Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Man kan väl sammanfatta det med att man aldrig har något att förlora på att minimera standbyeffekten, men att i vissa specialfall vinner man inte heller något på det. Små besparingar är också besparingar.

Jag tror bara att tillverkaren kan svara på vad förbrukningen är i standbyläge. Det finns regler som begränsar vad standbyförbrukningen får vara för vissa produkter.

Erik

Detta tillsammans med bra belysning (glödlampor är det kanske inte så många som har kvar)
Jag har bunkrat upp med cirka 600 stycken, så jag kommer att kunna fortsätta med det behagliga ljuset från glödlampor i flera år till. Sedan får jag väl direktimportera.

Det enda som egentligen räknas i hemmet är uppvärmning och vitvaror. Resten är bara signalbrus.

Man kan väl sammanfatta det med att man aldrig har något att förlora på att minimera standbyeffekten, men att i vissa specialfall vinner man inte heller något på det. Små besparingar är också besparingar.
Fel. Genom att lägga krut på småsaker av ringa eller ingen betydelse så missar man de riktiga problemen.

Bara för att sätta det i proportion: Ta en hel typisk svensk småstad. Den stadens standbyförbrukning ligger antagligen i klass med vad en enda eluppvärmd villa drar.

"Eons försäljningsvd Lars Lagerkvist påpekar att stand by-strömmen motsvarar nästan två procent av Sveriges totala elförbrukning, det vill säga lika mycket som alla vindkraftverk producerade 2009. Om den inte användes till att hålla i gång oanvända hushållsapparater så skulle den räcka för att värma upp fler än alla villor i Stockholm, Göteborg och Malmö under ett år."

Källa:
http://di.se/Default.aspx?pid=223696__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

Troberg skrev:
Fel. Genom att lägga krut på småsaker av ringa eller ingen betydelse så missar man de riktiga problemen.

Bara för att sätta det i proportion: Ta en hel typisk svensk småstad. Den stadens standbyförbrukning ligger antagligen i klass med vad en enda eluppvärmd villa drar.
Jag utgår ifrån att det påståendet är helt och hållet taget ur luften. I annat fall får du gärna presentera hur du kommit fram till det. När du bevisat att det stämmer skall jag inte gnälla på standbyförbrukning mer.

Senast jag provade var det inte besvärligt att stänga av en apparat om den har en för ändamålet avsedd knapp. Inte heller kan det vara besvärligt att vid nyanskaffning välja en apparat med låg standbyförbrukning.

Erik

Några tips när det gäller detta.
För det första, är det bara någon gång då och då som man skriver ut rekommenderar jag laser framför bläck eftersom bläck torkar ut och sätter igen munstycken osv, och således blir dyrare i längden.
En skrivare är heller inget som man flyttar runt allt för ofta, så den bör man lika gärna kunna koppla in med nätverkskabel istället för att köra den trådlöst. Alla datorer når den via nätverket ändå.

Idag skiljer det heller inte så mycket i pris om man köper färglaser eller svartvit. Tänk dock på att många billiga kan ha lite jobbigt hög ljudnivå vilket kan vara ett problem om man skriver ut under natten när barnen ligger och sover.

Troberg Om 20% av elförbrukningen räknas som signalbrus så skall jag försöka få bort detta störande brus.

Jag missar inte optimeringen av min jordvärme bara för att jag bytt ut alla lampor till effektiva LE/LED-varianter. Jag har kapacitet att optimera hela min installerade park av elförbrukare.

Ocg frågan i övrigt. Jag har aldrig gillar bläckstråleskrivare och rekomenderar absolut laser som du stänger av med knappen när den inte ancvänds d.v.s. 99,99999999% av tiden.

Lustigt sammanträffande, just innan jag läste denna tråd så beställde jag en HP Photosmart Wireless B110a E-AIO till en kund.
I produktbeskrivningen står
Låg energiförbrukning: I viloläge drar den inte mer ström än en klockradio.
I övrigt en mycket trevlig och prisvärd skrivare för någon som inte skriver jättemycket - bra fotokvalitet och låg bläckkostnad.

Till den som skriver mycket och har plats rekommenderar jag såklart färglaser, men om man vill skriva foton så behöver man iaf komplettera med en bläckskrivare eller skicka bilderna till labbet.

För den personliga ekonomin skulle jag vilja säga att standby-förbrukningen är snudd på försumbar. I ett samhällsekonomiskt perspektiv blir den tydligen allt annat än försumbar. Känns därför mer som en fråga om man vill bidra till samhället, eller vara lite lat och tänka på sig själv. Personligen har jag lite blandat, vissa standby-utrustning stänger jag av över natten, andra får stå på. En skrivare jag inte använder ofta skulle jag stänga av.

[OT]Kan vi få ner toppförbrukningen några procent dom kalla dagarna så vi slipper använda kolkraft så blir helt plötsligt all el prissatt efter vatten/kärnkraft vilket är allt annat än försumbart för privatekonomin[/OT]

"Eons försäljningsvd Lars Lagerkvist påpekar att stand by-strömmen motsvarar nästan två procent av Sveriges totala elförbrukning, det vill säga lika mycket som alla vindkraftverk producerade 2009. Om den inte användes till att hålla i gång oanvända hushållsapparater så skulle den räcka för att värma upp fler än alla villor i Stockholm, Göteborg och Malmö under ett år."
Och vem har något att tjäna på att folk letar energiförbrukare på fel ställe...

