Jag har precis köpt lägenhet med två toaletter. Båda toaletterna har handdukstork. Men handdukstorken är kopplad på varmvattnet. Alltså samma vatten till dursch, handfat.
Vilket leder till att det är svin varmt i badrummet och går inte sänka. Skulle jag strypa vattnet till handdukstorken så stryper jag troligen vattnet till alla grannars också?

Eller tänker jag helt fel?

Rör och ventiler på badrumsvägg med skylt "Varmvatten", del av diskussion om handdukstork kopplad till varmvattensystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handdukstork i ett badrum, kopplad till varmvattenrör, monterad på kaklad vägg med vit och grå mosaik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vad lustigt att bara kunna torka handduken innan man torkar sig med den...
 
  • Haha
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
J jonaslatt skrev:
Eller tänker jag helt fel?
Normalt sett så brukar varje lägenhet ha sitt egen avsättning på VVC:n för respektive handdukstork lägenhetsvis. Detta brukar vara standard från "förr". Men man vet ju inte hur din anslutning är utförd... Det kan ju även vara så att alla handdukstorkar har samma matning i alla lägenheter ovan/under dig.

Att ha handdukstork på VVC är inte tillåtet idag ska tilläggas vid renovering/nyproduktion.

Jag skulle inte tveka på att strypa denna ventilen lite, se röd markering på bilden.

Men var noga med att notera hur den står idag.
(X antal varv ifrån stängt läge helt i botten tex)
Gör denna kontroll innan du börjar justera.
Detta enbart för att kunna återställa det till ursprungsläget vid problem.

👍

En röd markering visar en ventil på ett rörsystem för en handdukstork monterad på kakelvägg i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Skulle jag strypa vattnet till handdukstorken så stryper jag troligen vattnet till alla grannars också?
Låter otroligt. Jag skulle strypa, skulle mot all förmodan någon klaga så får man väl hitta på någon lösning. Finns väl alltid någon liten möjlighet att någon gjort en konstig egen lösning vid byggandet av huset.
 
Jag gillar tanken på att att ha varmvattnet till duschen genom handdukstorken. Den är varm när den blöta handduken hängs över.

Men varmvattnet till handfatet skall ju inte gå den vägen, inte heller varmvatten till andra delar av bostaden.
 
  • Gilla
Johan Sahlin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag gillar tanken på att att ha varmvattnet till duschen genom handdukstorken. Den är varm när den blöta handduken hängs över.

Men varmvattnet till handfatet skall ju inte gå den vägen, inte heller varmvatten till andra delar av bostaden.
Det lär inte vara varmvattnet till en/flera förbrukare som går genom handdukstorken, utan det lär vara VVCn (varmvattencirkulationen) som tappas av från varmvattenledningen och går tillbaka till varmvattenberedaren.

Med andra ord så är handdukstorken alltid varm.
 
  • Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det lär inte vara varmvattnet till en/flera förbrukare som går genom handdukstorken, utan det lär vara VVCn (varmvattencirkulationen) som tappas av från varmvattenledningen och går tillbaka till varmvattenberedaren.

Med andra ord så är handdukstorken alltid varm.
Och så vill man inte ha det. Jag insåg naturligtvis att det var för mycket värme i rummet. Min poäng var bara att det inte behöver vara en dålig idé.
 
Magnus E K
Rubriken är dock felaktig för varmvatten räknas inte som dricksvatten.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi har så i vårt hus byggt 2006. Fördelen är att den är varm även på sommaren när cirkulationen i värmekretsen är obefintlig. Det är väl legionellarisken som gjort att det inte är tillåtet längre?
 
C
Men...
Brukar det inte finnas en handratt så att man manuellt kan reglera temperaturen/stänga av torken?
Hela rördragningen/installationen känns corny, någon snickarröris som varit framme?
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men...
Brukar det inte finnas en handratt så att man manuellt kan reglera temperaturen/stänga av torken?
Hela rördragningen/installationen känns corny, någon snickarröris som varit framme?
Det är lite grejen med tork kopplad till varmvattencirkulstionen. Stryper man den så svalnar den, och då när den är ljummen utvecklas legionella (orsakar dödlig lunginflammation när någon duschar i infekterat vatten).

Ingen fara så länge torken håller hög temperatur.
 
H hempularen skrev:
Det är lite grejen med tork kopplad till varmvattencirkulstionen. Stryper man den så svalnar den, och då när den är ljummen utvecklas legionella (orsakar dödlig lunginflammation när någon duschar i infekterat vatten).

Ingen fara så länge torken håller hög temperatur.
Finns det verkligen levande legionella när vattnet en gång varit hett?
Jämfört koka vatten, sånt vatten blir väl inte farligt när det svalnat?
 
D Dilato skrev:
Finns det verkligen levande legionella när vattnet en gång varit hett?
Jämfört koka vatten, sånt vatten blir väl inte farligt när det svalnat?
Ja, du får oftast en biofilm på insidan av rören och denna kyls av utav utsidan, vilket gör att det kan finnas fickor med bakterier som aldrig dödas.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, du får oftast en biofilm på insidan av rören och denna kyls av utav utsidan, vilket gör att det kan finnas fickor med bakterier som aldrig dödas.
Så då hjälper det egentligen inte med legionellakörning i beredaren?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det lär inte vara varmvattnet till en/flera förbrukare som går genom handdukstorken, utan det lär vara VVCn (varmvattencirkulationen) som tappas av från varmvattenledningen och går tillbaka till varmvattenberedaren.

Med andra ord så är handdukstorken alltid varm.
Just så har jag förstått det också, i större hus har man ständigt viss cirkulation på varmvattnet, annars skulle man få spola stora mängder vatten innan man får varmt i kranen om man råkar bo i lägenheten längst bort från VVB.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.