1 096 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Förbrukning Ftx
Har ett Ventex 300 system som sköter ventilationen i huset. Mätte idag att tilluftsventilerna i huset låg på 5-6 grader och konstaterade att värmen ej var påkopplas till ftx-systemet.
Efter att ha satt på värmaren var tilluften 15-16 grader istället.
Värmer upp huset med luftvärmepump och tänker att den bör ju jobba mindre om det inte blåser in kalluft hela tiden.
Min fråga är nu om detta kommer påverka elförbrukningen i något nämnvärt?
Efter att ha satt på värmaren var tilluften 15-16 grader istället.
Värmer upp huset med luftvärmepump och tänker att den bör ju jobba mindre om det inte blåser in kalluft hela tiden.
Min fråga är nu om detta kommer påverka elförbrukningen i något nämnvärt?
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Bytt filter, rengjort värmeväxlaren samt fläktarna. Värmeslinga är 15-16 grader, vredet på lägsta möjliga.Renhorn skrev:
Fortfarande 5-6 grader på utblåset.
Vad kan detta bero på?
Produkter som diskuteras: "Värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
