Hej jag bytte till IVT geo 508 c pump och snåla in på nytt hål. Det ligger på ca - 3/-4. (sprit sidan)
Skulle vilja jämföra om det är värt att lägga pengar på nytt hål.
Tycker pumpen går för mycket. Och låter mer än vanligt. Inköpt 2022-05

Vi är 4 som duschar mycket.
135m2

I år <se bild >

• Energiförbrukningsdiagram för en värmepump, visar totalt 2744,9 kWh varav 2639,6 kWh är för värmepumpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rippen85 Rippen85 skrev:
Tycker pumpen går för mycket. Och låter mer än vanligt.
Eftersom det är en varvtalsstyrd pump så ska den gå i princip kontinuerligt under värmesäsongen.

Vad menar du med "låter mer än vanligt"? Låter den mer än föregående pump, eller har den börjat låta mer nyligt?

useless useless skrev:
Eftersom det är en varvtalsstyrd pump så ska den gå i princip kontinuerligt under värmesäsongen.

Vad menar du med "låter mer än vanligt"? Låter den mer än föregående pump, eller har den börjat låta mer nyligt?
Tycker den nya låter mer än den gjorde för 2 månader sedan.

Vad har du i år på förbrukning?

Rippen85 Rippen85 skrev:
Tycker den nya låter mer än den gjorde för 2 månader sedan.
Ok. Det kanske är luft någonstans?
Sen kan ljudet uppfattas och spridas väldigt olika beroende på vilket varvtal konpressorn går på, så ljudet kan ändra karaktär över säsongerna.

Rippen85 Rippen85 skrev:
Vad har du i år på förbrukning?
Jag har ingen bergvärmepump. Vad har ni för förbrukning?

Rippen85 Rippen85 skrev:
Hej jag bytte till IVT geo 508 c pump och snåla in på nytt hål. Det ligger på ca - 3/-4. (sprit sidan)
Skulle vilja jämföra om det är värt att lägga pengar på nytt hål.
Tycker pumpen går för mycket. Och låter mer än vanligt. Inköpt 2022-05

Vi är 4 som duschar mycket.
135m2

I år <se bild >
Under 5% i eltillsats under januari - mars är bra. Knappast värt att borra nytt hål.

Brine in på -3/-4 är normalt i slutet av uppvärmningsäsongen. Visst, det kan vara lägre och blir lägre med ett nytt borrhål men svårt att räkna hem med nuvarande elpris

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.