupper där så inte faller sig naturligt av andra skäl, t.ex. så som PST beskriver.
När det gäller jfb sektionering är det brukligt att lägga tex kyl & frys på en egen (för att fel i anläggningen i övrigt blir kostbar om 500Kg älgkött börjar ruttna...
...I övrigt är ser jag i normalfallet inga problem att ha resten av "normala huset" på en jfb
(Belysning och uttag). Rekommenderar dock att tex värmeanläggning, vattenpumpar och andra "storförbrukare" etc läggs för sigm har man en dataserver eller liknande skulle jag även lägga den för sig....
Súmma summarum, i en vanlig villa borde det räcka med max 2 eller 3 jfbn (KylFrys / Värmevattenanl / Alltannat)
(Belysning och uttag). Rekommenderar dock att tex värmeanläggning, vattenpumpar och andra "storförbrukare" etc läggs för sigm har man en dataserver eller liknande skulle jag även lägga den för sig....
Súmma summarum, i en vanlig villa borde det räcka med max 2 eller 3 jfbn (KylFrys / Värmevattenanl / Alltannat)
Klicka här för att svara