Jag utgår ifrån att det påståendet är helt och hållet taget ur luften. I annat fall får du gärna presentera hur du kommit fram till det. När du bevisat att det stämmer skall jag inte gnälla på standbyförbrukning mer.
Helt och hållet en tummen-och-pekfingret-beräkning, baserat på vad en typisk standbyförbrukning är, 30000 invånare och en typisk villaförbrukning vid eluppmvärmning.

Senast jag provade var det inte besvärligt att stänga av en apparat om den har en för ändamålet avsedd knapp. Inte heller kan det vara besvärligt att vid nyanskaffning välja en apparat med låg standbyförbrukning.
Jo, det är besvärligt, för då måste man gå fram till den. Ofta så tar det dessutom längre tid att starta och vissa prylar gillar att tappa inställningar om de är helt avstängda.

Att köpa en apparat med låg standbyförbrukning är iofs inte besvärligt, men för mig så är det prestanda som märks som avgör valet, inte att det trillar in några elektroner mer eller mindre.

För det första, är det bara någon gång då och då som man skriver ut rekommenderar jag laser framför bläck eftersom bläck torkar ut och sätter igen munstycken osv, och således blir dyrare i längden.
Instämmer. En laser är alltid en laser.

Troberg Om 20% av elförbrukningen räknas som signalbrus så skall jag försöka få bort detta störande brus.
Det är upp till dig. Jag bryr mig inte, för det mesta av de 20% kommer man ändå inte åt. Lampor ska lysa, datorer står igång, alla apparater som går på väggvårtor behövs osv. Man kanske får ner det ett par procent, men då pressar man komfortgränserna.

Jag missar inte optimeringen av min jordvärme bara för att jag bytt ut alla lampor till effektiva LE/LED-varianter.
Det är inte ett alternativ för mig. Dels så ger glödlampa behagligare ljus, dels så är inte dyrare lampor ett alternativ här, eftersom det är så dålig el på nätet så att lampor, oavsett typ, bara håller 3-6 månader, och jag har ett hus med mycket lampor (ett 50-tal bara på nedanvåningen, plus 10 lysrörsarmaturer).

Jag har aldrig gillar bläckstråleskrivare och rekomenderar absolut laser som du stänger av med knappen när den inte ancvänds d.v.s. 99,99999999% av tiden.
Håller med om att laser är bättre, men den drar inte heller något i standbyläge, speciellt om du sätter den i energisparmode via inställningarna.

För den personliga ekonomin skulle jag vilja säga att standby-förbrukningen är snudd på försumbar. I ett samhällsekonomiskt perspektiv blir den tydligen allt annat än försumbar.
Även om beloppen kan tyckas stora för en privatperson, så är det fortfarande en försumbar andel. Det lönar sig definitivt inte att börja byta ut saker som funkar för att de nya har lägre standbyförbrukning.

Kan vi få ner toppförbrukningen några procent dom kalla dagarna så vi slipper använda kolkraft så blir helt plötsligt all el prissatt efter vatten/kärnkraft vilket är allt annat än försumbart för privatekonomin
Nej, då stänger de bara ner en reaktor eller ett vattenkraftverk. Det lönar sig bättre för dem.

> Nej, då stänger de bara ner en reaktor eller ett vattenkraftverk. Det lönar sig bättre för dem.
Fel, detta har dementerats både av kraftverksägarna och oberoende forskare som räknat på båda alternativen.

Vad är det för dåligt elsystem som gör att alla lampor bara håller 6 månader. Mina äldsta lågenergilampor är nog ca 10 år och jag tror jag bytt 2 st på 10 år och nu har jag ca 24 LE-lampor, 4 LED och 20 lysrör som inte används så mycket (garage, verkstad mm)

Ljuset från LE behöver inte vara tråkogare än glödlampa. det är bara att välja rätt variant.

Ingen risk att de stänger ner ett vattenkraftverk. Finns inga investeringar som föräntat sig så bra som dessa anläggningar. Sen är det en helt annan sak att man knappast kan bygga vattenkraftverk idag eftersom dessa områden knapapst existerar utan att tvångsförflytta tusentals personer.

Nu blir det lite off-topic inlägg, men ändå...Om man antar att standby-förbrukningen motsvarar 2% av den totala hushållsförbrukningen i landet, vilket är en siffra jag läste för någon vecka sedan, så tycker inte jag att man kan säga att det är direkt försumbart. Nu vet jag inte totala förbrukningen, men 2% av ganska mycket, är umm... rätt så mycket iallafall, antagligen tillräckligt mycket för att motsvara någon stad någonstans. Men som sagt...det är en avvägning man får göra, personlig komfort och bekvämlighet visavi "solidaritet".

2% av Sveriges ca 140 TWh el är 2 800 000 000 kWh eller drygt 3 miljarder i slutpris eller motsvarande förbränning av 280 000 ton olja med emmisioner av 644 000 ton koldioxid. Försummbart?

Marginalen av elförbrukning skall normalt räknas som kol/olja/naturgas eftersom det är detta som används vid toppbelastning. Den övriga elen är inte riktigt lika hemsk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.