Det måste ju ta en evighet och koka vatten med en sån! ;)

//Patrik

Nä, det går rätt bra ändå. Det går ju i alla fall mycket fortare än att värma i en kastrull. Och då är min på 1000 W. Den härstammar från tiden då jag bodde i en lägenhet där allt delade på en 6 A säkring. Men jag ser ingen anledning att byta.

Förresten så undrar jag om den inte är snabbare än en sån där "modern" som har slingorna inbyggda i botten? De brukar ju ta en evighet trots sin höga effekt.

det går utmärkt, :)
på med vattenkokaren ca 0,5liter fyller jag den med (den rymmer max 1,0liter). fram med bröd, innan brödet är skuret till skivor & bredda med smör så är vattnet klart. har aldrig tagit tid. men har inte upplevt att det tar lång tid.
värmeslingorna syns som en spiral i botten så vattnet kommer åt runt om.

Minns inte var den är inköpt, men den är minst 5-6 år gammal

ska göra ett test för att se hur lång tid det tar att koka upp lite olika vattenmängder.
tror största tidsvinsten/elbesparingen ligger i att inte värma för mycket vatten. blir alltid lite hett vatten över...

Intressant tråd, undrar om den går att väcka till liv 😆

Jag letar efter ett excel dokument där man kan fylla i laster på dem 3 faserna i ett hushåll för att beräkna hur mycket dem belastas.

Har inga problem med att proppar går, men det vore kul och se om det är förhållandevis jämnt eller inte

Panor82
Det är väl bara att fylla i 3 kolumner med last för respektive fas och använda autosum för varje fas och sedan en som summerar alla faser? Eller har jag missuppfattat frågeställningen?

Panor82 Panor82 skrev:
Det är väl bara att fylla i 3 kolumner med last för respektive fas och använda autosum för varje fas och sedan en som summerar alla faser? Eller har jag missuppfattat frågeställningen?
Jodå, det kan man.

Tänkte bara om det fanns en färdig för att spara tid 😆

Mikael_L
Thyselius Thyselius skrev:
Jodå, det kan man.

Tänkte bara om det fanns en färdig för att spara tid 😆
Ja i precis första inlägget i denna tråd finns det en länk till en annan tråd, som har just ett färdigt XL-ark att hämta.
Så lätt var det.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja i precis första inlägget i denna tråd finns det en länk till en annan tråd, som har just ett färdigt XL-ark att hämta.
Så lätt var det.
Jag vet, men den såg tämligen komplicerad ut med JFB:er och annat 😆

Mikael_L
Det är det minsta problemet.
Snabbt att ändra i arket, kanske ännu snabbare att göra ett nytt.

Det som är komplicerat är att bedöma de olika lasterna/grupperna, hur de belastar i:
Maxlast
Medellast
Tidsutsträckning
Tid på dygnet
Periodicitet

Och sånt, och det finns ingen mall för, då det är helt individuellt för varje anläggning.

• Gilla
Thyselius
  • Laddar…
Får laborera lite då och så sant

Glömt att uppdatera, men allting har gått bra. Allting är på plats och fungerar klanderfritt!

Gjorde en överblick över proppskåpet i excel och beräknade (teoretisk max effekt) över varje skena och fördelade propparna jämt över faserna.

Har även kollat över huvudsäkringarna och ingen sticker ut vad gäller värme.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.