Hejsan,

Vi bor i ett hus som värms av pellets och ändå har vi en elförbrukning om ca 1200 kWh per månad vilket jag tycker är mycket. Vitvarorna är helt nya. Tvätt och tork körs några gånger i veckan men inte mer än så. Vi är noga att släcka belysning och har bara LED. Har elektrisk golvvärme om ca 3m2 med låg komfortinställning. Har dock en avfuktare på vinden som alltid kör luftcirkulation och avfuktar vid behov. Sedan tre dagar har jag stängt av dessa två och ser ingen direkt skillnad i Tibber. Vad tusan är det som förbrukar?

Om något ligger och drar konstant så borde ni väl kunna köra uteslutningsmetoden genom att bryta säkringar.

Eldar också med pellets och hamnade på 1200kwh den här månaden.
Släcker sällan lampor, en dator och lite annan elektronik är igång 24/7. 50% av förbrukningen står 24/7 sakerna för.
Resten är väl tändning av pannan, avfuktaren när den hoppar igång, avfrostning av kyl, matlagning och tvätt. 100-150kwh kan nog vara motorvärmaren vilken matchar den ökade förbruknignen jämfört med det normala på runt 1000kwh.

• Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Om något ligger och drar konstant så borde ni väl kunna köra uteslutningsmetoden genom att bryta säkringar.

Eldar också med pellets och hamnade på 1200kwh den här månaden.
Släcker sällan lampor, en dator och lite annan elektronik är igång 24/7. 50% av förbrukningen står 24/7 sakerna för.
Resten är väl tändning av pannan, avfuktaren när den hoppar igång, avfrostning av kyl, matlagning och tvätt. 100-150kwh kan nog vara motorvärmaren vilken matchar den ökade förbruknignen jämfört med det normala på runt 1000kwh.
Det kanske är pannans matarskruvar och cirkulationspumpen som står för den lite högre förbrukningen. Ska bli intressant att studera dom kommande dagarna när jag slagit från avfuktaren och elektriska golvvärmen. I gamla lägenheten lämnade vi allting på och tvättade/ tumlade konstant, hade kraftig halogen downs igenom hela bostaden, elektriskt golv, och förbrukade inte mer än 6-700 kWh i månaden

Hej Har du inte elpatron i pannrummet dom stöd under kalla dagar som kanske är satt på för hög temp via termostat ,

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
Det kanske är pannans matarskruvar och cirkulationspumpen som står för den lite högre förbrukningen. Ska bli intressant att studera dom kommande dagarna när jag slagit från avfuktaren och elektriska golvvärmen. I gamla lägenheten lämnade vi allting på och tvättade/ tumlade konstant, hade kraftig halogen downs igenom hela bostaden, elektriskt golv, och förbrukade inte mer än 6-700 kWh i månaden
Även pelletsbrännaren drar lite.hade en Thermia för 7-8 år sen var på ca 80W...

H håbbe1961 skrev:
Hej Har du inte elpatron i pannrummet dom stöd under kalla dagar som kanske är satt på för hög temp via termostat ,
Nej, jag eldar med pellets i panna och elpatron kanske går en timma i veckan vid askrensning. Det är dessutom en väldigt klen patron som i princip bara räcker för att producera varmvatten sommartid.

Beror lite på vart patron sitter , i min lösning i tanken ca mitten, där är returen från radiator under 60 grader innan start av pellets när det är kallt ute och min pellets brännare känner av topptemp i tank för start o stopp.

• Gilla
NICHOLAS J och 1 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Beror lite på vart patron sitter , i min lösning i tanken ca mitten, där är returen från radiator under 60 grader innan start av pellets när det är kallt ute och min pellets brännare känner av topptemp i tank för start o stopp.
Har inte märkt att den går in, en liten lampa lyser när elpatronen kör.

Ok, har du nån eftervärmaren på ventilationen som går på el?

• Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Ok, har du nån eftervärmaren på ventilationen som går på el?
Det är självdrag eller tänker du att det är någon del som hör till pannan?

Nej är det självdrag så faller den teorin bort också

• Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Hade en årsförbrukning på 5000 kw när jag eldade med pellets, hade dock ingen elpatron alls. Bytte till nyare cirkpump, den gamla drog 35w konstat. Den nya som reglerade sig själv drog 3-7w.
Motorvärmare 1 timme på fruns bil varje morgon.
2 vuxna en tonåring.
TV på 275w som vanligtvis var på från 17-23.

• Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Hade en årsförbrukning på 5000 kw när jag eldade med pellets, hade dock ingen elpatron alls. Bytte till nyare cirkpump, den gamla drog 35w konstat. Den nya som reglerade sig själv drog 3-7w.
2 vuxna en tonåring.
Isakare Isakare skrev:
2 vuxna en tonåring.
Det låter rimligare!!

H håbbe1961 skrev:
Nej är det självdrag så faller den teorin bort också
Det blir väl till att mäta helt enkelt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.