Har ett Ventex 300 system som sköter ventilationen i huset. Mätte idag att tilluftsventilerna i huset låg på 5-6 grader och konstaterade att värmen ej var påkopplas till ftx-systemet.
Efter att ha satt på värmaren var tilluften 15-16 grader istället.
Värmer upp huset med luftvärmepump och tänker att den bör ju jobba mindre om det inte blåser in kalluft hela tiden.

Min fråga är nu om detta kommer påverka elförbrukningen i något nämnvärt?
 
R
Ja, du värmer just nu upp tilluften med direktverkande el..
Har du rengjort/bytt filter, rengjort fläktarna och växlaren?
Detta behövs göras kontinuerligt om ftx:en ska funka som det är tänkt
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Om du har 5-6 grader är det antingen för snålt isolerat runt rören eller något fel tyvärr
 
Som referens; vi har ca 14,5 grader C tilluft när det är -15 grader ute, utan värmare, enbart med hjälp av värmeväxlaren.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Renhorn Renhorn skrev:
Som referens; vi har ca 14,5 grader C tilluft när det är -15 grader ute, utan värmare, enbart med hjälp av värmeväxlaren.[/QUOTE
Bytt filter, rengjort värmeväxlaren samt fläktarna. Värmeslinga är 15-16 grader, vredet på lägsta möjliga.
Fortfarande 5-6 grader på utblåset.
Vad kan detta bero på?
 
Har du mätt luften med en termometer ?
 
Luften var?
 
Jonasjf Jonasjf skrev:
Luften var?
Vid tilluftsventilerna?
 
Jonasjf Jonasjf skrev:
Bytt filter, rengjort värmeväxlaren samt fläktarna. Värmeslinga är 15-16 grader, vredet på lägsta möjliga.
Fortfarande 5-6 grader på utblåset.
Vad kan detta bero på?
Vilket utblås. Avluft eller tilluft?

Går delar av kanalen i kallt utrymme?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.